Tezy
Z uwagi na wątpliwości interpretacyjne odnośnie tego, w jaki sposób powinny być publikowane informacje o każdej zawartej umowie o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej, aby zapewniona była realizacja zasady jawności umów, świadczeniodawca powinien mieć stworzoną możliwość dostosowania działalności Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia do wymagań określonych przez Ministra Zdrowia.
Art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych /Dz.U. nr 210 poz. 2135 ze zm./ nie określa bowiem w sposób szczegółowy w jakiej formie mają być publikowane informacje odnośnie rodzaju, liczby i ceny zakupionych świadczeń oraz maksymalnej kwoty zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów.
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia Stanisław Gronowski Sędziowie : Asesor Piotr Borowiecki WSA Ewa Marcinkowska Protokolant: Aleksandra Borowiec-Krawczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 października 2005r. sprawy ze skargi K. L. na Ministra Zdrowia z dnia [...] kwietnia 2005r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Ministra Zdrowia z dnia [...] lutego 2005 r. 2. stwierdza, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu -----
Uzasadnienie
K. L. - Dyrektor [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wniósł skargę na decyzję Ministra Zdrowia z dnia [...] kwietnia 2005 r. nr [...] utrzymującą w mocy wcześniejszą decyzję Ministra Zdrowia z dnia [...] lutego 2005 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia na skarżącego kary pieniężnej w wysokości 1000 zł za naruszenie zasady jawności umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Z przedstawionych przez organ akt administracyjnych wynika, iż Minister Zdrowia pismem z dnia [...] października 2004 r. zażądał od Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia informacji w sprawie realizacji zasady jawności umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej określonej w art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210 poz.2135 z późn. zm.).
Pismem z dnia [...] października 2004 r. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia przedstawił Ministrowi Zdrowia informację obejmującą: liczbę zawartych umów, liczbę umów opublikowanych na stronie internetowej Funduszu, informację o spełnianiu warunków określonych w ustawie przez opublikowane dane, adresy stron internetowych zawierających informacje o zawartych przez Fundusz umowach, a także przypadki braków publikacji.
W oparciu o te informacje oraz w oparciu o weryfikację danych zamieszczonych na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia Minister Zdrowia uznał, że zasada jawności umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej określona w art. 135 ust. 2 ustawy nie jest realizowana przez Narodowy Fundusz Zdrowia w sposób prawidłowy.
W odniesieniu do informacji publikowanych przez [...] Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia Minister Zdrowia zarzucił, że nie zawierają one maksymalnej kwoty zobowiązań Funduszu względem świadczeniodawcy wynikających ze wszystkich zawartych umów oraz, że informacje na temat zawartych umów zawarte zostały na dwóch podstronach internetowych opatrzonych różnymi tytułami, tj. wykaz aktualnych umów na rok 2004 oraz aktualne wyniki konkursu ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych na rok 2004.
Pismem z dnia [...] listopada 2004 r. Minister Zdrowia poinformował Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o wszczęciu postępowania administracyjnego w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami oraz wezwał go do złożenia wyjaśnień.
Pismem z dnia [...] listopada 2004 r. Minister Zdrowia zawiadomił natomiast K. L. - Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o wszczęciu postępowania w sprawie wymierzenia mu kary pieniężnej w oparciu o art. 167 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z uwagi na to, że publikowane na stronach internetowych [...] Oddziału informacje nie spełniają wymogów art. 135 ust. 2 ustawy.
W piśmie z dnia [...] grudnia 2004 r. skierowanym do Ministra Zdrowia Dyrektor [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wyjaśnił, że [...] Oddział realizuje zasadę jawności umów określoną wcześniej w art. 73 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w Narodowym funduszu Zdrowia, a obecnie w art. 135 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz, że w dniu 1 grudnia 2004 r. strona internetowa [...] Oddziału została dostosowana do wzoru Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pismem z dnia [...] stycznia 2005 r. Minister Zdrowia poinformował K. L., że zgromadzone w toku postępowania administracyjnego dowody potwierdziły naruszenie przez [...] Oddział zasady jawności umów określonej w art. 135 ustawy, poprzez brak podania w prezentowanych informacjach liczby i ceny zakupionych świadczeń oraz maksymalnej kwoty zobowiązań Funduszu względem świadczeniodawcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów.
