Lotniskom w Europie grozi paraliż - alarmują eksperci i apelują do Komisji Europejskiej o działania. Gdy jedni siadają przy świątecznym stole, inni dolatują do kraju z różnych zakątków Europy. Teraz jeszcze problemu nie ma, ale za kilkanaście lat największe, europejskie lotniska zostaną całkowicie zatkane.
Nawet do 12 procent pasażerów może nie być obsłużonych - prognozuje europejska agencja nadzorująca ruch lotniczy Eurocontrol. Ponury obraz unijnego nieba kreśli także ekspert do spraw lotnictwa, Jacek Krawczyk z Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, który podkreśla, że do tego trzeba będzie jeszcze dodać gigantyczne opóźnienia, jeśli największe lotniska nie zostaną rozbudowane.
_ - Kilka europejskich lotnisk, gdyby rozwiązało problem nowych pasów startowych, nowych terminali, rozwiązałoby to problem przepustowości całej Unii _ - skomentował w rozmowie z Polskim Radiem Jacek Krawczyk.
Jego zdaniem, błędem jest obecne dofinansowanie lotnisk regionalnych, które nie mają dobrego planu rozwoju, koncepcji biznesowej z silnym popytem na usługi. _ Należy zakazać budować takich lotnisk _ - dodał Jacek Krawczyk. Zakorkowanym, unijnym niebem Komisja Europejska ma się zająć w przyszłym roku. Stąd apel do niej, by przychylniejszym okiem spojrzała na duże, przesiadkowe lotniska, które są węzłami komunikacyjnymi i złagodziła restrykcyjne reguły czy to środowiskowe, czy to dotyczące pomocy publicznej.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Niemieckie lotnisko nie radzi sobie z kontrolami Przy co drugiej próbie unijnym inspektorom udało się przenieść przez bramki kontrolne broń albo niebezpieczne przedmioty. | |
Europejskie linie lotnicze nierentowne? Linie lotnicze ze Starego Kontynentu nie radzą sobie z agresywną konkurencją ze strony tanich operatorów i przewoźników znad Zatoki Perskiej. | |
To ma być koniec nierentownych lotnisk w Unii Chcemy uniknąć budowy nieużywanych portów - tłumaczy komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia. |