Pytanie: Umowa najmu-dzierżawy. Wynajmujący-wydzierżawiający Urząd Gminy. Najemca-dzierżawca przedsiębiorca. Czynsz płatny do 5-tego każdego miesiąca z zaznaczeniem netto+ VAT za bieżący miesiąc (zapis w umowie). Gmina wystawiała faktury zawsze po zapłacie czynszu, a jeżeli nastąpiła zapłata z dużym opóźnieniem kilku miesięcy - to również wystawiano po zapłacie, mimo moich interwencji pisemnych. W odpowiedziach pisemnych Wójt twierdzi, że nigdy Gmina nie miała obowiązku wystawiania faktur przed zapłatą. Znając przepisy prawne, sądzę, że sprzedaż usługi najmu na podstawie umowy powinna nastąpić do 5-tego każdego miesiąca, najpóźniej do końca miesiąca za dany miesiąc, co wyrażałem w pismach kierowanych do Wójta Gminy. Niestety nie było pozytywnej reakcji. Ponieważ większość płatności płaciłem przelewami, na podstawie ewidencji otrzymanych faktur następowało tzw. płacenie z pamięci, co spowodowało płacenie czasami w terminie lub też dokonywane były podwójne wpłaty, lub płatności były z kilkumiesięcznym
opóźnieniem. Wystąpił bałagan w dokumentach płatniczych. Czy usługę kiedykolwiek mi sprzedano? W jakim czasie powinna być sprzedana usługa?
Odpowiedź:
Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania...