Urzędowe interpretacje przepisów podatkowych
Interpretacją przepisów podatkowych zajmują się stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz/prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa. Obowiązkiem w/w podmiotów jest udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie powyższych informacji następuje na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta. Istotą interpretacji jest dostarczenie wiedzy o urzędowym sposobie rozumienia (interpretowania) przepisów prawa podatkowego oraz ochrona praw podatników przed arbitralnymi rozstrzygnięciami organów podatkowych.
Rodzaje interpretacji
W Polsce funkcjonuje podział interpretacji prawa podatkowego zgodnie z kryterium adresata, do którego są kierowane. Wyróżnia się dwie grupy interpretacji: indywidualne i ogólne.
Interpretacje indywidualne wydawane są przez organy podatkowe pierwszej instancji na pisemny wniosek podmiotu uprawnionego. Omawiają one zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podmiotów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Interpretacje indywidualne zostały powołane mocą postanowień Ordynacji podatkowej. Instytucje te mają charakter obowiązkowych i pisemnych.
Interpretacje ogólne to wyjaśnienia treści obowiązującego prawa podatkowego, dokonywane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych i kierowane do organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Interpretacje ogólne są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów. Obowiązek ich publikowania we wskazanym organie promulgacyjnym nadaje im charakter powszechny (ogólny).
Interpretacją przepisów podatkowych zajmują się stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz/prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa. Obowiązkiem w/w podmiotów jest udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie powyższych informacji następuje na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta. Istotą interpretacji jest dostarczenie wiedzy o urzędowym sposobie rozumienia (interpretowania) przepisów prawa podatkowego oraz ochrona praw podatników przed arbitralnymi rozstrzygnięciami organów podatkowych.
Rodzaje interpretacji
W Polsce funkcjonuje podział interpretacji prawa podatkowego zgodnie z kryterium adresata, do którego są kierowane. Wyróżnia się dwie grupy interpretacji: indywidualne i ogólne.
Interpretacje indywidualne wydawane są przez organy podatkowe pierwszej instancji na pisemny wniosek podmiotu uprawnionego. Omawiają one zakres i sposób zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podmiotów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Interpretacje indywidualne zostały powołane mocą postanowień Ordynacji podatkowej. Instytucje te mają charakter obowiązkowych i pisemnych.
Interpretacje ogólne to wyjaśnienia treści obowiązującego prawa podatkowego, dokonywane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych i kierowane do organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Interpretacje ogólne są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów. Obowiązek ich publikowania we wskazanym organie promulgacyjnym nadaje im charakter powszechny (ogólny).
Powiązane hasła