W skierowanym do Ministra Zdrowia piśmie z dnia [...] stycznia 2005 r. K. L. wyjaśnił, że prezentowane na stronach internetowych dane o umowach wynikają ze sposobu kontraktowania świadczeń oraz odpowiadają zakresowi informacji zawartych w umowach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz, że na stronie internetowej [...] Oddziału zamieszczono wszelkie informacje ilościowe i wartościowe dotyczące dokonanych zakupów świadczeń zdrowotnych w sposób odpowiadający wymogom art. 135 ust. 2 ustawy oraz warunkom określonym w dokumentach wewnętrznych Narodowego Funduszu Zdrowia.
Decyzją z dnia [...] listopada 2004 r. Minister Zdrowia, działając na podstawie art. 165 w zw. z art. 181 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych powiadomił Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o stwierdzonych nieprawidłowościach i zalecił mu niezwłoczne, nie później niż do dnia [...] grudnia 2004 r., dostosowanie działalności Narodowego Funduszu Zdrowia do wymogów prawa określonych w art. 135 ustawy w zakresie realizacji zasady jawności informacji o umowach o udzielanie świadczeń zdrowotnych, poprzez bezwzględne przestrzeganie 14-dniowego terminu, liczonego od dnia zawarcia umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej do umieszczania na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia informacji o każdej zawartej umowie, zawierającej określenie: rodzaju, liczby i ceny zakupionych świadczeń oraz maksymalnej kwoty zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz opracowanie do dnia
[...] grudnia 2004 r. jednolitego formatu prezentowania informacji określonych w art. 135 ustawy w sposób przejrzysty i czytelny, który będzie gwarantował jawność informacji poprzez łatwy i szybki dostęp do nich przez osoby zainteresowane.
W dniu [...] lutego 2005 r. Minister Zdrowia wydał jednocześnie decyzję nakładającą na K. L. Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia karę pieniężną w wysokości 1000 zł na podstawie art. 167 i art. 181 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych za naruszenie normy prawnej wyrażonej w art. 135 tej ustawy odnośnie jawności umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
W uzasadnieniu tej decyzji Minister Zdrowia stwierdził, że publikacje zawarte na stronach internetowych [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w dniu weryfikacji tj. w dniu [...] października 2004 r. nie zawierały informacji odnośnie maksymalnej kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów oraz posługiwały się pojęciem punktu rozliczeniowego i liczby punktów, nie zawierały natomiast ceny świadczeń opieki zdrowotnej.
Dane publikowane po [...] grudnia 2004 r. także zawierały braki dotyczące liczby i ceny zakupionych świadczeń zdrowotnych oraz maksymalnej kwoty zobowiązań funduszu względem świadczeniodawcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów. Zgodnie natomiast z art. 135 ustawy informacje powinny zawierać dane odnośnie rodzaju , liczby i ceny zakupionych świadczeń oraz maksymalnej kwoty zobowiązań funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów.
Minister podkreślił, że obowiązek zamieszczania informacji określonej w art. 135 ust. 2 powołanej wyżej ustawy istniał także na gruncie poprzedniej ustawy z dnia 23 stycznia 2003r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia i był określony w art. 73 tej ustawy.
W ocenie Ministra Zdrowia prezentowane na stronach internetowych informacje o umowach zawieranych przez [...] Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia nie zawierały ceny świadczeń opieki zdrowotnej, a publikowana informacja o maksymalnej kwocie zobowiązania Funduszu względem świadczeniodawcy wynikającej z zawartych umów też nie spełniała wymogów art. 135 ust. 2 ustawy.
