Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Przedsiębiorca nie musi płacić składek ZUS. Zobacz kiedy

0
Podziel się:

Zwolnienie z obowiązku odprowadzania składek do ZUS i zaliczek na podatek dochodowy jest możliwe tylko w określonych przypadkach.

Przedsiębiorca nie musi płacić składek ZUS. Zobacz kiedy

Przed podjęciem decyzji o całkowitym zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej warto rozważyć jej czasowe zawieszenie, zwłaszcza w wypadku przejściowych kłopotów finansowych związanych z biznesem. Taką możliwość przewiduje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Okres na jaki można zawiesić prowadzoną działalność wynosi od 30 dni do 24 miesięcy.

Przedsiębiorca, który czasowo zaprzestanie prowadzenia swojej działalności, jest zwolniony z obowiązku odprowadzania składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak również miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i prawnych. Nie jest to jednak rozwiązanie dla każdego.

Podstawowym warunkiem, który należy spełnić by móc zawiesić prowadzoną działalność jest niezatrudnianie pracowników. Chodzi tu o zatrudnianie pracowników wyłącznie na podstawie umowy o pracę. Współpraca w oparciu o umowy cywilnoprawne nie stanowi zatem przeszkody do zawieszenia działalności.

Zawieszenie działalności gospodarczej, podobnie jak jej wznowienie, następuje na wniosek przedsiębiorcy. We wniosku należy wskazać dzień, od którego działalność ma być zawieszona. Nie może to być data wcześniejsza niż dzień złożenia wniosku. Po wznowieniu działalności możliwe jest ponowne jej zawieszenie. Ustawa nie wprowadza żadnych ograniczeń co do częstotliwości przerw w wykonywaniu działalności. Ważne jest jedynie by następujące bezpośrednio po sobie przerwy nie przekroczyły w sumie 24 miesięcy.

Czytaj w Money.pl

W wypadku działalności wykonywanej w formie spółki cywilnej, jej zawieszenie jest możliwe tylko, jeżeli działalność zawieszą wszyscy wspólnicy. Przedsiębiorca będący wspólnikiem w kilku spółkach może zawiesić wykonywanie działalności zarówno w jednej, jak i w kilku spółkach .

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie może wykonywać bieżącej działalności gospodarczej. Może jednak osiągać przychody z prowadzonej wcześniej działalności, jak również regulować zobowiązania powstałe w tym okresie. Przedsiębiorca może również podejmować wszelkie czynności, które mają na celu utrzymanie prowadzonej wcześniej działalności. Poza tym przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności ma prawo i obowiązek uczestniczenia w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem.

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca zwolniony jest z konieczności wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i prawnych oraz z obowiązku składania deklaracji VAT. Ustawa przewiduje jednak wyjątki w tym zakresie, i tak ze składania deklaracji nie będą zwolnieni np. podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Przedsiębiorca, który zawiesił swoją działalność zwolniony jest również z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe. Ubezpieczenie emerytalne i rentowe jest w tym okresie dobrowolne.

Zarówno wniosek o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, jak i wniosek o wpis informacji o jej wznowieniu, jest zwolniony z opłat sądowych.

Więcej informacji o podatkach znajdziesz w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/235/t155883.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/jak;odzyskac;podatek;od;niesciagalnych;wierzytelnosci,43,0,975915.html) Jak odzyskać podatek od nieściągalnych wierzytelności? Wierzytelności zagrożone można zaliczyć szybciej do kosztów podatkowych przez ich sprzedaż, względnie zwolnienie dłużnika z obowiązku ich zapłaty.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/36/t25636.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/jak;szybciej;uzyskac;zwrot;vat,57,0,982073.html) Jak szybciej uzyskać zwrot VAT Przepisy ustawy o VAT przewidują możliwość wnioskowania o tzw. przyspieszony zwrot w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/162/t197794.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/pakiety;medyczne;dla;pracownika;trzeba;opodatkowac,11,0,961803.html) Pakiety medyczne dla pracownika trzeba opodatkować Przedsiębiorcy, którzy nie odprowadzali podatku od pakietów medycznych, powinni dokonać korekt dotychczasowych rozliczeń oraz zapłacić zaległości.

Autorka jest prawnikiem w Kancelarii BSO Prawo & Podatki

porady
porady prawne
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)