Przed świętami sklepy kuszą nas obniżkami cen. Niestety jednak, jest to także okres _ żniw dla nieuczciwych sprzedawców _, którzy wprowadzają konsumentów w błąd.
Za praktykę wprowadzającą w błąd uznaje się działanie, które w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.
W szczególności mowa o najczęściej warunkującej zakup produktu - cenie, sposobie jej obliczania lub istnienia szczególnej korzyści cenowej (np. ukrywanie ceny za faktyczną jednostką miary lub *rzekome obniżki cen * towarów wcześniej nieoferowanych w cenie sugerowanej jako dotychczasowa).
Innym praktykowanym sposobem jest opatrywanie promocji drobnym drukiem (np. obostrzenia promocji wieloma warunkami, o których dowiadujemy się przy kasie), czy też oferowanie produktów z gratisem (które często są droższe, niż przed _ promocją _).
Możemy także napotkać na sytuację manipulowania rozmiarami opakowania, gdy kupujemy taki sam produkt, za taką samą cenę jak wcześniej, a dostajemy mniej (dotyczy to w szczególności opakowań świątecznych).
UOKiK ostrzega przed "koncertowymi" naciągaczami
Katalogiem nieuczciwych praktyk rynkowych objęte jest także m.in. prezentowanie produktu jako _ gratis _, _ darmowy _, _ bezpłatny _ lub w podobny sposób, jeżeli konsument musi uiścić jakąkolwiek należność, bądź twierdzenie, że przedsiębiorca wkrótce zakończy działalność lub zmieni miejsce jej wykonywania, jeżeli jest to niezgodne z prawdą.
Sprzedawcy także praktykują stosowanie _ reklamy przynęty _, która polega na propozycji nabycia produktów po określonej cenie - bez ujawniania, że przedsiębiorca może mieć podstawy, aby sądzić że nie będzie w stanie dostarczyć produktu w oferowanej cenie i w takich ilościach, licząc jedynie na przyciągnięcie konsumenta do sklepu lub witryny internetowej (np. znaczne wydłużanie terminów doręczenia).
Z racji tego, że katalog praktyk jest otwarty, konsumenci muszą uruchomić wzmożoną czujność podczas szału przedświątecznych zakupów, co wymaga refleksji nad promocjami, warunkami sprzedaży etc. Osoby, których prawa zostały naruszone, mogą dochodzić ich ochrony za pośrednictwem rzeczników konsumentów lub innych organów chroniących ich interesy.
Autor jest radcą prawnym w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy
Czytaj w Money.pl ( http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=03.08.2011 09:00&de=03.08.2011 17:35&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=WIG20&w=460&h=250&cm=0&rl=1 ) Sam porównuj dane na wykresach - wypróbuj MoneyAnalytics