Dlatego Minister Zdrowia zdecydował o wymierzeniu Dyrektorowi [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia kary pieniężnej podkreślając, że jest to kara administracyjna niezależna od winy, będąca następstwem naruszenia obowiązków administracyjnych.
Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, po otrzymaniu decyzji Ministra Zdrowia z dnia [...] listopada 2004 r., wystąpił z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy i umorzenie postępowania wskazując na to, że Narodowy Fundusz Zdrowia realizował swoje zadania w oparciu o wypracowane standardy postępowania nie naruszając jakichkolwiek przepisów z uwagi na brak ogólnie obowiązujących wytycznych i zasad realizacji zapisów ustawy dla zapewnienia jawności umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych.
K. L., po otrzymaniu decyzji z dnia [...] listopada 2004 r. nakładającej na niego karę pieniężną, w piśmie z dnia [...] marca 2005 r. zwrócił się także do Ministra Zdrowia z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie jego sprawy.
Powołując się na definicję ceny zawartą w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97 poz. 1050 z późn. zm.) stwierdził, że w jego ocenie informacje zawarte na stronie internetowej [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia spełniały wymogi z art. 135 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a nawet prezentowały dane bardziej szczegółowe niż wymaga ten przepis.
Podkreślił, że procedura zawierania umów o świadczenia zdrowotne nie posługuje się taką kategorią ceny o jakiej mowa w uzasadnieniu decyzji Ministra Zdrowia.
Ponadto art. 167 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dotyczący nakładania kar pieniężnych nie miał swojego odpowiednika w poprzedniej ustawie. Art. 135 ust. 2 tej ustawy nakłada natomiast obowiązek zamieszczania stosownej informacji na stronie internetowej w terminie 14 dni po zawarciu umowy, a w [...] Oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia takie umowy po wejściu w życie nowej ustawy, czyli po 1 października 2004 r., nie były zawierane. Prawo nie może więc działać wstecz i kara pieniężna nie może być wymierzona za informacje zamieszczone na stronie internetowej przed wejściem w życie tej ustawy.
W dniu [...] kwietnia 2005 r. Minister Zdrowia wydał decyzję zmieniającą częściowo jego poprzednią decyzję z dnia [...] listopada 2004 r. skierowaną do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, odnośnie wyznaczonego w tej decyzji terminu na dostosowanie działalności Narodowego Funduszu Zdrowia do wymogów prawa określonych w art. 135 ustawy oraz w części dotyczącej terminu opracowania i wdrożenia jednolitego formatu prezentowania informacji określonych w art. 135 ustawy.
W decyzji tej Minister Zdrowia udzielił Prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia 30-dniowego terminu, od daty doręczenia tej decyzji, na dostosowanie działalności Funduszu do wymogów określonych w art. 135 ustawy oraz terminu trzymiesięcznego , od daty doręczenia tej decyzji, na opracowanie i wdrożenie jednolitego formatu prezentowania informacji określonych w art. 135 ustawy.
Jednocześnie w dniu [...] kwietnia 2005 r. Minister Zdrowia, po ponownym rozpatrzeniu sprawy K. L, wydał decyzję utrzymującą w mocy jego wcześniejszą decyzję z dnia [...] lutego 2005 r. odnośnie nałożenia na K. L. kary pieniężnej.
W uzasadnieniu tej decyzji Minister Zdrowia stwierdził, że informacje o umowach o udzielenie świadczeń zdrowotnych zawarte przed 1 października 2004 r. powinny od dnia [...] października 2004 r. odpowiadać wszelkim wymogom określonym w art. 135 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Będące podstawa nałożenia kary pieniężnej nieprawidłowości miały miejsce po 1 października 2005 r., a więc nie naruszono zasady nie działania prawa wstecz.
