Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Prawo o ruchu drogowym. Kierowca ma zawsze ustępować?

1
Podziel się:

Projekt zmian w Prawie o ruchu drogowym wprowadza przepis zakładający pierwszeństwo pieszego nie tylko, gdy jest już na przejściu, ale również, gdy ma zamiar na nie wejść.

Prawo o ruchu drogowym. Kierowca ma zawsze ustępować?
(comp@ss /CC/Flickr)

Platforma Obywatelska chce, by kierowcy ustępowali pierwszeństwa nie tylko pieszym znajdującym się na przejściu, ale także tym, którzy oczekują bezpośrednio przed przejściem. Projekt zmian w Prawie o ruchu drogowym w tej sprawie został złożony w Sejmie.

Posłanka PO Beata Bublewicz podkreśliła, że powody wystąpienia z inicjatywą w sprawie pieszych _ są oczywiste: ochrona zdrowia i życia ludzi _.

- _ W ubiegłym roku zginęło 1138 pieszych, najsłabszych, niechronionych uczestników ruchu drogowego. Z czego 212 zostało rozjechanych na przejściu dla pieszych, ponad 140 zostało rozjechanych na skrzyżowaniach _ - powiedziała posłanka. Jak dodała, wniosek płynie z tego jeden - _ musimy stosować dobre rozwiązania, które sprawdzają się od lat w innych krajach _.

- _ W Wielkiej Brytanii, w Czechach, Skandynawii obowiązuje przepis, że pieszy, który wyraża zamiar przejścia przez przejście dla pieszych, który zbliżył się do przejścia i oczekuje, ma pierwszeństwo. Kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych, widząc oczekującego pieszego, ma zatrzymać się i go przepuścić. Nie ma to wynikać z jego kultury osobistej, ale z przepisów _ - powiedziała.

Według Bublewicz powinniśmy kopiować dobre wzorce, _ a szczególnie te przyczyniające się do zwiększenia ochrony zdrowia i życia ludzi _.

Projekt zmian w Prawie o ruchu drogowym oraz ustawie o kierujących pojazdami wprowadza przepis zakładający pierwszeństwo pieszego przed pojazdem nie tylko, gdy pieszy jest już na przejściu, ale również, gdy ma zamiar wejść na przejście i _ sygnalizuje to oczekiwaniem bezpośrednio przed przejściem _. Ponadto PO chce wprowadzenia do egzaminu państwowego na prawo jazdy dodatkowej części - sprawdzającej praktyczne umiejętności udzielania pierwszej pomocy.

W uzasadnieniu do projektu podkreślono, że w 2011 roku na polskich drogach doszło do 3678 wypadków na przejściach dla pieszych, co stanowi około 9 proc. wszystkich wypadków. W wypadkach na przejściach dla pieszych śmierć poniosło 238 osób, a 3684 zostało rannych. Wejście pieszego na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem stanowiło w 2011 roku przyczynę 2493 wypadków.

Według inicjatorów projektu, wprowadzenie do ustawy elementu _ oczekiwania _ pieszego przed przejściem jest jednocześnie gwarancją, że kierujący będzie miał czas na reakcję - na zatrzymanie pojazdu.

Projekt zakłada też wprowadzenie praktycznego egzaminu z udzielania pierwszej pomocy. Jak argumentują wnioskodawcy, jest to podyktowane wysokim wskaźnikiem zgonów ofiar wypadków drogowych, z których duża część miałaby szanse na przeżycie, gdyby w porę skutecznie przeprowadzono ich reanimację.

Odnosząc się do tego zapisu, posłanka oceniła, że _ to jest kolejny społeczny problem, z którym się zmagamy - my, dorośli ludzie, nie potrafimy udzielać pierwszej pomocy _.

Dlatego, jak mówiła, dochodzi do sytuacji, które też znajdują odzwierciedlenie w tragicznych statystykach - ludzie umierają, ponieważ ktoś nie potrafił udzielić pierwszej pomocy. - _ Jeżeli ktoś chce być kierowcą i zdaje egzamin, jest kandydatem na kierowcę, to egzamin z udzielania pierwszej pomocy nie może ograniczać się do zaznaczenia w teście, jak powinno przebiegać skuteczne udzielanie pierwszej pomocy _ - powiedziała posłanka.

W uzasadnieniu do projektu zaznaczono, że w bardzo niewielkim odsetku wypadków pomoc medyczna przybywa na miejsce zdarzenia przed upływem pierwszych czterech minut od zgłoszenia, a tylko w pierwszych czterech minutach od zatrzymania krążenia można podjąć skuteczną reanimację.

Jak zwrócono uwagę, wszystkie 49 Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego w Polsce wyposażone jest w fantomy, natomiast tylko 10 placówek posiada defibrylatory - łączny koszt zakupu 39 defibrylatorów wyniósłby 195 tys. zł.

Czytaj więcej w Money.pl
"Opłaty za autostrady to dyskryminacja" - _ Zakaz dyskryminacji ze względu na narodowość jest jednym z fundamentów unijnego prawa , dotyczy to także opłat za korzystanie z dróg _ - powiedziała rzeczniczka Komisji Europejskiej Helen Kearns.
Nie trzeba płacić mandatu z fotoradaru? Pismo, w którym wskazano, że straże miejskie i gminne nie mają prawa posługiwać się fotoradarami wywołało burzę.
Polisy OC dla wszystkich Polaków i przymusowe odblaski? - _ Ubezpieczyć będą się musieli nawet ci, którzy nie posiadają samochodów _ - alarmują posłowie PiS.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(1)
konkret
3 lata temu
super kierowca hamuje zanieczyszcza powietrzer a pieszy z komorka przy uchu nie patrzac wchodzi na pasy, bravo robta co chceta