Od 4. grudnia pasażerowie w Unii Europejskiej będą się mogli domagać od kolejowego przewoźnika odszkodowania za opóźnienie pociągu oraz zwrotu ceny biletu - pisze _ Gazeta Prawna _.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady, które tego dnia wejdzie w życie, wprowadza sztywne kwoty odszkodowań, które przewoźnik będzie zobowiązany zwrócić pasażerowi. Z obowiązków, jakie nakłada rozporządzenie, zostali jednak zwolnieni przewoźnicy działający na terenie Polski. W naszym kraju wejdzie ono w życie w czerwcu 2011 roku.
_ Gazeta Prawna _ pisze, że wysokość odszkodowań będzie uzależniona od długości opóźnienia pociągu. Jeśli będzie ono dłuższe na przykład niż dwie godziny pasażer otrzyma zwrot połowy ceny biletu. Poza tym w wypadku opoźnienia dłuższego niż godzina przewoźnik będzie musiał zapewnić pasażerom między innymi bezpłatne napoje i posiłki i transport zastępczy.
PKP Intercity zamiast wypłacać odszkodowania, na razie będzie oferować pasażerom zniżkowe vouchery. Firma z własnej woli wprowadzi system już od jesieni.