Silumin to jeden z najbardziej rozpowszechnionych materiałów w lotnictwie - mówi Maciej Lasek z zespołu smoleńskiego przy KPRM, odnosząc się do informacji o wykryciu elementu wykonanego z tego materiału w brzozie, w którą uderzył prezydencki Tu-154M.
Portal tvn24.pl podał, że prokuratura wojskowa chce nowych badań smoleńskiej brzozy i elementów znalezionych w drzewie, a postanowienie w tej sprawie ma zostać wydane jeszcze w tym tygodniu. _ Prokuratorów zastanawia szczególnie jeden element znaleziony w drzewie. Wykonany jest on ze stopu, na który nie natrafiono w skrzydle prezydenckiego samolotu _ - napisano na portalu o fragmencie wykonanym z siluminu.
Tymczasem szef zespołu smoleńskiego przy kancelarii premiera Maciej Lasek wyjaśnia, że silumin to doskonały materiał odlewniczy. _ Jest to po duraluminium najbardziej rozpowszechniony materiał konstrukcyjny w lotnictwie _ - powiedział PAP Lasek.
_ - Z tego stopu są wykonywane wszystkie odlewane elementy konstrukcyjne tupolewa, np. konsole zawieszania klap, wsporniki lotek i slotów _ - podkreślił. Lasek zaznaczył też, że zdjęcie uszkodzonego siluminowego odlewu w przedniej części skrzydła można zobaczyć na stronie jego zespołu (www.faktysmolensk.gov.pl) w części, gdzie są fotografie końcówki skrzydła.
Kpt. Marcin Maksjan z NPW powiedział, że na razie prowadząca śledztwo Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie nie wydała żadnego postanowienia dotyczącego zlecenia biegłym dodatkowych bądź uzupełniających opinii dotyczących znalezionych w brzozie elementów metalowych. Dodał, że zwrócenie się o takie opinie nie jest wykluczone, ale _ na decyzję trzeba będzie jeszcze poczekać _.
Na początku kwietnia WPO, relacjonując badania biegłych, informowała, że uszkodzenia drzewa _ mogły być spowodowane przez skrzydło samolotu Tu-154M _. Trzy fragmenty metali w pniu brzozy - jak podawano - _ najprawdopodobniej pochodzą z elementów konstrukcyjnych skrzydła samolotu _, zaś _ co do kolejnych siedmiu fragmentów metali biegli nie mogą wykluczyć, że one mogą pochodzić z tego samolotu _.
_ - Aktualnie prokuratorzy rozważają kwestię dalszych szczegółowych badań w celu ewentualnego doprecyzowania charakteru pozostałych fragmentów metalowych _ - mówił już wtedy szef warszawskiej WPO płk Ireneusz Szeląg.
Tvn24.pl podał, że biegli przebadali 12 elementów metalowych wydobytych z brzozy i porównali je z wyciętymi z wraku fragmentami skrzydła tupolewa. W jednym przypadku stwierdzili, że badany element to odprysk pokrycia lakierowego. Skład chemiczny i struktura stopu trzech innych fragmentów wskazywały, że _ najprawdopodobniej _ pochodzą z elementów konstrukcyjnych skrzydła Tu-154M nr 101. W siedmiu przypadkach biegli uznali, że _ nie można wykluczyć _, iż są one fragmentami Tu-154M nr 101. Ostatni element - jak podał portal - został według biegłych wykonany z siluminu, czyli _ ze stopu, którego nie ma w wyciętym z wraku fragmencie skrzydła _.
Zespół został powołany 9 kwietnia ubr. przez premiera Donalda Tuska, skupiając ekspertów, którzy wcześniej zasiadali w komisji Jerzego Millera, badającej katastrofę Tu-154M. Ich zadaniem jest odnoszenie się w mediach do alternatywnych - wobec raportu Millera - hipotez stawianych głównie przez zespół parlamentarny ds. katastrofy smoleńskiej, którego przewodniczącym jest Antoni Macierewicz (PiS).
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
W katastrofach Tu-154 zginęło 2,5 tys. osób Poznaj historię słynnego biura konstrukcyjnego i najtragiczniejszych katastrof z udziałem tupolewów. | |
"Śledztwo smoleńskie niedługo się skończy" W ubiegłym tygodniu Naczelna Prokuratura Wojskowa przedłużyła śledztwo o kolejne pół roku- do 10 października. | |
Prokuratura wojskowa jednoznacznie o brzozie Pod koniec października Chris Ciszewski z Uniwersytetu Georgii wysunął tezę, że brzoza została złamana 5 kwietnia 2010 roku, czyli jeszcze przed katastrofą. | |
PiS straszy nową "smoleńską" komisją Jarosław Sellin zapowiedział, że komisja powstanie jeśli PiS wygra wybory. Tymczasem Rosjanie przekazali ważne dokumenty. |