Zamieszczone na stronie internetowej informacje o umowach zawieranych przez [...] Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia nie zawierały ceny świadczeń opieki zdrowotnej, gdyż cena to iloczyn określonej w katalogu świadczeń liczby jednostek rozliczeniowych dla danego świadczenia i wartości tych jednostek rozliczeniowych.
Fakt, że cena świadczenia nie jest wymieniona kwotowo w treści zawartej umowy nie zwalnia natomiast Dyrektora [...] Oddziału z obowiązku ujawnienia jej w sposób określony w art. 135 ust. 2 ustawy.
Maksymalna kwota zobowiązań Funduszu względem świadczeniodawcy musi być natomiast prezentowana w taki sposób aby nie wymagała od odbiorcy podejmowania jakichkolwiek działań matematycznych, nawet najprostszych.
Minister Zdrowia podkreślił, że nakładając karę pieniężną kierował się zasadą celowości oraz, że postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej było prowadzone zgodnie z przepisami kpa.
W skardze wniesionej na tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie K. L. zarzucił naruszenie przepisów prawa materialnego oraz przepisów postępowania i wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji i umorzenie postępowania w sprawie.
Skarżący zarzucił też, że organ przy ponownym rozpatrzeniu sprawy naruszył art. 107 kpa.
Skarżący ponownie powołał się na definicje ceny zawartą w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach oraz na wykładnię gramatyczną art. 135 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych stwierdzając, że publikowane na stronie internetowej [...] Oddziału informacje wykraczały nawet poza obowiązek ustawowy.
Zarzucił też ponownie, że organ zastosował zasadę działania prawa wstecz, gdyż kara dotyczy umów, których publikacja miała miejsce przed 1 października 2004 r., a więc przed wejściem w życie ustawy.
Podniósł też, że dane opublikowane na stronie internetowej za 2005 r. zawierające takie same informacje jak za 2004 r. zostały uznane przez Ministra Zdrowia za spełniające wymogi prawa.
Minister Zdrowia w odpowiedzi na skargę wniósł o jej oddalenie podtrzymując argumentację zawartą w uzasadnieniu swojej decyzji.
Wojewódzki Sąd administracyjny zważył, co następuje:
Sądy administracyjne powołane są do badania legalności, czyli zgodności zaskarżonych decyzji lub postanowień z przepisami prawa materialnego i przepisami postępowania, według stanu faktycznego i prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji lub postanowienia.
Sąd administracyjny nie bada natomiast celowości, czy też słuszności zaskarżonego aktu.
Zgodnie natomiast z art. 134 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skarga w niniejszej sprawie zasługuje na uwzględnienie z uwagi na naruszenie przez organ administracji granic swobody uznania administracyjnego przyznanego mu przez art. 167 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
Art. 167 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych stanowi, że w przypadku naruszenia prawa, statutu lub interesów świadczeniobiorców, a także w przypadku odmowy udzielenia wyjaśnień i informacji, o których mowa w art. 128 ust. 5 i w art. 165 ust. 1, minister właściwy do spraw zdrowia może nałożyć na Prezesa Funduszu lub zastępcę Prezesa Funduszu albo dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu, odpowiedzialnego za te naruszenia lub nieudzielanie wyjaśnień i informacji, karę pieniężną w wysokości do trzykrotnego miesięcznego wynagrodzenia tej osoby, wyliczonego na podstawie wynagrodzenia za ostatnie 3 miesiące poprzedzające miesiąc, w którym nałożono karę, niezależnie od innych środków nadzoru przewidzianych przepisami prawa.
Art. 135 tej ustawy stanowi natomiast, że umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej są jawne. Fundusz realizuje zasadę jawności umów poprzez zamieszczanie na swojej stronie internetowej informacji o każdej zawartej umowie, z uwzględnieniem rodzaju, liczby i ceny zakupionych świadczeń oraz maksymalnej kwoty zobowiązań funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów. Informację tę zamieszcza się w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej.
