Sygnatura: | Dziennik Ustaw 2002 nr 107 poz. 944 |
Tytuł: | Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 lipca 2002 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu przeprowadzania oceny zagrożeń dla zdrowia ludzi i środowiska w związku z podjęciem działań polegających na zamkniętym użyciu GMO, zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska, w tym wprowadzeniu do obrotu produktów GMO, oraz wymagań, jakie powinna spełniać dokumentacja zawierająca ustalenia takiej ceny |
Data ogłoszenia: | 2002-07-16 |
Data wejscia w życie: | 2002-07-31 |
944
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA
z dnia
8 lipca 2002 r.
w sprawie
określenia szczegółowego sposobu przeprowadzania oceny zagrożeń dla zdrowia
ludzi i środowiska w związku z podjęciem działań polegających na zamkniętym
użyciu GMO, zamierzonym uwolnieniu GMO do środowiska, w tym wprowadzeniu do
obrotu produktów GMO, oraz wymagań, jakie powinna spełniać dokumentacja
zawierająca ustalenia takiej oceny.
Na
podstawie art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o
organizmach genetycznie zmodyfikowanych {Dz. U. Nr 76, poz. 811 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 41, poz. 365) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wymagania,
jakim powinna odpowiadać szczegółowa ocena zagrożeń dla zdrowia ludzi i dla
środowiska, powstałych na skutek zamkniętego użycia organizmów genetycznie
zmodyfikowanych, zwanych dalej „GMO”, lub zamierzonego uwolnienia GMO do
środowiska, w tym wprowadzenia do obrotu produktów GMO, zwana dalej „oceną”,
przedkładana przez użytkownika GMO,
2) wymagania
dotyczące dokumentacji zawierającej ustalenia oceny.
§ 2. 1. Ocena określa potencjalnie szkodliwe
skutki oddziaływania GMO, które dotyczą:
1) bezpośredniego
wpływu GMO na zdrowie ludzi i środowisko,
2) pośredniego
wpływu GMO na zdrowie ludzi i środowisko,
3) natychmiastowego
wpływu na zdrowie ludzi i środowisko,
4) opóźnionych
efektów działania,
5) łącznego,
skumulowanego, długoterminowego efektu działania.
2. Ocena
zawiera również dane dotyczące:
1) korzyści
wynikających z zamierzonego uwolnienia GMO do środowiska oraz określające
prawdopodobieństwo wystąpienia tych korzyści w warunkach proponowanych działań,
2) niekorzystnych
skutków i zagrożeń dla upraw rolniczych, w tym także upraw prowadzonych
metodami ekologicznymi.
§ 3. 1. Sporządzając ocenę, należy:
1) zidentyfikować
wszelkie cechy GMO mające związek z modyfikacją
genetyczną, które mogą spowodować szkodliwe skutki dla zdrowia ludzi lub dla
środowiska,
2) uwzględnić,
że zakres niezbędnej informacji potrzebnej do wykonania oceny zależy od GMO,
jego wykorzystania i potencjalnego środowiska, w którym ma być używany, z
uwzględnieniem wpływu na rolniczą przestrzeń produkcyjną.
2. W
celu zidentyfikowania cech, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy
porównać cechy GMO z cechami organizmu niezmodyfikowanego, używanego w
podobnych warunkach.
§ 4. W przypadku jeśli pojawiają się nowe
informacje o GMO i jego oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub środowisko, należy
wprowadzić zmiany w ocenie oraz zweryfikować postępowanie w przypadku
zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska.
§ 5. 1. W ocenie uwzględnia się informacje
techniczne i naukowe dotyczące:
1) biorcy
lub organizmu rodzicielskiego,
2) charakteru
genetycznej modyfikacji, a także informacje na temat wektora i dawcy,
3) skali
zamierzonego uwolnienia GMO do środowiska lub zamkniętego użycia GMO,
4) środowiska,
do którego ma nastąpić zamierzone uwolnienie, oraz oddziaływań między
środowiskiem a GMO.
2. Do
oceny dołącza się informację o organizmach niezmodyfikowanych genetycznie o
podobnych cechach, jakimi charakteryzują się GMO oraz ich oddziaływaniu na
środowisko, podobne do tego, do którego następuje zamierzone uwolnienie.
§ 6. 1. Wykonując ocenę, określa się wszystkie
cechy GMO związane z modyfikacją genetyczną, które mogą spowodować potencjalnie
szkodliwe skutki dla zdrowia ludzi lub środowiska.
