Pytanie: Gmina jako właściciel targowiska zobowiązana jest - zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych - uchwalić odpowiednią uchwałę ustalającą m.in. wysokość pobieranych opłat, formę pobieranych opłat, komu powierza pobieranie opłat, jakie wynagrodzenie przysługuje osobie pobierającej opłaty. Z reguły gminy organizują przetargi w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, w których głównym kryterium jest cena za jaką Oferenci zobowiązują się wykonywać czynności zarządcy targowiska. Czy właściwą podstawą prawną do organizowania przetargów jest ustawa o zamówieniach publicznych czy też powinna to ustawa o gospodarce nieruchomościami? Kiedy powinna być powołana uchwała o wysokości wynagrodzenia dla osoby pobierającej opłaty - przed czy po przetargu? Czy dzierżawca targowiska lub też zarządca powinien posiadać licencję zarządcy zgodnie z wymogami ustawy o gospodarce nieruchomościami?
Odpowiedź: Zgodnie z art. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy w drodze uchwały
określa zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość...