Uchwała SN - II UZP 13/94
Izba:Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Sygnatura:II UZP 13/94
Typ:Uchwała SN
Opis:Orzecznictwo S±du Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1994/7/114
Praca i Zabezpieczenie Społeczne 1994/10-11/91
Data wydania:1994-07-08

Uchwała z dnia 8 lipca 1994 r.
II UZP 13/94

Przewodniczący SSN: Teresa Romer, Sędziowie SN: Stefania Szymańska
(sprawozdawca), Maria Tyszel,

Sąd Najwyższy, przy udziale prokuratora Stefana Trautsolta, w sprawie z
wniosku Doroty I. przeciwko Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych Oddział w P.
o rentę rodzinną wypadkową i jednorazowe odszkodowanie, po rozpoznaniu na
posiedzeniu jawnym dnia 8 lipca 1994 r. zagadnienia prawnego przekazanego przez
Sąd Apelacyjny w Poznaniu postanowieniem z dnia 9 lutego 1994 r., [...] do
rozstrzygnięcia w trybie art. 391 k.p.c.,

"Czy wypadek jakiemu uległ poborowy wezwany do stawienia się zgodnie z
art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 21.X.1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej (jednolity tekst: Dz. U. z 1992 r., Nr 4, poz. 16)
przed
komisją lekarską uważa się za wypadek w szczególnych okoliczno ciach okre lony
w § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3.X.1975 r. w sprawie podstawy
wymiaru renty z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, wiadczeń dla
pracowników, którzy ulegli wypadkom w szczególnych okoliczno ciach oraz
wiadczeń dla osób nie będących pracownikami (Dz. U. nr 33, poz. 179 z pó n.
zm.), względnie za wypadek w drodze do pracy lub z pracy w rozumieniu § 15 pkt 2
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministra Zdrowia i
Opieki
Społecznej z dnia 17.X.1975 r. w sprawie zasad i trybu orzekania o uszczerbku na
zdrowiu oraz wypłacania wiadczeń z tytułu wypadku przy pracy, w drodze do pracy
i
z pracy oraz z tytułu chorób zawodowych (Dz. U. nr 36, poz. 199 z pó n. zm.) ?"

p o d j ą ł następującą uchwałę:

Członkom rodziny poborowego, wezwanego do stawienia się przed
komisją lekarską (art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powsze-

chnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej - jednolity tekst: Dz. U. z
1992 r., Nr 4, poz. 16), który uległ miertelnemu wypadkowi w drodze do
siedziby tej komisji lub w drodze powrotnej, przysługują wiadczenia na
zasadach i w trybie przewidzianym dla pracowników w przepisach o wiad-

czeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Prawo do tych
wiadczeń ustala i wiadczenia wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

U z a s a d n i e n i e

Przedstawione zagadnienie prawne powstało na tle następującego stanu
faktycznego:
Marcin I., urodzony w dniu 26 kwietnia 1971 r., zatrudniony w prywatnym
Zakładzie Murarsko-Betoniarskim w R. od dnia 11 czerwca 1990 r., otrzymał
wezwanie do stawienia się na Komisję Poborową w G. W. w dniu 13 marca 1991 r.
Po stawieniu się przed Komisją, celem dostarczenia zdjęć udał się do domu
motocyklem kolegi i w czasie drogi na prostym odcinku uderzył w tył przyczepy
ciągniętej przez ciągnik, w wyniku czego podniósł mierć na miejscu.
Wnioskodawczyni jako żona imieniem własnym oraz małoletniego syna Alana
I., urodzonego w dniu 23 wrze nia 1990 r., domaga się przyznania renty rodzinnej
wypadkowej oraz jednorazowego odszkodowania.
Organ rentowy decyzją z dnia 24 stycznia 1992 r. załatwił wniosek odmownie,
z tym uzasadnieniem, że wypadek miertelny, jakiemu uległ mąż wnioskodawczyni
nie jest wypadkiem przy pracy, jak również w drodze do pracy lub z pracy w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o wiadczeniach z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (jednolity tekst: Dz. U. z 1983 r., Nr
30,
poz. 144 ze zm.).
Sąd Wojewódzki-Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Poznaniu
wyrokiem z dnia 1 czerwca 1993 r. zmienił zaskarżoną decyzję w ten sposób, że
"przyznał odwołującej na syna Alana I. rentę rodzinną wypadkową od dnia 14 marca
1991 r. oraz jednorazowe odszkodowanie z tytułu mierci Marcina I. z powodu
wypadku przy pracy". Sąd Wojewódzki, powołując się na przepis art. 6 ust. 1 i 2
wyżej wymienionej ustawy, przyjął, że Marcin I. uległ wypadkowi w czasie urlopu
okoliczno ciowego udzielonego mu w związku z obowiązkiem stawienia się do
poboru; wypadek zdarzył się więc w związku z wykonywaniem "poleceń władz
państwowych w drodze do komisji poborowej", tj. w czasie podróży służbowej w
okoliczno ciach innych, niż wykonywanie zwykłych obowiązków pracowniczych;
mający za na względzie, że Marcin I. nie był w chwili wypadku nietrze wy, ani
że
nie udowodniono, by do wypadku doszło z jego wyłącznej winy, dlatego członkowie
jego rodziny uprawnieni są - zgodnie z art. 12 tej ustawy - do jednorazowego
odszkodowania, a zgodnie z art. 26 - do renty rodzinnej.
Natomiast zdaniem Sądu Apelacyjnego w Poznaniu, nie ulega wątpliwo ci, że
wykonanie polecenia władz państwowych nie może być uznane za podróż służbową
w rozumieniu art. 6 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy. Sąd Apelacyjny podkre lił, że
istotę podróży służbowej stanowi polecenie wyjazdu w związku z wykonywaniem
pracy, co w sprawie w ogóle nie zachodzi. Dlatego Sąd Apelacyjny nie podzielił
stanowiska Sądu Wojewódzkiego, iż miertelny wypadek, jakiemu uległ Marcin I. w
dniu 13 marca 1991 r. jest wypadkiem przy pracy. Sąd Apelacyjny wywiódł dalej,

