Krajowa Rada Sądownictwa sprzeciwia się poselskiemu projektowi ustawy, który w jej ocenie radykalnie rozszerza nadzór administracyjny ministra sprawiedliwości nad sądami. Rada ma poruszyć ten temat w rozmowie z nowym ministrem Markiem Biernackim.
_ - Musimy spotkać się z nowym ministrem i poznać jego stanowisko. Minister jest z urzędu członkiem KRS i mam ogromną nadzieję, że z nowym szefem resortu omówimy te ważne tematy _ - powiedział członek KRS sędzia Waldemar Żurek.
W oświadczeniu na temat projektu zamieszczonym na stronie KRS przewodniczący Rady sędzia Antoni Górski zaznaczył, że _ za szczególnie niebezpieczną i niedopuszczalną _ uznaje propozycję wyposażenia ministra sprawiedliwości w kompetencje dokonywania oceny stosowania prawa przez sądy, gdyż _ stanowi to jawne naruszenie konstytucyjnej zasady niezawisłości sędziowskiej _.
Wiceprzewodniczący sejmowej komisji sprawiedliwości i praw człowieka Jerzy Kozdroń (PO), odnosząc się do obaw KRS, powiedział, że projekt, będący na wstępnym etapie legislacyjnym, zostanie przedstawiony ekspertom do oceny. _ Problem rozstrzygną opinie konstytucjonalistów; jeśli wykażą one jego niekonstytucyjność, to zostanie wycofany, choć nie wydaje mi się, żeby taka sytuacja miała miejsce _ - ocenił Kozdroń.
_ - Nie będzie żadnego siłowego przepychania tych rozwiązań, poczekajmy na opinie specjalistów _ - dodał poseł PO.
Projekt nowelizacji Prawa o ustroju sądów powszechnych autorstwa grupy posłów PO wpłynął do marszałek Sejmu trzy tygodnie temu - nie został mu jeszcze nadany formalny numer. Jak wskazano w uzasadnieniu propozycji, zmiany są konieczne, bo _ obowiązujący stan prawny zawiera istotne wady, dotyczące uregulowania zakresu i sposobu wykonywania zewnętrznego nadzoru administracyjnego powierzonego ministrowi sprawiedliwości _.
Zgodnie z projektem nadzór ministra nad działalnością administracyjną sądów miałby objąć także _ analizę i ocenę stosowania prawa przez sądy _. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, takie poszerzenie zapisów jest potrzebne, bo obecnie minister nie może - na podstawie rzetelnej analizy orzecznictwa sądowego - zgłaszać inicjatyw ustawodawczych w zakresie stosowanego przez sądy prawa.
Ponadto projekt zakłada, że _ osoby sprawujące nadzór administracyjny nad działalnością sądów, oraz wykonujące czynności tego nadzoru mają prawo wglądu w czynności sądów, w tym do akt spraw, których zbadanie jest niezbędne dla zapewnienia efektywności nadzoru _.
_ - Od początku sprzeciwiamy się możliwości docierania ministra do akt spraw, zwłaszcza będących w biegu, bo uważamy, że może to być narzędziem do wywierania presji na konkretnego sędziego _ - podkreślił sędzia Żurek.
W uzasadnieniu projektu wskazano natomiast, że _ badanie toku postępowania w konkretnej sprawie, także przez organ nadzoru zewnętrznego, nie oddziałuje na niezawisłość sędziowską; pozwala ono na uzyskanie wiedzy o stanie sprawy, lecz nie ingeruje w swobodę sędziego w zakresie jurysdykcji _.
Projekt modyfikuje także ustawę o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki. Zgodnie z tą modyfikacją odpis orzeczenia uwzględniającego skargę dotyczącą przewlekłości postępowania sądowego ma być doręczany prezesowi właściwego sądu i ministrowi sprawiedliwości.
_ - Wiedza o zapadłych orzeczeniach, stwierdzających kwalifikowaną przewlekłość postępowania, jest niezbędna ministrowi nie tylko ze względu na potrzeby organizacji pracy sądów, ale także na realizowanie nadzoru zewnętrznego nad działalnością prezesów sądów _ - argumentują autorzy projektu.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Koniec z polowaniem na kieszeń obywatela Do Sejmu trafił projekt Ruchu Palikota przewidujący m.in. odebranie straży miejskiej prawa do karania za nieprawidłowe parkowanie oraz do przeprowadzania kontroli fotoradarowej. | |
Ten projekt nie wystarczy. Potrzebna ustawa Lepiej późno niż wcale - mówi SLD, a PiS ostrzega przed łamaniem prawa. Tak opozycja zareagowała na prezentację rządowego programu in vitro. |