Notowania

lobbing
09.11.2014 11:59

Ustawa o lobbingu. Jej najważniejsze przepisy to martwe prawo

- Przez dziewięć lat nikt nie skorzystał z tego artykułu - mówi Grażyna Kopińska z Fundacji Batorego.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Iurii Sokolov - Fotolia.com)

Przepisy wprowadzone w 2005 roku w swoich najważniejszych artykułach w ogóle nie działają. Resorty nie ujawniają kontaktów z nierejestrowanymi lobbystami, do czego są zobowiązane - mówi Grażyna Kopińska z Fundacji Batorego.

_ - Ustawa o lobbingu z 2005 r. i nowy, obowiązujący od stycznia Regulamin Pracy Rady Ministrów dają niedoskonałe, ale jednak pewne ramy prawne do kontrolowania lobbingu w legislacji na poziomie rządowym. Tylko trzeba by je stosować, tymczasem szczególnie kluczowe artykuły ustawy są martwe _ - powiedziała ekspertka Fundacji Batorego i członkini Obywatelskiego Forum Legislacji Grażyna Kopińska.

Chodzi o przepisy, które nakazują, by jeśli przedstawiciele administracji zetkną się z sytuacją, gdy _ czynności wchodzące w zakres zawodowej działalności lobbingowej są wykonywane przez podmiot niewpisany do rejestru _ zawodowych lobbystów, _ niezwłocznie _ i na piśmie powiadomili o tym ministra właściwego do spraw administracji publicznej, czyli dawniej szefa MSWiA, a dziś MAC. Ten z kolei powinien wyciągnąć jakieś konsekwencje wobec takich nieuprawnionych lobbystów.

_ - Przez dziewięć lat działania tejże ustawy nie słyszałam, żeby ktokolwiek skorzystał z tego artykułu, a chyba nikt kto interesuje się tą tematyką, nie ma złudzeń ilu niezarejestrowanych lobbystów próbuje wpływać na decyzje urzędnicze _ - stwierdziła Kopińska.

Ustawa nakazuje ponadto, by władze niezwłocznie udostępniały w Biuletynie Informacji Publicznej informacje o działaniach podejmowanych wobec nich przez zawodowych lobbystów, wraz ze wskazaniem oczekiwanego przez te podmioty sposobu rozstrzygnięcia.

_ - Przejrzałam po raz kolejny strony kilku ministerstw i nie ma tam nigdzie ujawnianych ad hoc informacji o działaniach zawodowych lobbystów. Nie ma nawet takiej zakładki. Wpisy, które można ewentualnie znaleźć, to realizacja innego przepisu ustawy, który nakazuje składanie co rok sprawozdań ogólnych. A te także są bardzo lakoniczne _ - uznała ekspertka. Jako przykład podała ostatnie sprawozdanie za rok 2013 Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które obejmuje połączone Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

_ - Raport zawiera się w jednym zdaniu "nie podejmowano". Czyli mamy uwierzyć, że w stosunku do tak ważnych resortów nie podejmowano w tym roku żadnych działań lobbingowych. Z kolei na stronie ministerstwa zdrowia nie jestem w stanie znaleźć zakładki o działalności lobbingowej, może jest gdzieś głęboko ukryta _ - wytykała Kopińska.

Tymczasem, zdaniem ekspertki, lobbing przede wszystkim powinien być jawny, by było jasne, kto reprezentuje czyje interesy. Organy podejmujące decyzje, powinny ujawniać opinie, z którymi się zapoznały.

Czytaj więcej w Money.pl
Dziś egzaminy na aplikacje prawnicze Do testów przystąpiło ponad 10 tysięcy osób.
Lokatorzy kamienic będą lepiej chronieni? Senatorowie przypominali o przypadkach wyłączania prądu lub ogrzewania, odcinania dostępu do wody, wyjmowania okien, zamurowywania wejść do budynków, czy mieszkań.
Oni nie chcą kar za obrazę uczuć religijnych Michał Kabaciński ocenił, że to kultura i projekty artystyczne najczęściej są zaskarżane na podstawie tego prawa.
Tagi: lobbing, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, prawo, wiadmości
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz