Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Korzyści i niebezpieczeństwa telepracy

0
Podziel się:

Telepraca - co pracodawca i pracownik wiedzieć powinni.

Korzyści i niebezpieczeństwa telepracy

Oczekiwana od dawna w polskim prawie regulacja dotycząca tzw. telepracy prawdopodobnie już wkrótce ma szansę wejść w życie. Uchwalona przez Sejm nowelizacja czeka obecnie na podpis Prezydenta.

Telepraca jako forma elastycznego sposobu organizacji pracy świadczonej przez pracownika poza zakładem z użyciem środków komunikacji elektronicznej, opartej przede wszystkim na zadaniowym charakterze świadczenia pracy być może stać się atrakcyjną alternatywą dla wielu obszarów zatrudnienia. Wystarczy chociażby wspomnieć, że system telepracy może wiązać się ze znaczną redukcją kosztów zatrudnienia pracowników, średnio o 30 %.

Bez wątpienia wspomniany system w znaczny sposób przyczyni się do zwiększenia zatrudniania wśród osób niepełnosprawnych, matek wychowujących dzieci, bądź tych, którzy są zmuszeni do stałej opieki nad członkami rodziny.

_ Dzięki nowej możliwości wielu pracodawców będzie miało szansę zatrudnić specjalistów mieszkających poza siedzibą zakładu pracy, w tym również z zagranicy. _

Warto podkreślić, że regulacja telepracy obciąży pracodawcę obowiązkami w zakresie dostarczenia i serwisowania niezbędnego sprzętu do wykonywania pracy, a także zapewnienia łączy telefonicznych, internetowych.

Pracownikowi dodatkowo należy zapewnić bezpieczne warunki pracy, odpowiednie szkolenie w zakresie BHP oraz ubezpieczenie. W przyjętej przez Parlament nowelizacji nie uregulowano jednakże sposobu przeprowadzenia tychże szkoleń, ani co najważniejsze zakresu ubezpieczenia pracowniczego.

Wiele wątpliwości wywołuje kwestia możliwości złożenia wniosku zarówno przez pracownika i pracodawcę o zaprzestanie świadczenia podjętej telepracy w terminie 3 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia, który to wniosek obliguje pracodawcę do przywrócenia podwładnego do dawnego trybu pracy w przeciągu kolejnych 30 dni od chwili złożenia wspomnianego wniosku.

W tej sytuacji pracodawca, dokonując zmian organizacyjnych w sposobie świadczenia pracy na telepracę bądź też podejmując decyzję o likwidacji danego stanowiska pracy, naraża się na znaczne ryzyko związane z koniecznością przywrócenia pracownika do pracy według dawnego systemu.

Dla pracownika natomiast niebezpieczeństwo kryje się w prawie pracodawcy do renegocjowania warunków pracy, w przypadku złożenia wniosku o zaprzestanie świadczenia telepracy po upływie wspomnianych 3 miesięcy. Brak zaakceptowania nowych warunków zatrudnienia ze strony pracownika będzie rodziło skutek wypowiedzenia umowy o pracę.

_ Obecnie przyjmuje się, że jedynie 16 % pracodawców korzysta z tej formy zatrudnienia, podczas gdy jedynie 1 % jest zatrudnionych w charakterze telepracownika. _

Należy mieć nadzieje, że wprowadzana zmiana przyczyni się do rozpowszechnienia tej formy zatrudnienia, choć pozbawionej bezpośredniej kontroli pracodawcy, to gwarantującej efektywność pracy pracownika, mogącego w zdecydowanie prostszy sposób godzić życie zawodowe z prywatny.

prawo
wiadmości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)