Spośród czterech tysięcy urzędników zatrudnionych w skontrolowanych samorządach tylko połowa została przyjęta w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru - wykazała kontrola.
Zdaniem NIK _ takie postępowanie jest sprzeczne z duchem ustawy, która nakazuje zapewnienie równych szans przy staraniu się o pracę . Jak wynika z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli, _ samorządy zbyt często zatrudniają urzędników w drodze awansu wewnętrznego ze stanowisk nieurzędniczych _. Tymczasem - zwraca uwagę NIK - ustawa o pracownikach samorządowych kładzie nacisk na równe szanse dla kandydatów ubiegających się o pracę _.
_ Kontrola NIK wykazała, że spośród czterech tys. urzędników zatrudnionych w skontrolowanych samorządach tylko połowa została przyjęta w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru _ - podała NIK w komunikacie.
Według kontrolerów z Izby samorządy nie stosują odpowiednio przepisów ustawy o pracownikach samorządowych. Jak podkreślono, samorządy _ powinny zatrudniać urzędników głównie w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru _, a _ tymczasem wolne stanowiska obsadzane są często w drodze awansu wewnętrznego ze stanowisk pomocniczych i obsługi _.
Jak poinformowano, NIK przyjrzała się bliżej 45 urzędom samorządowym na szczeblu powiatu, gminy i województwa, w których w latach 2010-2012 obsadzono ponad cztery tys. stanowisk urzędniczych. Zaznaczono, że _ aż dwa tys. z pominięciem otwartego i konkurencyjnego naboru _. _ Część z zatrudnionych w ten sposób osób, dzięki przychylnej interpretacji przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, nie była kierowana do odbycia służby przygotowawczej _ - wskazano w komunikacie.
Kontrolerzy stwierdzili ponadto, że w 17 z kontrolowanych urzędów _ część pracowników nie była poddawana obowiązkowej ocenie okresowej _, a _ w połowie urzędów robiono to zbyt rzadko lub według nieodpowiednich kryteriów _. _ W jednym przypadku oceny dokonano dopiero w lipcu 2012 roku, czyli trzy lata po wejściu w życie ustawy o pracownikach samorządowych _ - stwierdziła NIK.
Według kontroli NIK samorządy powszechnie natomiast _ egzekwują już od pracowników oświadczenia majątkowe oraz oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej _. Jak stwierdzono, _ zaledwie w pięciu urzędach wystąpiły problemy z dochowaniem terminów ich składania _, a w jednym urzędzie wystąpiła sytuacja konfliktu interesów, ponieważ _ trzej urzędnicy wykonali dodatkowe zajęcia poza pracą, które mogły kolidować z ich obowiązkami służbowymi _.
NIK przeprowadziła też badania ankietowe wśród 414 klientów skontrolowanych urzędów samorządowych. Wykazały one - jak poinformowano - że interesanci są zadowoleni z pracy urzędów. 61 proc. respondentów uważa, że urzędnicy mają wystarczające kwalifikacje, by zajmować się ich sprawami i aż 90 proc. wysoko lub zadowalająco oceniło ich fachowość.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Raport NIK ujawnia złe planowanie szpitali Z powodu braku koordynacji zakupów i złego planowania jedna trzecia skontrolowanych szpitali nie używała efektywnie nowego sprzętu zakupionego dzięki środkom UE. | |
Nadzór budowlany to fikcja? Raport NIK Nie monitorują prawidłowości rozpoczynanych inwestycji, nie kontrolują, czy inwestorzy wykonują nałożone na nich postanowienia, nie prowadzą rejestrów inwestycji - to tylko kilka zarzutów. | |
Prześwietlą KRRiT. Tego chce opozycja PiS chce, aby NIK zbadała procedury udzielania koncesji na nadawanie cyfrowe telewizji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. |