Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Znak towarowy - jak zastrzec prawo do korzystania

0
Podziel się:

Ochrona prawna dotyczy całości znaku słowno-graficznego, a nie jego poszczególnych części składowych.

Znak towarowy - jak zastrzec prawo do korzystania

Warto wiedzieć, że prawo własności przemysłowej, spośród wielu innych praw niematerialnych, wymienia również znaki towarowe. Znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od produktów innego. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy (art. 120 Prawa własności przemysłowej).

Jak wynika z wyżej podanej ustawowej definicji, znakiem towarowym może być wyraz, ale także rysunek, ornament, kompozycja itd. Rysunek, kompozycja, czy ornament mogą oczywiście zawierać w sobie słowo, wyraz i wówczas stanowią znak tzw. słowno-graficzny. Ważnym jest, żeby znak towarowy spełniał kryterium ustawowe polegające na tym, że ma nadawać się do odróżniania towarów jednego producenta od towarów innego.

Spośród kryteriów pozwalających na takie odróżnianie ważny jest dobór wyrazów będących składnikami znaków towarowych. Dla samego znaku słownego nie jest możliwe dobranie wyrazu oznaczającego jakiś konkretny, powszechny rodzaj działalności, usiłując zawładnąć w ten sposób prawem do oznaczania na zasadach wyłączności takim słowem określonej działalności. Takim niedopuszczalnym słowem może być: hotel, adwokat, sklep, magazyn, wino i wiele innych. Natomiast oznaczenie typu _ Hotel Pod Gwiazdą _ (czyli zestawienie kliku słów, odróżniające się od innych zestawień) już zapewne byłoby zaakceptowane jako znak słowny, a z pewnością jako słowno-graficzny.

Znak słowno-graficzny to znak, w którym występują - poza samymi słowami - również i ich opracowanie graficzne. Zatem trzymając się przykładu _ Hotelu Pod Gwiazdą _, jeżeli hotel taki ma oznaczenie, swój znak firmowy, zawierający np. gwiazdę i szczególny krój liter, to taki znak, jako słowno-graficzny, podlega ochronie. Oznacza to tyle, że nikomu innemu nie wolno używać takiego samego znaku, lub znaku na tyle podobnego, że mógłby u klienta wzbudzić przekonanie, że chodzi o ten sam hotel, albo o tę samą markę.

Ochrona dotyczy całości znaku, a nie jego poszczególnych części składowych. Tak więc ochroną nie jest objęte słowo hotel lub gwiazda. Oznacza to, że słowa te mogą być dowolnie przez każdego używane. Warunkiem tylko jest to, że nie wolno ich używać w sposób mogący sugerować, że chodzi o ów _ Hotel Pod Gwiazdą _.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/186/m84154.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/prawo-na-lewo/artykul/sliwowica;lacka;-;sadownicy;za;zlagodzeniem;przepisow;dotyczacych;produkcji,107,0,1194347.html) *Co przeszkadza w produkcji słynnej śliwowicy? * - _ Dla zwykłego rolnika obowiązujące przepisy są nie do spełnienia _ - narzekają producenci regionalnego trunku. Warto też uważać przy oznaczaniu przedsiębiorstw lub działalności słowami, które mają powszechnie rozumiane znaczenie, jeżeli nasza działalność nie spełnia kryteriów określonych w tych słowach. Np. nazwanie schroniska młodzieżowego ze wspólnymi salami hotelem i promowanie go jako hotelu, może przez hotelarzy być uznane jako czyn nieuczciwej konkurencji, jeżeli klienci zostaną wprowadzeni w błąd. Nazwanie serem produktu nie wyprodukowanego z mleka również jest oznaczeniem go
nazwą wprowadzającą nabywców w błąd. W jednym i drugim przypadku mamy do czynienia z aktami nieuczciwej konkurencji.

Powyższe prowadzi nas do kolejnego zagadnienia: czynów nieuczciwej konkurencji. Warto zauważyć, że pewne oznaczenia, czy zachowania, nawet jeśli nie stanowią naruszenia praw do znaków - bo znaków nie zastrzeżono - mogą stanowić czyny nieuczciwej konkurencji.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/26/255770.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/oznaczenie;przedsiebiorstwa;co;z;ochrona;po;zaprzestaniu;uzywania,96,0,1206624.html) *Jakiej ochronie podlega znak firmowy? * Ochronie podlega to oznaczenie przedsiębiorstwa, które było wcześniej używane, czyli pojawiło się jako pierwsze na rynku.

Jak zatem postępować, by z jednej strony nie narazić się na zarzut naruszenia prawa, a z drugiej, by nie zaniechać pewnych działań tylko dlatego, że będziemy się obawiali zarzutu naruszenia prawa, albo też będziemy obawiali się nieuzasadnionych gróźb innych podmiotów? Odpowiedź jest prosta: poza tym, że zawsze wskazane jest skonsultowanie się ze specjalistami, którzy podpowiedzą właściwe zachowanie, należy kierować się zdrowym rozsądkiem. Reguła generalna brzmi: nie wolno postępować tak, by sprawić wrażenie, że jest się kimś innym. Zatem jeżeli to, czego używamy, czy czym się posługujemy, odróżnia się w naszym mniemaniu od innych podobnych oznaczeń na rynku, to mamy bardzo dużą szansę, że nie naruszymy niczyich praw.

Podsumowując - użycie znaku towarowego zawierającego pewne słowa będące w powszechnym użyciu jest jak najbardziej możliwe, tyle tylko, że słowa te muszą albo być częścią znaku słowno-graficznego, albo też częścią zestawu słownego zawierającego określenie składające się z kilku słów, ale stanowiących razem indywidualne oznaczenie. Nie można uzyskać wyłączności na używanie słów będących w powszechnym użyciu.

Prawa do dóbr niematerialnych stanowią bardzo skomplikowaną i trudną dziedzinę prawa, niemniej stanowią wielką wartość materialną i dlatego warto się nimi zajmować.

Czytaj więcej w Money.pl
Znak towarowy - co może przeszkodzić w jego uzyskaniu Nie udziela się praw na znaki z elementami geograficznymi regionu lub miejsca, które mogłyby sugerować, że towar pochodzi z innego terenu.
Tak firmy obronią swoje prawa i interesy Fundacja może nabyć w drodze spadku, zapisu lub darowizny pieniądze lub inne rzeczy ruchome albo prawa majątkowe.
Nazwy produktów i usług. Jak nie naruszyć znaku towarowego Znaki towarowe sugerujące lub aluzyjne też mogą zostać zastrzeżone.

Autor jest adwokatem w Celichowski Spółka Partnerska Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Kancelaria CSP
KOMENTARZE
(0)