2. Do
potencjalnie szkodliwych skutków, o których mowa w ust. 1, zalicza się:
1) choroby
zakaźne człowieka oraz objawy alergiczne i skutki toksyczne,
2) choroby,
które zostały wywołane u zwierząt i roślin, w tym ich toksyczność i - tam gdzie
mogą wystąpić - objawy alergiczne,
3) wpływ
na populację organizmów występujących w danym środowisku oraz na ich genetyczną
różnorodność,
4) zmiany
podatności na patogeny, które ułatwiają rozprzestrzenianie się chorób
zakaźnych lub tworzenie nowych ognisk chorób lub nosicieli,
5) obniżenie
skuteczności działań profilaktycznych lub terapeutycznych w medycynie,
weterynarii, hodowli roślin i ochronie roślin spowodowane między innymi
przekazywaniem genów powodujących odporność na antybiotyki stosowane w
lecznictwie ludzi i zwierząt,
6) możliwości
niekontrolowanego rozprzestrzeniania się GMO na terenach upraw prowadzonych
metodami ekologicznymi,
7) wpływ
na cykle biogeochemiczne, w tym na procesy obiegu węgla i azotu w wyniku
zmian w dekompozycji materiału organicznego w glebie,
8) inne
obserwowane zmiany ilościowe i jakościowe w środowisku.
3. Dokonując
oceny, bierze się pod uwagę możliwość wystąpienia następujących zjawisk:
1) rozprzestrzeniania
się GMO w środowisku,
2) przeniesienia
wprowadzonego genetycznego materiału do innych organizmów lub osobników tego
samego gatunku,
3) fenotypowej
lub genetycznej niestabilności GMO,
4) zmiany
zależności z innymi organizmami,
5) zmiany
w gospodarce, a w szczególności w zakresie działalności rolniczej,
weterynaryjnej i leśnej.
§ 7. W przypadku zidentyfikowania cech, które mogą
mieć potencjalnie szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi lub środowisko, należy
przedstawić:
1) oszacowaną
wielkość i ocenę skutków potencjalnie szkodliwego wpływu,
2) prawdopodobieństwo
wystąpienia każdego potencjalnie szkodliwego wpływu w zależności od środowiska,
do którego GMO będzie uwolnione, i sposobu uwolnienia,
3) ocenę
zagrożenia powodowanego przez każdą z cech GMO,
4) sposób
przeciwdziałania zagrożeniom i ich potencjalnym szkodliwym skutkom wynikającym
z zamierzonego uwolnienia do środowiska, w tym wprowadzenia do obrotu.
§ 8. Ocena zawiera wnioski dotyczące:
1) określenia
prawdopodobieństwa, że GMO stanie się trwałym i inwazyjnym gatunkiem w
naturalnym środowisku lub zapoczątkuje nowe procesy, lub zaburzy procesy
pozostające w równowadze,
2) zmian
konkurencyjności GMO w porównaniu do niezmodyfikowanych biorców lub organizmów
rodzicielskich i prawdopodobieństwa ich wystąpienia,
3) możliwości
przepływu genów do innych gatunków i zmian konkurencyjności tych gatunków,
4) przewidywanego
wpływu na organizmy objęte celowym oddziaływaniem GMO w środowisku,
5) zmiany
konkurencyjności w stosunku do.
a) gospodarzy,
b) symbiontów,
c) wrogów,
d) pasożytów,
e) patogenów,
6) przewidywanego
wpływu na środowisko wynikającego z wzajemnego oddziaływania GMO i organizmów
nieobjętych celowym działaniem GMO,
7) możliwego
wpływu na zdrowie człowieka wynikającego z zależności między GMO a osobami
będącymi w kontakcie z GMO lub w jego sąsiedztwie,
8) możliwego
wpływu na zdrowie zwierząt, od których lub z których pozyskuje się produkty
przeznaczone do spożycia przez człowieka,
9) możliwego
wpływu na uprawy prowadzone metodami ekologicznymi,
10) znanego
lub przewidywanego udziału w procesach biogeochemicznych,
11) możliwego
wpływu na środowisko związanego z określonymi technikami stosowanymi w
działaniach w zakresie GMO,
12) innych
istotnych oddziaływań na zdrowie ludzi i środowisko.
§ 9. 1. Dokumentacja dotycząca ustalenia oceny
składa
się z:
1) oceny
zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska i wniosków z niej wynikających, wraz
z odnośnikami do informacji zawartych we wnioskach dotyczących wydawania
zgód i zezwoleń określonych w art. 10 ustawy z dnia 22 czerwca
2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych,
2) opisu
wykorzystanych metod do przygotowania oceny zagrożenia dla zdrowia ludzi i
środowiska,
3) planu
postępowania na wypadek awarii w przypadku działań polegających na zamkniętym
użyciu GMO.
2. W
przypadku działania polegającego na zamkniętym użyciu GMO należy przedłożyć
wynik ostatecznej klasyfikacji
GMO do poszczególnej kategorii zagrożenia oraz opis warunków
hermetycznych wymaganych dla danej
kategorii ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących
postępowania z odpadami.
§ 10. Rozporządzenie
wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia,
Minister
Środowiska: S. Żelichowski