Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
porady
18.02.2009 00:00

Karta E-101

Pytanie: Pytanie dotyczy kraju UE - Holandii. Firma zagraniczna nie mająca siedziby na terenie Polski, zatrudniająca Polaków na terenie Polski, chce, żeby ci właśnie pracownicy mogli wykonywać pracę w...

Podziel się
Dodaj komentarz

Pytanie: Pytanie dotyczy kraju UE - Holandii. Firma zagraniczna nie mająca siedziby na terenie Polski, zatrudniająca Polaków na terenie Polski, chce, żeby ci właśnie pracownicy mogli wykonywać pracę w siedzibie firmy (w kraju siedziby poza granicami Polski) i żeby na terenie tego kraju mogli korzystać z ubezpieczenia zdrowotnego. Pracownicy Polscy zatrudnieni przez firmę zagraniczną na terenie Polski przejęli funkcję płatnika składek ZUS na podstawie rozporządzenia europejskiego, w związku z tym firma zagraniczna została odciążona od obowiązków płatnika składek ZUS. Czy pracownicy ci powinni wystąpić do swoich oddziałów ZUS z wnioskami o wydanie kart E-101 czy raczej firma zagraniczna powinna wystąpić z wnioskiem o wydanie kart 101 dla tych pracowników? Czy ja, jako osoba rozliczająca fizycznie wynagrodzenia dla wskazanych wyżej pracowników, w tym również sporządzająca i wysyłająca deklaracje ZUS oraz dokonująca płatności z ww. tytułu na podstawie umowy z firmą zagraniczną, mogłabym wyręczyć firmę
zagraniczną? Czy mam prawo wystąpić o karty E 101 dla tych pracowników? Jak wyglądają formalności z załatwieniem takiej karty?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1408/71 z dnia 14 czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do pracowników...

Tagi: porady, porady prawne, prawo, ubezpieczenia społeczne
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz