Tezy
W sprawie o zwrot opłaty koncesyjnej pobiera się wpis stosunkowy /art. 231 w związku z art. 216 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./.
Sentencja
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2004 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia "N." S.A. w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 października 2004 r. 6/II SA 3697/02 w sprawie ze skargi "N." S.A. w W. na decyzję Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2002 r. (...) w przedmiocie odmowy zwrotu opłaty koncesyjnej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie i sprawę przekazać WSA w Warszawie do dalszego rozpoznania.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę kasacyjną "N." S.A. w W. od wyroku tegoż Sądu z dnia 14 kwietnia 2004 r. 6/II SA 3697/02, którym to wyrokiem oddalono skargę "N." S.A. w W. od decyzji Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2002 r. (...) utrzymującej w mocy wcześniejszą decyzję tego organu z dnia 30 czerwca 2002 r. (...) o odmowie zwrotu uiszczonej opłaty koncesyjnej z tytułu udzielenia koncesji zawierającej zezwolenie na zakładanie i używanie sieci telekomunikacyjnej.
Jak wynikało z uzasadnienia zaskarżonego postanowienia Sąd pierwszej instancji stanął na stanowisku, że zgodnie z par. 2 ust. 2 pkt 1 i par. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 221 poz. 2193/ skarga kasacyjna podlegała wpisowi stałemu. Ponieważ skarga kasacyjna wniesiona przez radcę prawnego nie została opłacona przy jej wnoszeniu, podlegała odrzuceniu na mocy art. 221 i art. 178 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/.
"N." S.A. w Warszawie wniosła zażalenie na to postanowienie, domagając się jego uchylenia. Uzasadniając zażalenie, powoływała się na art. 231 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wywodząc, że zgodnie z tym przepisem wpis stosunkowy pobiera się w sprawach, w których przedmiotem zaskarżenia są należności pieniężne, wobec czego w sprawie, w której zaskarżono decyzję o odmowie zwrotu opłaty koncesyjnej, pobierany być winien wpis stosunkowy, o którego uiszczenie przewodniczący wzywa stronę, w tym reprezentowaną przez radcę prawnego.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
par. 2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 221 poz. 2193/ określa wysokość wpisów stałych pobieranych w sprawach skarg, których przedmiot określono w kolejnych punktach tego przepisu, nie rozstrzyga natomiast o tym, że we wszystkich tych rodzajach spraw pobiera się wpis stały. Inaczej rzecz ujmując, przepis ten określa wysokości wpisów stałych należnych w wymienionych rodzajach spraw pod warunkiem, że skargi w tych sprawach nie podlegają wpisowi stosunkowemu.
Za przedstawionym rozumieniem omawianego przepisu przemawia w pierwszym rzędzie literalne jego brzmienie odnoszące się wyłącznie do wpisów stałych i nie zawierające elementów mogących wskazywać, że przepis nakazuje pobierać wpisy stałe również w przypadkach gdy przedmiotem zaskarżenia są należności pieniężne, co uzasadniałoby pobranie wpisu stosunkowego.
Równocześnie mieć należy na względzie, że art. 231 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wyraźnie ogranicza możność pobierania wpisów stałych do przypadków innych niż te, w których przedmiotem zaskarżenia są należności pieniężne. Stąd też nie można by przyjmować wykładni, według której zawarte w art. 233 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi upoważnienie ustawowe dla Rady Ministrów do określania w drodze rozporządzenia wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu prowadzić mogło do wydawania przepisów wykonawczych rozumianych jako określające w inny sposób, niż to wynika z art. 231 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, kryteria uznawania skarg za podlegające wpisowi stałemu bądź stosunkowemu. Pojęcie określania wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu nie obejmuje więc ustanowienia kategorii skarg podlegających wpisowi stałemu, rozporządzenie wykonawcze rozróżnia jedynie wysokość wpisów stałych pobieranych w wymienianych sprawach. par. 2 ust. 5
rozporządzenia zawiera przy tym unormowanie pozwalające ustalić wysokość wpisu stałego we wszystkich sprawach skarg niewymienionych w przepisach konkretnie odnoszących się do rodzajów spraw, co przy założeniu, że par. 2 rozporządzenia wymienia kategorie spraw, w których pobierany jest wpis stały, prowadziłoby do paradoksalnego wniosku, iż wpis stały pobierany jest we wszystkich sprawach za wyjątkiem tych nielicznych, do których odwołano się w par. 2 ust. 3 rozporządzenia jako podlegających wpisowi stosunkowemu.
W niniejszej sprawie przedmiotem zaskarżenia było rozstrzygnięcie o odmowie zwrotu wyrażonej w pieniądzu opłaty koncesyjnej. Zatem, przedmiotem zaskarżenia były należności pieniężne, co z wymienionych powodów skutkowało koniecznością pobierania wpisów stosunkowych. Do nieznanego wcześniejszym przepisom wpisu od skargi kasacyjnej nie można było stosować art. 97 par. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1271/.
W tych warunkach na podstawie art. 185 par. 1 w zw. z art. 197 par. 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi uchylono zaskarżone postanowienie i przekazano sprawę Sądowi pierwszej instancji do dalszego rozpoznania, polegającego na prowadzeniu postępowania międzyinstancyjnego z wyłączeniem stosowania art. 221 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.