Solidarna Polska twierdzi, że państwowe autostrady powinny być bezpłatne. Autostrady są zdecydowanie bezpieczniejsze, a dane wskazują, że gdy odcinek autostrady staje się płatny, 30 proc. ruchu tranzytowego przenosi się na drogi lokalne - argumentował Patryk Jaki (SP).
Poseł poinformował, że marszałek Sejmu Ewa Kopacz nadała bieg złożonemu przez jego klub projektowi ustawy, który wprowadza w Polsce bezpłatne autostrady. Projekt dotyczy autostrad będących własnością państwa. Poseł Jaki powiedział, że w jego przekonaniu docelowo wszystkie autostrady powinny być bezpłatne, jednak na razie możliwe jest to tylko w przypadku autostrad państwowych.
_ - Autostrada dzisiaj to nie jest dobro ekskluzywne. Autostrada powinna być domeną nowoczesnego państwa. Jeżeli autostrada jest domeną nowoczesnego państwa, to nie powinna być płatna; powinna być dostępna dla wszystkich użytkowników dróg _ - powiedział Jaki na dzisiejszej konferencji prasowej w Sejmie.
Jaki argumentował, że _ autostrady są generalnie zdecydowanie bezpieczniejsze _. Dodał, że jest na nich znacznie mniej wypadków śmiertelnych.
_ - Wszelkie dane osób, które zajmują się badaniem ruchu na autostradzie wskazują, że za każdym razem, kiedy odcinek staje się płatny, 30 proc. ruchu tranzytowego zjeżdża na drogi lokalne _ - powiedział Jaki. A to - jak podkreślił - generuje dodatkowe koszty dla samorządów, które muszą te drogi utrzymywać. _ - Samorządy i tak są już w bardzo trudnej kondycji finansowej _ - zaznaczył.
Przywołał przykłady Wielkiej Brytanii i Niemiec, _ które od zawsze mają autostrady bezpłatne i dla nich jest to rzecz absolutnie oczywista, pomaga im to w szybkim rozwoju gospodarczym _.
Jaki wyraził przekonanie, że bezpłatne autostrady pomogą również polskiej gospodarce wyjść _ w pewnej mierze oczywiście _ z kryzysu._ - Namawiamy władze naszego kraju, aby zmieniły swoją filozofię i poszły drogą wielu państw Europy _ - powiedział.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Na tym Skarb Państwa zarobił miliard w rok Jak podała GDDKiA, od czerwca dostępne są też urządzenia dla samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, tj. viaAuto, dzięki którym również kierowcy aut osobowych mogą płacić elektronicznie za przejazd autostradami objętymi systemem Viatoll. | |
Dokończą budowę A1? Decyzja w poniedziałek Przyszłość budowy odcinka autostrady A1 Kowal-Brzezie przez obecnego wykonawcę - konsorcjum firm: SRB, John Sisk & Son Limited, PBG i Hydrobudowa - będzie znana po poniedziałkowym spotkaniu kierownictwa GDDKiA z właścicielem SRB Johnem Siskiem - podała w piątek GDDKiA. | |
Przejazd autostradą może być tańszy Przejazd autostradą może kosztować przedsiębiorcę co najmniej 18 proc. mniej, a w skrajnym przypadku oszczędność może wynieść nawet 44 proc. pobieranej opłaty. |