Pytanie: Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna od 2003 roku. W roku 2004 przez okres 3 miesięcy zatrudniałem 1 pracownika. W najbliższych tygodniach spodziewam się kontroli z ZUS - w rozmowie telefonicznej dowiedziałem się że będzie to zwykła kontrola dokumentów; zastanawia mnie tylko sugerowany zakres kontroli - kontroler zapowiedział że będzie badał wszystkie dokumenty firmowe (nie tylko związane z zatrudnieniem pracownika, ale także książkę przychodów i rozchodów, deklaracje podatkowe, faktury z kontrahentami, itp) za cały okres prowadzenia działalności (czyli od sierpnia 2003 roku). Czy zakres kontroli z ZUS może być aż tak szeroki? Jakie dokumenty jestem zobowiązany przedstawić na żądanie? I w jaki sposób powinienem dopilnować rzetelności w zakresie dokumentacji samej kontroli (zarówno z mojej strony jak i kontrolera)?
Odpowiedź: Zagadnienia dotyczące kontroli wykonywania zadań i obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych przez płatników składek są regulowane ustawa o systemie...