Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Pracownik nie musi odbierać służbowych SMS-ów i e-maili na urlopie

Pracownik nie musi odbierać służbowych SMS-ów i e-maili na urlopie

 

Pracodawca nie powinien wymagać, aby jego podwładny był dostępny podczas urlopu wypoczynkowego. W praktyce wielu szefów oczekuje jednak, że pracownik pozostanie w kontakcie telefonicznym czy e-mailowym, a zatrudnieni z różnych powodów akceptują ten stan rzeczy.

Zgodnie z polskim prawem pracodawca nie może nakładać na swojego podwładnego obowiązku bycia w stałym kontakcie z firmą podczas urlopu. Oznacza to, że pracownik nie musi zabierać na wakacyjny wyjazd telefonu służbowego ani odpowiadać na SMS-y czy e-maile od pracodawcy.

- Co więcej, pracodawca nie ma prawa karać pracownika za to, że wyłączy na urlopie telefon służbowy, bądź że nie odbiera służbowych e-maili. Podwładny ma do tego prawo - Alicja Biernat, adwokat z Kancelarii EIR Legal.

Polskie prawo zezwala pracodawcy na niepokojenie pracownika podczas wypoczynku tylko w szczególnym przypadku, gdy musi on odwołać podwładnego z urlopu.

- Jeśli pracodawca chce odwołać pracownika z urlopu, a ten ma wyłączoną komórkę służbową, to ma również inne możliwości, żeby się z nim skontaktować, bo zazwyczaj przy przyjmowaniu do pracy zatrudniany wypełnia kwestionariusz osobowy i tam podaje swój numer prywatny, kontakt do osoby najbliższej, do rodziny albo swój e-mail - mówi Alicja Biernat.

Mimo tych regulacji prawnych z raportu Monitor Rynku Pracy sporządzonego przez Instytut Badawczy Randstad wynika, że w tym roku aż 60 proc. polskich pracowników otrzymało polecenie, by byli dostępni telefonicznie podczas urlopu, a 36 proc. zostało zobligowanych przez szefów do natychmiastowego odpowiadania na służbowe telefony i e-maile.

- Są pracownicy, którzy nawet jeśli pracodawca zadzwoni do nich 15 razy, to nie odbiorą i nie będą się tym przejmować. Jednak są też tacy, którzy widząc nieodebrane połączenie, będą się tak tym przejmować, że de facto zepsuje im to urlop - mówi ekspert.

Aby uniknąć kłopotliwych sytuacji, warto wcześniej wdrożyć dobre praktyki w firmie.

- Można zawrzeć w regulaminie pracy pewne procedury na wypadek urlopu. Na przykład wprowadzić konieczność wyznaczenia zastępcy i przekazania mu zadań na czas urlopu czy przesłania do zespołu tzw. holiday memo, czyli wykazu projektów wraz z ich statusem i osobami wyznaczonymi do ich prowadzenia podczas urlopu - radzi mecenas Biernat.

pracownik, pracodawca, urlop, służbowy
Czytaj także
Polecane galerie
ksiegowa753
91.193.97.* 2015-09-16 09:02
Pracuję w firmie już 14 lat i raz pozwoliłam sobie na wyjazd za granicę ni e zostawiając do siebie telefonu i po przyjeździe od razu chciano mnie zwolnić ale zaistniały nie przewidziane okoliczności (siła wyższa) ale od tej pory powoli zaczęłam zmieniać zwyczaje i dopiero w ubiegłym roku poraz pierwszy miałam normalny urlop.
Reden
62.181.187.* 2015-08-20 16:02
Nie musisz odbierać, ale też nie musisz pracować w tej firmie....
majkel123
83.10.109.* 2015-08-20 15:17
"...a zatrudnieni z różnych powodów akceptują ten stan rzeczy." - ja wiem jaka to przyczyna. Jest tylko jedna. Obawa utraty pracy.
Zobacz więcej komentarzy (10)