Marcin I. wezwany na komisję poborową również nie odbywał drogi w związku z
pracą, gdyż za drogę do pracy lub z pracy w rozumieniu § 14 i 15 w/wym.
rozporządzenia z dnia 17 pa dziernika 1975 r., pozostającą w związki z pracą
uważa
się między innymi, drogę do innego punktu w celu spełnienia powinno ci
pracowniczej, a więc łączącej się z interesem zakładu pracy, co również nie
miało
miejsca i dlatego przedmiotowego zdarzenia nie można uznać za wypadek w drodze
do pracy lub z pracy w rozumieniu § 15 pkt 2 tegoż rozporządzenia.
Sąd Apelacyjny jednak podkre lił, że Marcin I. w dniu zdarzenia wykonywał
swój obowiązek obywatelski wynikający z ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o
powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (jednolity tekst: Dz. U.
z
1992 r., Nr 4, poz. 16). Przepisy tej ustawy - wywiódł dalej Sąd Apelacyjny -
nie
przewidują dla mężczyzn przedpoborowych i poborowych w razie wypadku w drodze
do miejsca wezwania lub w drodze powrotnej oraz członków rodzin osób zmarłych
wskutek takiego wypadku wiadczeń na zasadach i w trybie przewidzianym dla
pracowników w przepisach o wiadczeniach na podstawie wymienionej wyżej ustawy
wypadkowej. Wypełnienie obowiązku obywatelskiego przez Marcina I. prowadziło w
konsekwencji do obrony Ojczyzny i dlatego - zdaniem Sądu Apelacyjnego -
wypadek, jakiemu uległ on w dniu 13 marca 1991 r. można uznać za wypadek w
szczególnych okoliczno ciach w rozumieniu § 5 ust. 2 powołanego wyżej
rozporządzenia z dnia 9 pa dziernika 1975 r., skoro się zważy, że ustawodawca za
taki wypadek uznał, między innymi, wypadek przy chronieniu własno ci społecznej
przed grożącą jej szkodą. Wypadki osób wezwanych w celu wypełnienia obowiązku
obywatelskiego wynikającego z art. 27 ust. 1 w/wymienionej ustawy z dnia 21
listopada 1967 r. powinny być uznane jako wypadki w szczególnych okoliczno ciach
w rozumieniu § 5 ust. 2 w/wym. rozporządzenia, skoro przepisy tej ustawy nie
przewidują wiadczeń w razie wypadku zaistniałego w takich okoliczno ciach. Za
przyjęciem takiego poglądu przemawiają - zdaniem Sądu Apelacyjnego - również
względy społeczne, moralne oraz zasada równo ci i praworządno ci w
demokratycznym Państwie. Sąd Apelacyjny jednak podnosi, że zajęcie takiego
stanowiska byłoby wątpliwe przy założeniu, że wyliczenie wypadków zawarte w ust.
2 § 5 wyżej wymienionego rozporządzenia z dnia 3 pa dziernika 1975 r., z tytułu
których przysługują wiadczenia wymienione w ust. 1 tego przepisu, jest
wyczerpujące.