Art. 73 poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391 z późn. zm.) zawierał identyczną treść jeśli chodzi o realizację zasady jawności umów, nie było w nim tylko zakreślonego terminu 14-dniowego od dnia zawarcia umowy na zamieszczenie informacji na stronie internetowej.
[...] Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia, w celu realizacji zasady jawności umów, zamieszczał na swoich stronach internetowych informacje o zawartych umowach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Minister Zdrowia uznał jednak, że informacje zawarte na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia, w tym także [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, nie wypełniają obowiązku jawności umów wynikającego z art. 135 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Dlatego korzystając z uprawnienia nadzorczego nadanego mu przez art. 165 ust. 3 tej ustawy wydał w dniu [...] lutego 2005 r. decyzję informującą Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz zalecającą mu niezwłoczne, nie później niż do dnia [...] grudnia 2004 r., dostosowanie działalności Narodowego Funduszu Zdrowia do wymogów określonych w art. 135 ustawy, a także opracowanie i wdrożenie do dnia [...] grudnia 2004 r. jednolitego formatu prezentowania informacji określonych w art. 135 ustawy.
Jednocześnie wydaną w tym samym dniu decyzją Minister Zdrowia nałożył na Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia karę pieniężna na podstawie art. 167 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych za naruszenie obowiązku określonego w art. 135 ust. 2 tej ustawy odnośnie jawności umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Po rozpoznaniu wniosku Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o ponowne rozpatrzenie sprawy, decyzją z dnia [...] kwietnia 2005 r. Minister Zdrowia przedłużył termin na dostosowanie działalności Narodowego Funduszu Zdrowia do wymogów określonych w art. 135 ustawy oraz do opracowania i wdrożenia jednolitego formatu prezentowania informacji określonych w art. 135 ustawy.
Jednocześnie wydaną w tym samym dniu decyzją Minister Zdrowia utrzymał w mocy decyzję nakładającą na Dyrektora [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia karę pieniężną za naruszenie obowiązków wynikających z art. 135 ustawy.
Z uwagi na wątpliwości interpretacyjne odnośnie tego, w jaki sposób powinny być publikowane informacje o każdej zawartej umowie o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej aby zapewniona była realizacja zasady jawności umów skarżący powinien mieć stworzoną możliwość dostosowania działalności [...] Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia do wymagań określonych przez Ministra Zdrowia.
Art. 135 ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nie określa bowiem w sposób szczegółowy w jakiej formie mają być publikowane informacje odnośnie rodzaju, liczby i ceny zakupionych świadczeń oraz maksymalnej kwoty zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawcy wynikającej ze wszystkich zawartych umów.
Minister Zdrowia wymierzył skarżącemu karę pieniężną pomimo istniejących różnic interpretacyjnych między nim, a Prezesem Narodowego Funduszu Zdrowia odnośnie sposobu realizacji zasady jawności umów wynikającej z art. 135 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz pomimo udzielonych Prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia terminów na dostosowanie działalności Funduszu do wymogów określonych w art. 135 tej ustawy.
Dodatkowo należy podkreślić, że Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia wniósł skargę do sądu na decyzje Ministra Zdrowia informujące go o stwierdzonych nieprawidłowościach i zalecające mu dostosowania działalności Narodowego Funduszu Zdrowia do wymogów określonych w art. 135 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Skarga ta nie została jeszcze rozpoznana przez sąd.
W zaistniałej sytuacji, w ocenie Sądu, Minister Zdrowia nakładając na skarżącego karę pieniężną za naruszenie art. 135 ustawy świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przekroczył granice swobody uznania administracyjnego przyznanego mu przez art. 167 tej ustawy.
Mając powyższe na uwadze Sąd, na podstawie art. 145 § 1 pkt. 1 lit.a ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzekł jak w sentencji wyroku.