Pytanie: Prowadzę działalność gospodarczą (roboty budowlano-montażowe). Z fiskusem rozliczam się na zasadach ogólnych (książka przychodów-rozchodów). Zamówiłem w firmie X urządzenie. Wpłaciłem zaliczkę. Firma X wystawiła mi fakturę VAT na ww. zaliczkę. Towar otrzymałem po dwóch miesiącach. Firma X wystawiła mi fakturę za ww. towar na kwotę pomniejszoną o kwotę wpłaconej zaliczki. Uważa, że to jest zgodne z przepisami. Ja twierdzę, że faktura winna opiewać na kwotę całości dostawy z odjęciem kwoty zaliczki. Zapłaciłem otrzymaną fakturę z uwzględnieniem (odjęciem) wpłaconej wcześniej zaliczki. Poprosiłem o korektę faktury twierdząc, że nie mam podstawy do zapłaty pozostałej części kwoty umownej. Firma X odmawia mi przysłania faktury korekty i żąda zapłaty reszty wynagrodzenia. Czy firma X ma rację, gdy nie chce wystawić korekty? Czy w związku z jej stanowiskiem faktura na zaliczkę może dla mnie stanowić podstawę do księgowania po stronie kosztów (ja uważam że nie, przecież w dniu wpłacenia zaliczki żadna
dostawa nie miała miejsca)? Czy moje żądanie faktury korekty jest w związku z powyższym uzasadnione?
Odpowiedź: Zgodnie z regułą ogólną obowiązek podatkowy z tytułu VAT powstaje w chwili wydania towaru lub wykonania usługi. Gdy jednak wcześniej otrzymano zaliczkę,...