Sąd Najwyższy zważył, co następuje:

1. W wietle bezspornego stanu faktycznego sprawy należy podzielić
stanowisko Sądu Apelacyjnego, iż wypadek jakiemu uległ mąż wnioskodawczyni nie
może być zakwalifikowany jako wypadek zaistniały w czasie podróży służbowej w
rozumieniu art. 6 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o wiadczeniach
z
tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (jednolity tekst: Dz.U. z 1983
r.,
Nr 30, poz. 144 ze zm.), okre lanej dalej jako "ustawa wypadkowa z 1975 r.".
Trafna jest argumentacja Sądu Apelacyjnego, że istotę podróży służbowej
stanowi polecenie wyjazdu w związku z wykonywaną praca, co w przypadku męża
wnioskodawczyni nie miało miejsca. W dniu wypadku udał się on bowiem w drogę w
celu stawienia się przed komisję poborową, co nie pozostawało w jakimkolwiek
związku z wykonywaną pracą w prywatnym zakładzie murarsko-betoniarskim.
Udanie się męża wnioskodawczyni w drogę było spowodowane wyłącznie polece-

niem komisji poborowej do stawienia się w okre lonym miejscu i w czasie przed tą
komisją.
Zasadne jest także stanowisko Sądu Apelacyjnego, iż - z uwagi na stan
faktyczny sprawy - brak jest podstawy do zakwalifikowania przedmiotowego
zdarzenia jako wypadku w drodze do pracy lub z pracy w rozumieniu §§ 14 i 15
rozporządzenia Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych oraz Ministra Zdrowia i
Opieki Społecznej z dnia 17 pa dziernika 1975 r. w sprawie zasad i trybu
orzekania
o uszczerbku na zdrowiu oraz wypłacania wiadczeń z tytułu wypadku przy pracy, w
drodze do pracy i z pracy oraz z tytułu chorób zawodowych (Dz. U. Nr 36, poz.
199
ze zm.). Mąż wnioskodawczyni nie odbywał drogi z domu do pracy lub z pracy do
domu, ani też nie udał się w drogę do innego miejsca w celu spełnienia czynno ci
związanych z pracą. Nie ma też podstawy do zrównania jego drogi do siedziby
komisji poborowej z drogą do miejsca lub z miejsca wykonywania zadań
społecznych (§ 15 pkt 2).
Natomiast nie można podzielić sugestii Sądu Apelacyjnego co do ewentual-

nego zakwalifikowania wypadku, jakiemu uległ mąż wnioskodawczyni, jako wypadku
w szczególnych okoliczno ciach w rozumieniu § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 3 pa dziernika 1975 r. w sprawie [...] wiadczeń dla
pracowników,
którzy ulegli wypadkom w szczególnych okoliczno ciach, oraz wiadczeń dla osób
nie będących pracownikami (Dz. U. Nr 33, poz. 182 ze zm.). Przepis § 5 wyżej
wymienionego rozporządzenia przewiduje wiadczenie dla osób, które uległy
wypadkowi w szczególnych okoliczno ciach, jednak w ust. 2 wymienia
enumeratywnie wypadki, z tytułu których przysługują wiadczenia okre lone w ust.
1.
Wyliczenie to jest wyczerpujące, a ponieważ nie obejmuje ono wypadków
poborowych w drodze do siedziby komisji poborowej lub w drodze powrotnej, nie ma
podstawy do zastosowania tego przepisu. Tre ć pkt 2 ust. 2 § 5 wyżej wymie-

nionego rozporządzenia (wypadek przy chronieniu własno ci społecznej przed
grożącą jej szkodą), na który to przepis powołał się Sąd Apelacyjny, jest
jednozna-

