Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Uwaga na niespodziewane wygrane!

0
Podziel się:

List z informacją, że właśnie wygrałeś sporą sumę pieniędzy lub egzotyczną wycieczkę, powinien wzbudzić naszą nieufność. Przed oszustami, naciągającymi w ten sposób nawet kilkadziesiąt tysięcy rocznie osób, ostrzega UOKiK.

List z informacją, że właśnie wygrałeś sporą sumę pieniędzy lub egzotyczną wycieczkę, powinien wzbudzić naszą nieufność. Przed oszustami, naciągającymi w ten sposób nawet kilkadziesiąt tysięcy osób rocznie, ostrzega UOKiK.

Urząd przestrzega przed przesyłkami z firm: Integra Direct Corp, D2M, Millet Holdings, Caesar, Associated Initiates, Montecarlo, Tymek, Luxor Omega. Do Urzędu miesięcznie trafia kilkanaście skarg dotyczących nieuczciwych firm wysyłkowych.

Spółki przesyłają konsumentom materiały promocyjne sprawiające wrażenie oficjalnych pism, w których obiecują otrzymanie wysokich nagród - ostrzega UOKiK. Wrażenie wiarygodnych dokumentów mają wywołać stwierdzenia typu: „Oficjalne potwierdzenie zdobycia nagrody", „Pismo administracyjne do wielkich zwycięzców". Dodatkowo listy opatrzone są pieczątkami „Wydziału nagród i wygranych" lub „Poufna dokumentacja". Niejednokrotnie z korespondencji wynika, że wygrywa „Jedyny Wielki Zwycięzca", a przesyłka zawiera „Osobisty numer super-nagrody".

_ Oferowana wysoka nagroda jest haczykiem na który ma złapać się naiwny klient. Oszuści obiecują, że klient otrzyma nagrodę jeśli wpłaci na konto pieniądze lub wykona telefon pod podany numer. Oczywiście są to tylko czcze obietnice. _

Nieuczciwi przedsiębiorcy gwarantują wysokie nagrody pieniężne bądź „dotacje", „dofinansowanie", „pomoc" w postaci czeku bankowego. Adresaci informowani są również o wygraniu rzeczy - samochodu, wycieczki, kompletu mebli, zestawu AGD lub RTV, a także talizmanów.

Warunkiem uzyskania nagrody jest wykonanie kosztownych połączeń z numerami rozpoczynającymi się od 0-701, 0-400, zakup znaczków o określonym nominale bądź wypełnienie przelewu opiewającego na konkretną kwotę. Opłaty te nadawca najczęściej uzasadnia koniecznością pokrycia przez niego kosztów związanych z przyznaniem i dostarczeniem przesyłki. W rzeczywistości chodzi o wyciągnięcie pieniędzy od adresata.

Osoby, które zadzwoniły pod wskazany numer lub dokonały płatności nie otrzymały obiecywanej nagrody pieniężnej, ewentualnie jakiś bezwartościowy gadżet.

_ Tego typu przesyłki są oszustwem i zgodnie z kodeksem karnym stanowią przestępstwo, dlatego o każdym zgłaszanym do urzędu przypadku zawiadamiane są organy ściągania. _

Przedsiębiorcy mają obowiązek informowania o pełnej nazwie firmy oraz jej siedzibie. Podanie jedynie adresu skrytki pocztowej - a tak najczęściej działają oszuści - stanowi naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych.

Ponadto konsument ma prawo żądać zaprzestania wykorzystywania jego danych osobowych, a także złożyć sprzeciw wobec ich przetwarzania. Jeśli nielegalny proceder trwa nadal, można wnieść skargę do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

UOKiK może wydać decyzję nakazującą zaniechania stosowania nieuczciwej praktyki, a od 21 kwietnia (czyli wejścia w życie nowej ustawy antymonopolowej) również nałożyć karę do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy.

I tu pojawia się problem. Nieuczciwe firmy wysyłkowe są najczęściej zagranicznymi spółkami, mające swoją siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej (m.in. w USA, Ameryce Środkowej), co utrudnia podjęcie wobec nich skutecznych działań. W Polsce działają jedynie podwykonawcy, którzy na zlecenie zagranicznych podmiotów drukują pisma, adresują je oraz rozsyłają.

_ Skala strat, jakie ponoszą ofiary fałszywych loterii jest bardzo duża. Przykładowo konsumenci ze Stanów Zjednoczonych tracą w ten sposób miliardy dolarów rocznie. _

Oszuści organizują swoją działalność w Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii czy Kanadzie, natomiast ukierunkowują ją na konsumentów z innych państw europejskich.

Wykrywalność osób organizujących oszukańczą działalność jest wciąż niewystarczająca. Przechwycenie przesyłki w jednym kraju nie daje pewności, że nie dotrze ona do kolejnego. Dlatego szczególnie istotną rolę odgrywają tu wszelkie sygnały od osób poszkodowanych lub mających styczność z fałszywymi wysyłkami.

Urząd przypomina, by zwracać szczególną uwagę na niezamówioną korespondencję. Warto skontaktować się z rzecznikiem konsumentów albo powiadomić organy ścigania. Odbiorcy nieuczciwej korespondencji, którzy odesłali pieniądze i nie otrzymali nagrody powinni jak najszybciej zgłosić doniesienie o popełnieniu przestępstwa na policję.

wiadomości
prawo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)