Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Polska kolej bez unijnych norm. Jest procedura KE

0
Podziel się:

Polska nie wdrożyła do prawa krajowego przepisów dyrektywy w sprawie interoperacyjności kolei.

Polska kolej bez unijnych norm. Jest procedura KE
(pkp.pl)

*Komisja Europejska otworzyła drugi etap procedury o naruszenie unijnego prawa wobec Niemiec, Francji, Polski i Portugalii, ponieważ kraje te nadal nie wdrożyły do prawa krajowego przepisów dyrektywy w sprawie interoperacyjności kolei. *

Ostateczny termin przyjęcia tych przepisów upłynął 31 grudnia 2011 roku - poinformowała KE w komunikacie prasowym. Ostrzegła, że niezastosowanie się państw do przesyłanych im w czwartek tzw. uzasadnionych opinii w tej sprawie może skutkować wniesieniem sprawy do Trybunału.

Chodzi o dyrektywę z 2011 roku, która zmienia poprzednie dyrektywy w sprawie interoperacyjności, wprowadzając pewne modyfikacje w opisie systemów kolejowych i określając procedury ich weryfikacji.

Interoperacyjność kolei to - jak przypomina KE w komunikacie - europejski projekt mający na celu poprawę konkurencyjności sektora kolejowego, tak aby mógł on skuteczniej konkurować z innymi rodzajami transportu. Inicjatywa ta polega na wprowadzeniu ram regulacyjnych, sprzyjających harmonizacji technicznej i normalizacji kolei europejskich. Przewiduje on też wspólne procedury wydawania zezwoleń na przekazywanie infrastruktury kolejowej do eksploatacji.

_ Niewdrożenie przepisów dyrektywy oznacza, że organy krajowe wyznaczone do przeprowadzania procedur weryfikacji nie stosują tych samych przepisów. To z kolei utrudnia swobodny przepływ części kolejowych i wyposażenia kolejowego na rynku UE _ - tłumaczy KE.

Jak poinformował rzecznik ministerstwa transportu Mikołaj Karpiński, resort przygotował projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, która dostosuje polskie prawo do wymogów dyrektywy 2011/18/UE. _ Rozpoczynają się właśnie konsultacje społeczne i międzyresortowe tego projektu _ - powiedział.

Dodał, że nowe zasady dotyczące interoperacyjności systemu kolei weszły w Polsce w życie w dniu 28 stycznia 2012 r. - chodzi o implementację dyrektywy 2008/57/WE. _ Dyrektywa 2011/18/UE w stosunkowo niewielkim stopniu zmienia wdrożone już do prawa polskiego zasady interoperacyjności wynikające z przepisów dyrektywy 2008/57/WE _ - poinformował rzecznik.

Zaznaczył, że dla prawidłowego wprowadzenia kolejnego aktu prawnego regulującego ten obszar, konieczne było przeprowadzenie szczegółowych analiz. _ Analizy te dotyczyły głównie oceny możliwości i przygotowania polskiego rynku kolejowego do stosowania nowych zasad interoperacyjności oraz ryzyk ekonomicznych z tym związanych _ - powiedział rzecznik.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)