czna i nie daje podstawy do rozciągnięcia tego przepisu na wypadki poborowych,
jakie mogą zaistnieć w drodze do komisji poborowej lub z powrotem do miejsca
zamieszkania.
2. Powyższe rozważania jednak nie przesądzają o tym, iż poborowy, który
uległ wypadkowi w drodze do siedziby komisji poborowej (lub w drodze powrotnej),
a
w razie wypadku miertelnego uprawnieni członkowie jego rodziny, nie korzystają
z
ochrony ubezpieczeniowej w zakresie wiadczeń wypadkowych. Podstawy do
zajęcia korzystnego rozstrzygnięcia należy jednak poszukiwać w przepisach ustawy
z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej
Polskiej (jednolity tekst: Dz. U. z 1992 r., Nr 4, poz. 16ze zm.).
W my l art. 1 tejże ustawy obrona Ojczyzny jest sprawą i obowiązkiem
wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, za zgodnie z art. 27 i art. 32
poborowi (mężczy ni, którzy w danym roku kalendarzowym kończą 19 lat), są
obowiązani stawić się przed komisją poborową w okre lonym miejscu i czasie - pod
rygorem grzywny. Również w my l art. 52 osoby podlegające powszechnemu
obowiązkowi obrony są obowiązane do osobistego stawienia się na wezwanie
wła ciwych organów w sprawach dotyczących tego obowiązku w terminie i miejscu
okre lonym w wezwaniu oraz do poddania się badaniom lekarskim. Na poborowym
spoczywa więc obowiązek ustawowy stawienia się w wyznaczonym terminie i
miejscu przed komisją poborową.
Ustawa o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oprócz
przepisów dotyczących zasadniczej służby wojskowej zawiera przepisy regulujące
służbę w obronie cywilnej, służbę zastępczą, a także przepisy regulujące
obowiązek
wiadczeń osobistych w czasie pokoju. W my l art. 200 obowiązek wiadczeń
osobistych, polegających na wykonywaniu różnego rodzaju prac dora nych na rzecz
przygotowania obrony Państwa, może być nałożony na osoby posiadające
obywatelstwo polskie, które ukończyły 16 lat, a nie przekroczyły 60 lat życia.
Zgodnie
za z art. 206 ust. 3 osobom takim, które doznały uszczerbku na zdrowiu wskutek
wypadku powstałego podczas lub w związku z wykonywaniem wiadczeń osobistych
albo w bezpo redniej drodze do miejsca wykonywania tych wiadczeń lub w drodze
powrotnej, oraz członkom rodzin osób zmarłych wskutek takiego wypadku,
przysługują wiadczenia na zasadach i w trybie przewidzianym dla pracowników w
przepisach o wiadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych z
tym, że prawo do wiadczeń ustala i wiadczenia wypłaca Zakład Ubezpieczeń
Społecznych. Odpowiednie wiadczenia przewidziane są także dla poborowych,
odbywających służbę zastępczą (art. 197) lub służbę w obronie cywilnej (art.
162).
Ustawa o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej natomiast nie
przewiduje żadnych wiadczeń wynikających ze szkód poniesionych przez
poborowych (członków ich rodzin) w razie wypadku zaistniałego w drodze do
siedziby komisji poborowej lub w drodze powrotnej. Uzasadnione jest zatem
stanowisko, że w tym zakresie mamy do czynienia z luką w prawie. Nie ma bowiem
żadnych racjonalnych argumentów, ażeby przyjąć, iż prawodawca uznał, że takie
sytuacje są prawnie obojętne i nie ma potrzeby ich prawnego unormowania. Dlatego
w celu usunięcia tej luki w drodze analogii należy odnie ć się do takiej normy
prawnej, która dotyczy najbardziej zbliżonego stanu faktycznego i która jest
najbardziej zbliżona z punktu widzenia celu dyspozycji prawnej (tzw. ratio
legis).
Kierując się powyższymi przesłankami Sąd Najwyższy uważa, że najbardziej
zbliżoną normą prawną jest art. 200 ustawy o powszechnym obowiązku obrony
Rzeczypospolitej Polskiej, ponieważ osobiste stawiennictwo przed komisją poboro-

wą jest obowiązkiem wynikającym z ustawy i dotyczy osób, które nie są
żołnierzami,
ale których działanie zmierza do obrony Państwa. W konsekwencji - w drodze
analogii - należy zatem przyjąć, iż w stosunku do takich osób (członków rodziny)
- w
razie szkód spowodowanych wypadkiem w drodze do siedziby komisji poborowej lub
w drodze powrotnej, należy stosować przepis art. 206 ust. 3 ustawy o powszechnym
obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej; oznacza to, iż takim osobom
przysługują wiadczenia na zasadach i w trybie przewidzianym dla pracowników w
przepisach o wiadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Jeżeli ustawodawca udziela ochrony osobom (członkom rodzin), które
doznały szkody przy wykonywaniu dora nych wiadczeń na rzecz obronno ci
Państwa, to tym bardziej ochrona ta i stosowne wiadczenia należą się poborowym
(członkom ich rodzin), którzy wezwani do stawienia się w miejscu siedziby
komisji
poborowej, a więc do wypełnienia ustawowego obowiązku związanego z obroną
Państwa, doznali szkody wskutek wypadku, jakiemu ulegli w tej drodze.
Mając powyższe na uwadze Sąd Najwyższy podjął uchwałę o tre ci przyto-

czonej w sentencji.
========================================
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych - inne orzeczenia:
dokumentdata wyd.
[IA] II UZP 4/09   Uchwała SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/23-24/320
2009-06-09 
[IA] II UZP 2/09   Uchwała SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/19-20/265
2009-05-06 
[IA] II UZP 1/09   Uchwała siedmiu sędziów SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/19-20/263
2009-04-16 
[IA] II UZP 6/08   Uchwała SN
Monitor Prawa Pracy 2009/1/94 Orzecznictwo S±du Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2009/7-8/102
2008-12-04 
[IA] II UZP 4/08   Uchwała SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2008/23-24/354
2008-06-04 
  • Adres publikacyjny: