Pytanie: Jestem właścicielem budynku wybudowanego w 1937 r. W planach budynku na parterze jest lokal handlowy pozostałe są lokalami mieszkalnymi. Budynek od 1945 r. znajdował się w dyspozycji urzędu miejskiego (w mieście obowiązywał szczególny tryb najmu tzn. właściciel nie miał prawa dysponować lokalami robił to za niego wydział lokalowy urzędu miejskiego) w chwili obecnej w budynku mieszka jeszcze jeden lokator z decyzją administracyjna o przydziale lokalu. Lokale odzyskane podobnie jak budynek wymagają remontu. Z uwagi na szczupłość środków finansowych musi być to wykonywane sukcesywnie w dłuższym okresie czasu i stąd problem z różnymi instytucjami. Jeśli właściciel budynku, w którym jest 5 lokali mieszkalnych i jeden użytkowy jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT, to czy dla celów np. przyznania taryfy opłat za energię elektryczną, podatku od nieruchomości wystarcza jego oświadczenie o sposobie użytkowania lokalu. Kto może o budynku i jego lokalach
wydać zaświadczenie, że są mieszkalne? Kiedy lokal jest w świetle prawa budowlanego mieszkalny, a kiedy użytkowy? Kto to stwierdza i na podstawie jakich dokumentów i za jaką opłatą?
Odpowiedź: Zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub...