Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Obowiązkowa historia przez całe liceum?

0
Podziel się:

Dzisiaj politycy partii Zbigniewa Ziobry kolejny raz sprzeciwili się planowanym zmianom w nauczaniu historii w szkołach ponadgimnazjalnych.

Obowiązkowa historia przez całe liceum?
(skynesher/iStockphoto)

Klub Solidarnej Polski przygotował projekt ustawy gwarantującej nauczanie historii w liceach do samej matury. Nie zamierzamy go na razie składać w Sejmie, najpierw chcemy zebrać pod nim jak najwięcej podpisów zwykłych obywateli - mówią politycy SP.

Dzisiaj politycy partii Zbigniewa Ziobry kolejny raz sprzeciwili się planowanym zmianom w nauczaniu historii w szkołach ponadgimnazjalnych. Zmiany te nazwali _ rugowaniem lekcji historii ze szkół _.

Na konferencji prasowej w Sejmie rzecznik SP Patryk Jaki poinformował, że SP przygotowała projekt ustawy nakazujący uwzględnienie obowiązku lekcji historii w całym trzyletnim cyklu liceum. Zastrzegł, że politycy SP nie zamierzają go na razie składać, bo chcą zebrać pod nim _ tysiące lub setki tysięcy podpisów _, co miałoby stanowić odpowiednią presję na rząd.

Podpisy mają być zbierane m.in. 2 maja w Dzień Flagi. SP chce też powołać specjalny komitet, który przeprowadzi akcję informacyjną na ten temat. Jaki przekonywał, że skutki zmian w nauczaniu historii dla znacznej części licealistów będą nieodwracalne.

_ - Naród bez historii umiera _ - przestrzegał Jaki. _ Historia jest nauczycielką życia Polska wielokrotnie na zakrętach swojej historii doświadczała tego, jak ważna jest tożsamość narodowa _ - wtórował mu szef SP Zbigniew Ziobro.

Tymczasem według MEN liczba godzin historii w szkołach ponadgimnazjalnych nie zmniejszy się, ale zwiększy. Np. licealiści obecnie mają dwie godziny historii w pierwszej i drugiej klasie i jedną godzinę w trzeciej. Po zmianach, które do szkół ponadgimnazjalnych mają wejść 1 września 2012 r., licealiści będą mieli dwie godziny historii w pierwszej klasie oraz po dwie godziny lekcji nowego przedmiotu _ historii i społeczeństwa _ w klasie drugiej i trzeciej.

Lekcje te, które - jak podkreśla MEN dodając, że można to sprawdzić zapoznając się z nową podstawą programową - są solidną porcją wiedzy historycznej i będą obowiązywać wszystkich uczniów.

Jednak zdaniem SP MEN zamiast lekcji historii zaproponowało _ protezę _ tego przedmiotu. _ Zamiast wiedzy np. o Powstaniu Warszawskim młodzi Polacy będą się uczyli modułu pt. Kobieta i mężczyzna, rodzina, albo np. zamiast wiedzy o żołnierzach wyklętych mogą natrafić na moduł Swojskość i obcość lub np. zamiast o wielkim zwycięstwie naszych rodaków w wojnie polsko-bolszewickiej natrafią na moduł język, komunikacja i media _ - mówił Jaki.

Według starej podstawy programowej, uczniowie mieli dwa - poza propedeutyką w szkole podstawowej - pełne cykle kształcenia historii: od najdawniejszych dziejów człowieka i starożytności do czasów współczesnych. Raz w gimnazjum i drugi raz w szkołach ponadgimnazjalnych. MEN postanowił to zmienić rozciągając program gimnazjum na pierwszą klasę szkoły ponadgimnazjalnej.

Reforma weszła w życie od 1 września 2009 r. i dlatego obecni uczniowie klas trzecich gimnazjum skończą naukę historii na pierwszej wojnie światowej, a od 1 września 2012 r. już jako uczniowie szkół ponadgimnazjalnych będą uczyć się historii Polski i świata po 1918 r.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/23/m209175.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/kongres;zalozycielski;solidarnej;polski;chca;podatku;od;bankow,11,0,1053451.html) *Chcą wprowadzić nowy podatek - od banków i hipermarketów * _ Państwo jest dzisiaj niezwykle twarde wobec słabych. I niezwykle mięciutkie wobec silnych, wobec bogatych, wobec korporacji. _ Po pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej, w której wszyscy uczniowie będą mieli historię najnowszą, w drugiej i trzeciej klasie - zgodnie z realizowaną reformą - będą mieli obowiązkowy przedmiot _ historia i społeczeństwo _, o ile zdecydują się uczęszczać np. do klasy przyrodniczej, politechnicznej lub ekonomicznej. Lekcje te mają pomóc zrozumieć uczniom zainteresowanym naukami ścisłymi _ jak ważna jest historyczna ciągłość i jak wiele doświadczeń współczesnych jest zakorzenionych w
doświadczeniach poprzednich pokoleń _.

Nowa podstawa programowa nauczania, w tym dotycząca lekcji historii, była - jak zapewnia MEN - jednym z najszerzej konsultowanych projektów aktów prawnych. Propozycja zmian w tej sprawie trafiła do konsultacji społecznych w 2008 r. Eksperci przeanalizowali ponad 2,5 tys. opinii i uwag oraz ponad 200 recenzji sporządzonych przez fachowców w poszczególnych dziedzinach kształcenia.

Pozytywnie o projekcie - jak poinformowała minister edukacji - wypowiedziały się m.in. Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Rada Główna Szkolnictwa Wyższego, Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej, a także Polskie Towarzystwo Historyczne.

Czytaj więcej o szkolnictwie w Money.pl
Będą sie głodzić, bo dzieci nie uczą się historii Czy 15-latek jest w stanie podjąć decyzję, co chce robić w życiu? Do tego zmusza reforma Katarzyny Hall.
Wyższe pensje dla lepszych nauczycieli Minister edukacji zapowiada zmiany w Karcie Nauczyciela. Przypomina, że nauczyciele dostali podwyżki mimo kryzysu.
Zwalniają nauczycieli, bo jest za mało dzieci Samorządy rozpoczęły masowe redukcje etatów w szkołach. W niektórych gminach pracę może stracić nawet 30 procent nauczycieli.
edukacja
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)