Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

I FZ 548/06 - Postanowienie NSA z 2006-12-18

0
Podziel się:

Jedynie podpis złożony pod skargą kasacyjną potwierdza, z punktu widzenia sądu oceniającego jej dopuszczalność, że przy konstruowaniu tego środka zaskarżania brał udział zgodnie z obowiązkiem nałożonym przez art. 175 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ uprawniony fachowy podmiot. Zatem firmowanie przez taki podmiot skargi kasacyjnej własnym podpisem jest niezbędnym warunkiem jej dopuszczalności. Brak złożenia tego podpisu oznacza niedopełnienie obowiązków prawnych i skutkuje odrzuceniem skargi kasacyjnej.

Tezy

Jedynie podpis złożony pod skargą kasacyjną potwierdza, z punktu widzenia sądu oceniającego jej dopuszczalność, że przy konstruowaniu tego środka zaskarżania brał udział zgodnie z obowiązkiem nałożonym przez art. 175 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ uprawniony fachowy podmiot. Zatem firmowanie przez taki podmiot skargi kasacyjnej własnym podpisem jest niezbędnym warunkiem jej dopuszczalności. Brak złożenia tego podpisu oznacza niedopełnienie obowiązków prawnych i skutkuje odrzuceniem skargi kasacyjnej.

Sentencja

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w I Wydziale Izby Finansowej zażalenia Janusza S. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 27 marca 2006 r., I SA/Gd 504/03 odrzucające skargę kasacyjną w sprawie ze skargi Janusza S. na decyzję Izby Skarbowej w G. z dnia 13 marca 2003 r., (...) w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności podatkowej członka zarządu spółki za zaległości w podatku od towarów i usług za sierpień 2000 r. postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 28 grudnia 2005 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę Janusza S. na decyzję Izby Skarbowej z dnia 13 marca 2003 r. wydaną w przedmiocie odpowiedzialności podatkowej członka zarządu spółki za zaległości w podatku od towarów i usług za sierpień 2000 r.

Od powyższego wyroku skargę kasacyjną wniósł Janusz S.

Postanowieniem z dnia 27 marca 2006 r., I SA/Gd 504/03 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał skargę kasacyjną za niedopuszczalną i ją odrzucił. Sąd stwierdził, że przedmiotową skargę kasacyjną podpisał sam skarżący, a zatem nie spełnia ona warunków formalnych wskazanych w art. 175 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ - dotyczących obowiązku sporządzenia takiego środka zaskarżania przez fachowego pełnomocnika i dlatego pomyśli art. 178 tej ustawy podlega odrzuceniu.

W zażaleniu z 6 kwietnia 2006 r. pełnomocnik skarżącego - doradca podatkowy zażądał uchylenia zaskarżonego postanowienia. Podniósł, iż w rzeczywistości to on - jako fachowy pełnomocnik - sporządził skargę kasacyjną, jednakże przekazał ją Januszowi S. bez podpisu przez nieuwagę spowodowaną stanem emocjonalnym, w jakim znajdował się na skutek śmierci matki, która zbiegła się w czasie z terminem wniesienia tego środka odwoławczego.

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zażalenie nie jest uzasadnione. Stwierdzić należy, że w okolicznościach niniejszej sprawy właściwie postąpił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, uznając skargę kasacyjną podpisaną przez osobę nieuprawnioną jako niedopuszczalną i z tego powodu ją odrzucając.

Zaznaczyć trzeba, że skarga kasacyjna jest szczególnym środkiem zaskarżania, którego skuteczne wniesienie wymaga uprzedniego wypełnienia określonych warunków prawnych, w tym przede wszystkim z art. 175 par. 1 i 3 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy te ustanawiają tzw. przymus adwokacki, a więc wskazują na konieczność sporządzenia skargi kasacyjnej przez podmioty mające odpowiednie kwalifikacje, tj. fachowych pełnomocników. Oznacza to, że brak zachowania przymusu adwokackiego przy sporządzeniu skargi kasacyjnej, określonego w art. 175 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, jest wadą prawną tego środka zaskarżania, która nie podlega uzupełnieniu, czyli sanowaniu na skutek dodatkowych czynności występującego ze skargą kasacyjną /por. postanowienia NSA: z dnia 8 września 2004 r. - FSK 371/04 oraz z dnia 5 kwietnia 2006 r. - II OZ 349/06 - dotychczas nie publ./.

Podkreślenia wymaga, że "sporządzenie skargi kasacyjnej" oznacza nie tylko jej napisanie, ale także i podpisanie. Takie stanowisko zajęto zarówno wśród komentatorów przepisów postępowania przed sądami administracyjnymi, jak i w orzecznictwie /por. J. P. Tarno w - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Komentarz, Wyd. LexisNexis 2004 r., str. 249 i B. Gruszczyński w - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Komentarz, Wyd. Zakamycze 2005 r., str. 421 oraz postanowienie NSA z dnia 22 grudnia 2004 r. - OZ 859/04/. Podnieść bowiem trzeba, iż jedynie podpis złożony pod skargą kasacyjną potwierdza, z punktu widzenia sądu oceniającego jej dopuszczalność, że przy konstruowaniu tego środka zaskarżania brał udział zgodnie z obowiązkiem nałożonym przez art. 175 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi uprawniony fachowy podmiot. Zatem firmowanie przez taki podmiot skargi kasacyjnej własnym podpisem jest niezbędnym warunkiem jej dopuszczalności. Brak złożenia tego podpisu oznacza
niedopełnienie obowiązków prawnych i skutkuje odrzuceniem skargi kasacyjnej.

Ubocznie dodać należy, że skarga kasacyjna nie została sporządzona na papierze firmowym pełnomocnika, ani też osoba jego nie została wymieniona na jej wstępie. Oczywiście, prawo nie nakłada takich obowiązków przy sporządzaniu tego środka zaskarżania, jednakże w praktyce najczęściej te dodatkowe symbole są stosowane. One to właśnie mogły uprawdopodobnić podaną w zażaleniu wersję co do faktycznego autora skargi kasacyjnej, ale i tak nie były na tyle istotne, by mogły zastąpić jego podpis, który był najistotniejszy.

Stwierdzić wobec powyższego należy, iż podane przez doradcę podatkowego przyczyny podpisania skargi kasacyjnej w rzeczywistości przez samego mocodawcę pozbawione są doniosłości prawnej i tym samym nie mogą spowodować skutecznego wzruszenia postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 27 marca 2006 r.

W związku z zamieszczoną w zażaleniu prośbą o przywrócenie terminu do wniesienia skargi kasacyjnej, Naczelny Sąd Administracyjny wyjaśnia, iż rozpatrzenie tej procesowej kwestii należy do kompetencji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.

Z przedstawionych wyżej względów Naczelny Sąd Administracyjny orzekł na podstawie art. 184 w zw. z art. 197 par. 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi jak w sentencji postanowienia.

orzecznictwo nsa
orzecznictwo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)