Szkoły publiczne i niepubliczne mogą tworzyć oddziały międzynarodowe. Kształcenie uczniów w takich oddziałach odbywa się zgodnie z programem nauczania ustalonym przez zagraniczną instytucję edukacyjną. Co do zasady prowadzone jest w języku obcym, ale nie w zupełnym oderwaniu od polskiej podstawy programowej.
Wskutek reformy systemu oświaty, wprowadzonej ustawą z 19 marca 2009 r., w szkołach mogą być tworzone - za zezwoleniem Ministra Edukacji Narodowej - oddziały międzynarodowe. Intencją, która przyświecała wprowadzeniu możliwości tworzenia takich oddziałów, było m.in. poszerzenie oferty edukacyjnej, usprawnienie nauczania języków obcych, jak również poszerzanie kontaktów polskich uczniów z uczniami z innych krajów.
Podmiot chcący utworzyć oddział międzynarodowy musi uzyskać zgodę zagranicznej instytucji edukacyjnej na przystąpienie do nauczania zgodnego z ustalonym przez nią programem. W przypadku szkół podstawowych i gimnazjów wymaga się ponadto, by zagraniczny program nauczania, który ma być realizowany w oddziale, umożliwiał uzyskanie przez uczniów wiadomości i umiejętności umożliwiających im przystąpienie odpowiednio do sprawdzianu po 6 klasie szkoły podstawowej i egzaminu gimnazjalnego.
Takie sformułowanie przepisów prowadzić może do narzucenia konieczności wprowadzania czasem nawet radykalnych zmian w programach zagranicznych, czemu mogą się sprzeciwiać zagraniczne instytucje edukacyjne, które wcześniej udzieliły wymaganej zgody. Gdy jednocześnie weźmie się pod uwagę, że egzamin gimnazjalny i sprawdzian po szkole podstawowej nie mają określonego progu zaliczenia, uzależnienie udzielenia zezwolenia MEN od tego, czy program zagraniczny umożliwia zdobycie umiejętności umożliwiających przystąpienie do tych sprawdzianów i egzaminów nie wydaje się być konieczne.
W sytuacji, gdy w oddziale ma być realizowany narodowy program edukacji przyjęty w innym niż Polska kraju UE wymaganie to, bez zagrożenia dla prawidłowości nauczania w oddziale, mogłoby zostać pominięte. Szczególnie, jeżeli jest to program kraju UE, w którym Krajowe Ramy Kwalifikacji zostały opracowane w oparciu o Europejskie Ramy Kwalifikacji.
W jakim języku egzamin?
Nauczanie w oddziale międzynarodowym może być prowadzone w języku obcym, z wyjątkiem zajęć dla uczniów będących obywatelami polskimi, obejmujących: język polski, część historii dotyczącą historii Polski i część geografii dotyczącą geografii Polski. Wyłącznie te zajęcia muszą być realizowane zgodnie z polską podstawą programową kształcenia ogólnego.
Nie wyłącza to możliwości przyjęcia przez określone oddziały międzynarodowe programów, w których więcej przedmiotów będzie prowadzonych zgodnie z polską podstawą programową. Dla uczniów oddziałów międzynarodowych, którzy nie są obywatelami polskimi, przewidziano obowiązek uczenia się języka polskiego jako języka obcego. Wszystkich innych przedmiotów mogą się oni uczyć w innym języku. Jednak sprawdzian po szóstej klasie i egzamin gimnazjalny wszyscy uczniowie oddziałów międzynarodowych, także ci niebędący obywatelami polskimi, muszą zdawać w języku polskim.
I tak np. uczeń trzeciej klasy gimnazjum, który przyjechał do RP nie znając zupełnie języka polskiego i przez rok pobierał naukę w oddziale międzynarodowym, gdzie uczy się polskiego jako obcego, egzamin gimnazjalny będzie musiał pisać w języku polskim.
W ustawie o systemie oświaty przewidziano, że uczniowie oddziałów międzynarodowych będą mieli możliwość przejścia na każdym etapie kształcenia do polskiego systemu edukacji. Wprowadzenie tego uprawnienia nie musi się jednak wiązać z koniecznością zdawania przez uczniów cudzoziemców sprawdzianu po szkole podstawowej i egzaminu gimnazjalnego wyłącznie w języku polskim. W tym zakresie należy dążyć do przyjęcia rozwiązań analogicznych, jak dzieje się to w przypadku uczniów szkół lub oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej. Uczniowie tych szkół i oddziałów sprawdzian po szkole podstawowej i egzamin gimnazjalny zdają według swego wyboru w języku polskim lub języku mniejszości narodowej, w jakim pobierają naukę.
Należy przy tym wskazać, że polski system oświaty, wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów zagranicznych oraz ich specyficznej sytuacji, przewiduje już obecnie pewne korzystne dla nich rozwiązania. Jednym z nich jest np. możliwość przyjęcia do szkoły ucznia nieznającego języka polskiego, na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej przeprowadzanej w języku obcym, którym ten uczeń się posługuje.
Wprowadzanie do polskiego systemu oświaty zagranicznych programów edukacyjnych, które ponadto mogą być nauczane w językach obcych, jest bardzo korzystne dla rozwoju polskiej edukacji. Reforma z 2009 r. dotycząca oddziałów międzynarodowych to olbrzymi krok naprzód. Jednak, aby regulacje dotyczące oddziałów międzynarodowych mogły stanowić atrakcyjną ofertę dla uczniów zagranicznych, mieszkających w naszym kraju, to muszą one w sposób jasny i racjonalny kształtować ich sytuację.
Brak pozostawienia uczniom niebędącym obywatelami polskimi wyboru, czy sprawdzian po 6 klasie i egzamin gimnazjalny będą zdawać w języku polskim czy w języku obcym, w którym pobierają naukę, może zniechęcić dużą ich część do edukacji w oddziałach międzynarodowych. A jest to forma kształcenia wyjątkowo korzystna zarówno dla polskich, jak i zagranicznych uczniów.
Więcej informacji o regulacjach dotyczących szkół czytaj w Money.pl | |
---|---|
Decyzja Hall dotknie setki tysięcy dzieci Minister edukacji ujawnia najnowsze plany wobec sześciolatków. | |
Rewolucja w płaceniu za naukę? Chcą zmian Samorządowcy chcą by państwo wzięło na siebie płace dla nauczycieli i pozostałych pracowników w szkołach. | |
Nauczyciele będą mieć więcej obowiązków Od tego roku nauczyciele będą musieli poświęcać więcej czasu na indywidualną pracę z dzieckiem. |
Autorka jest radcą prawnym w Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna, Oddział w Krakowie