Money.plPrawoOrzecznictwo

Trybunał Konstytucyjny

Postanowienie z dnia 2006-10-03 - Tw 47/05
Repertorium:Tw | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - do rejestrowania wniosków organów i organizacji, wymienionych w art. 191 ust. l pkt 3-5 Konstytucji podlegających wstępnemu rozpoznaniu.
Sygnatura:Tw 47/05
Tytuł:Postanowienie z dnia 2006-10-03
Publikacja w Z.U.Z.U. 2007 / 1B / 3

3/1/B/2007

POSTANOWIENIE

z dnia 3 października 2006 r.

Sygn. akt Tw 47/05

Trybunał Konstytucyjny w składzie:

Marian Grzybowski,

po wstępnym rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym wniosku Rady Gminy Dębica o stwierdzenie zgodności:

§ 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2005 r. w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast oraz nadania miejscowościom statusu miasta (Dz. U. Nr 141, poz. 1185) z art. 4b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,

p o s t a n a w i a:

odmówić nadania wnioskowi dalszego biegu.

UZASADNIENIE:

W dniu 17 października 2005 r. wpłynął do Trybunału Konstytucyjnego wniosek Rady Gminy Dębica o zbadanie zgodności § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2005 r. w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast oraz nadania miejscowościom statusu miasta (Dz. U. Nr 141, poz. 1185) z art. 4b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 7 Konstytucji.

Trybunał Konstytucyjny zważył, co następuje:

Przedmiotem zaskarżenia wskazanym we wniosku Rady Gminy Dębica uczyniono przepis rozporządzenia Rady Ministrów określający numery ewidencyjne działek, które zostały włączone do dotychczasowego obszaru gminy o statusie miasta Dębica. Jak podkreśla wnioskodawca, wydanie kwestionowanego rozporządzenia nastąpiło w warunkach określonych w art. 4b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, było bowiem poprzedzone wnioskiem rady gminy w sprawie zmiany jej granic. Wnioskodawca odwołuje się jednocześnie do treści art. 4b ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy, zgodnie z którym wniosek rady gminy dotyczący wydania przez Radę Ministrów rozporządzenia zmieniającego granice gminy powinien być poprzedzony przeprowadzeniem przez radę konsultacji z mieszkańcami. Zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania przy składaniu wniosków dotyczących tworzenia, łączenia, dzielenia, znoszenia i ustalania granic gmin, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalania i zmiany nazw gmin i siedzib ich władz oraz dokumentów wymaganych w tych sprawach (Dz. U. Nr 86, poz. 943 ze zm.) przeprowadzenie konsultacji potwierdzać ma odpowiednia uchwała rady gminy.

Jak wykazuje wnioskodawca, uchwała Rady Miejskiej w Dębicy w sprawie ustalenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami miasta Dębica nie została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego. Prowadzi to zdaniem wnioskodawcy do stwierdzenia, że wydanie przez Radę Ministrów rozporządzenia na wniosek Rady Miejskiej w Dębicy narusza art. 4b ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, a tym samym także art. 7 Konstytucji.

Odnosząc się do tak sformułowanego zarzutu wnioskodawcy Trybunał Konstytucyjny stwierdza, że nie jest obecnie możliwe zbadanie zgodności kwestionowanego rozporządzenia Rady Ministrów z art. 4b ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 7 Konstytucji. Kontrola taka mogłaby nastąpić jedynie w przypadku wcześniejszego uznania niezgodności z prawem uchwały Rady Miejskiej w Dębicy o wystąpieniu z wnioskiem do Rady Ministrów, będącej podstawą do wydania kwestionowanego rozporządzenia. Należy jednocześnie zastrzec, iż z uwagi na ściśle wyznaczony zakres kompetencji, Trybunał Konstytucyjny nie może dokonać oceny wadliwości wniosku Rady Miejskiej w Dębicy o wydanie rozporządzenia w sprawie zmiany granic gminy. Zgodnie z art. 184 Konstytucji orzekanie o zgodności uchwał organów samorządu terytorialnego z ustawami należy do wyłącznej kompetencji Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz innych sądów administracyjnych. Trybunał Konstytucyjny orzeka natomiast o hierarchicznej zgodności aktów normatywnych, o których mowa w art. 188 Konstytucji i nie jest w tym zakresie powołany do oceny faktów. W przypadku niniejszego wniosku ocena taka musiałaby dotyczyć faktu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami w sprawie zamiany granic gminy, jako jednego z podstawowych elementów wniosku Rady Miejskiej w Dębicy, o wydanie przez Radę Ministrów kwestionowanego rozporządzenia. Brak możliwości jednoznacznego rozstrzygnięcia zgodności z prawem wniosku, z którym Rada Miejska w Dębicy wystąpiła na podstawie art. 4b ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym powoduje konieczność uznania, iż orzekanie przez Trybunał Konstytucyjny o hierarchicznej zgodności rozporządzenia Rady Ministrów wydanego na podstawie wskazanego wniosku jest przedwczesne.

Mając na uwadze powyższe, Trybunał Konstytucyjny postanowił jak w sentencji.

2

Tw | Repertorium Trybunału Konstytucyjnego - inne orzeczenia:
dokumentpublikacja
Tw 12/11   Postanowienie-Zażalenie z dnia 2012-01-19
 
Z.U. 2012 / 1B / 6
Tw 12/11   Postanowienie z dnia 2011-09-06
 
Z.U. 2012 / 1B / 5
Tw 10/11   Postanowienie-Zażalenie z dnia 2012-01-17
 
Z.U. 2012 / 1B / 4
Tw 10/11   Postanowienie z dnia 2011-07-27
 
Z.U. 2012 / 1B / 3
Tw 22/10   Postanowienie-Zażalenie z dnia 2012-01-12
 
Z.U. 2012 / 1B / 2
  • Adres publikacyjny: