Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
reklamacja
19.08.2011 07:00

Wakacje okazały się klapą. Złóż reklamację

Gdy organizator nie odpowie na piśmie w ciągu 30 dni, uznaje się ją za uzasadnioną. Ale to nie jedyne prawa jakie ma niezadowolony turysta.

Podziel się
Dodaj komentarz

Miał być pokój z widokiem na morze, a nie jest? Złóż reklamację. Gdy organizator nie odpowie na piśmie w ciągu 30 dni, uznaje się ją za uzasadnioną. Ale to nie jedyne prawa jakie ma niezadowolony turysta.

Jeżeli od razu po przyjeździe na miejsce okazuje się, że warunki pobytu odbiegają od tych określonych w umowie, tj. np.: zamiast pokoju z widokiem na morze zostaliśmy zakwaterowani w innym, który nie spełnia standardów przewidzianych w umowie, należy niezwłocznie zwrócić się do rezydenta, reprezentującego organizatora wycieczki podczas jej trwania i domagać się zmiany. W przypadku, gdy przedstawiciel biura nie będzie w stanie dokonać zamiany pokoju, możemy domagać się innej formy zadośćuczynienia np. darmowej wycieczki fakultatywnej. W sytuacji, gdy rezydent kategorycznie odrzuci naszą prośbę, należy złożyć pisemną reklamację, której przyjęcie przedstawiciel organizatora powinien potwierdzić.

30 dni - ważna granica

Nadto należy pamiętać, iż zgodnie z art. 16 b Ustawy o usługach turystycznych niezależnie od zawiadomienia złożonego rezydentowi, klient może złożyć reklamację bezpośrednio organizatorowi turystyki zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w ciągu 30 dni od dnia zakończenia imprezy. Istotnym jest, iż w przypadku, gdy organizator wycieczki nie ustosunkuje się na piśmie do złożonej reklamacji, w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w przypadku reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej, w terminie 30 dni od dnia jej zakończenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/165/t22181.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/skargi;do;uokik;co;reklamujemy;najczesciej,84,0,872532.html) Na to Polacy skarżą się najczęściej
Sporadycznie zdarzają się jednak sytuacje ,w których turystom nie zapewniono w ogóle noclegu, a nadto pozostawiono ich samych sobie. Wówczas jeżeli nie jest możliwe skontaktowanie się z biurem podróży lub gdy nie podejmuje ono żadnych działań, należy niezwłocznie skontaktować się z Urzędem Marszałkowskim województwa, w którym znajduje się siedziba organizatora wycieczki. Marszałek województwa ma bowiem prawo wykorzystać środki z umowy ubezpieczeniowej bądź umowy gwarancji bankowej, aby pokryć koszty powrotu turystów do Polski.

Idziemy do sądu i...

W przypadku ochrony praw oraz dochodzenia roszczeń na drodze sądowej, w związku z niewykonaną bądź nienależycie wykonaną usługą turystyczną, zastosowanie znajdują, zgodnie z dyspozycją art.11 Ustawy o usługach turystycznych, przepisy Kodeksu cywilnego, a zatem ewentualne powództwo przeciwko organizatorowi wypoczynku powinno zostać wytoczone na drodze cywilnej. Co istotne, jeżeli w czasie pobytu na urlopie okaże się, że w gronie wypoczywających jest więcej osób, które są niezadowolone z wyjazdu zorganizowanego przez to samo biuro podróży, możliwe jest wytoczenie powództwa zbiorowego. Warto wspomnieć, że instytucja pozwu zbiorowego może okazać się bardzo korzystna również przy dochodzeniu przez konsumenta odszkodowania za spóźniony lot. [ ( http://static1.money.pl/i/h/47/t77359.jpg ) ] (http://e-prawnik.pl/wiadomosci/informacje/reklamacja-oferty-last-minute-tez-mozliwa.html) Reklamacja oferty last minute też możliwa

Należy pamiętać, że oprócz dochodzenia roszczenia w postępowaniu cywilnym istnieje możliwość złożenia skargi do Urzędu Marszałkowskiego w województwie, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorcy albowiem to właśnie marszałek województwa jest odpowiedzialny za wydawanie odnawialnej co roku koncesji na prowadzenie usług turystycznych. Można również poinformować Polską Izbę Turystyki, jeśli touroperator jest w niej zrzeszony oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK ma bowiem możliwość, w przypadku gdy stwierdzi, że doszło do naruszenia praw konsumentów, nałożenia na biura podróży bardzo wysokich sankcji pieniężnych sięgających czasami nawet kilku milionów złotych.

Wyjeżdżając zatem na wakacje warto po pierwsze zawsze dokładnie sprawdzić biuro z którym planujemy urlop. Po drugie, jeśli jednak mimo zachowania wszelkiej staranności z naszej strony przy wyborze organizatora wypoczynku, okaże się, że sprzedana usługa była niezgodna z tym co zostało kupione, warto jest rozważyć możliwość dochodzenia swoich praw przed sądem na drodze postępowania cywilnego.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://www.iwoman.pl/i/art/40/t36392.jpg ) ] (http://www.iwoman.pl/na-serio/porady-prawne/sprawdz;biuro;podrozy;przed;wyjazdem,106,0,832362.html) Sprawdź biuro podróży przed wyjazdem Co zrobić, by plany odpoczynku pod palmami nie skończyły się siedzeniem w domu i rozpaczaniem nad stratą niemałych pieniędzy.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/156/t130460.jpg ) ] (http://wczasy.money.pl/wiadomosci/artykul/biuro;odwolalo;wycieczke;jakie;masz;prawa,121,0,763769.html) Odwołana wycieczka. Co nam się należy? Nie zawsze dostaniemy odszkodowanie.
Tagi: reklamacja, porady, porady prawne, prawo, wiadmości, okiem eksperta, prawo cywilne
Źródło:
Kancelaria CSP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz