Czy za zgłoszenie pracownika do ZUS-u po terminie, w którym to powinnam zrobić (3 miesiące?) grozi mi odpowiedzialność karna?
Na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć:
- Za zgłoszenie pracownika do Zakładu ubezpieczeń Społecznych po terminie (siedem dni) ustawodawca nie przewidział pociągnięcia do odpowiedzialności karnej osoby zobowiązanej ustawowo do dokonania zgłoszenia.
- Przewidziana została natomiast kara grzywny.
_ *Podstawa prawna: *Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U.1998.137.887) _
*Uzasadnienie: *
Ustawa z dnia 13 października 1998 roku w artykule 6 § 1 przedstawia katalog podmiotów podlegających obowiązkowemu ubezpieczeniu. Wśród podmiotów wymienionych w art. 6 § 1 znajdują się osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej są pracownikami. W art. 36 wyżej wymienionej ustawy czytamy: ,,Każda osoba objęta obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi podlega zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych".
Obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych osób określonych w art. 6 ust. 1 pkt 1-4, 6-9a, 11, 12, 18a-21, ust. 2 i ust. 2a, duchownych będących członkami zakonów lub klasztorów oraz osób współpracujących, o których mowa w art. 8 ust. 11, należy do płatnika składek.
W ustawie tej ustawodawca określił także termin w jakim podmiot zgłaszający zobowiązany jest dokonać zgłoszenia. Termin ten jest siedmiodniowy.
Za niedokonanie zgłoszenia w ustawowym terminie 7 dni w art. 98§1 pkt 2 ustawodawca przewidział karę grzywny w wysokości do 5000 zł (słownie: piec tysięcy złotych).