Notowania

kradzież samochodów
21.01.2015 08:37

Kradzieże samochodów w Polsce. W 2014 r. najczęściej łupem padały auta niemieckie

Do największej liczy kradzieży aut - zarówno osobowych, jak i dostawczych czy ciężarowych - doszło na terenie podległym Komendzie Stołecznej Policji, czyli w Warszawie i jej okolicach.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Toyota)

Samochodami, które najczęściej kradziono w 2014 r. w Polsce, były volkswageny golfy i audi A4 - wynika z raportu policji. Są jednak rejony kraju w których widać specjalizacje gangów w innych markach - np. w Warszawie złodzieje najczęściej kradli toyoty.

W sumie w 2014 r. policja odnotowała spadek w kradzieżach aut. W 2013 zgłoszono blisko 15,5 tys. kradzieży samochodów osobowych, w 2014 około 14,1 tys. Do największej liczy kradzieży aut - zarówno osobowych, jak i dostawczych czy ciężarowych -doszło na terenie podległym Komendzie Stołecznej Policji, czyli w Warszawie i jej okolicach (zgłoszono - 2894 kradzieże samochodów osobowych, 160 ciężarowych i 168 dostawczych). Kolejne miejsca zajmują komendy wojewódzkie policji w Katowicach i w Poznaniu.

Z kolei - jak wynika z opracowania policji - najmniej samochodów skradziono w 2014 r. na terenie podległym komendom wojewódzkim policji w Kielcach (w sumie razem z ciężarowymi i dostawczymi oraz ciągnikami takich kradzieży było 179), Rzeszowie (217) i w Białymstoku (229).

Jeśli chodzi o teren całej Polski, złodzieje samochodów najczęściej kradli volkswageny golfy i passaty oraz audi - A4 i A6. W pierwszej dziesiątce tego zestawianie znalazły się też: audi A3, volkswageny touran, fordy mondeo, hondy civic i toyoty corolla.

W niektórych województwach widać jednak specjalizację grup. Przykładowo w Warszawie i okolicach najczęściej kradziono toyoty: corollę, yaris i avensis oraz hondy civic, a np. w Łodzi na drugim miejscu, po volkswagenach, znalazły się fiaty panda.

_ - Złodzieje aut najczęściej używają do kradzieży komputerów samochodowych, doskonalą przy tym oprogramowanie, tak by skracać czas kradzieży. To jeden z powodów ich specjalizacji w konkretnych markach. Luksusowe samochody kradną często po wcześniejszym włamaniu się do mieszkania lub domu właściciela. Wtedy zabierają kluczyki, dokumenty _ - mówi informator PAP.

Jak dodaje, coraz rzadziej gangi stosują tzw. siłowe metody kradzieży aut - czyli np. na koło (przebijanie opon), wybuch czy poprzez zajechanie drogi i rozbój.

Gangi samochodowe kradną auta w Polsce głównie na części. Widać to m.in. w stolicy. Z danych wynika, że szacunkowo około 80 proc. aut skradzionych w Warszawie lub okolicznych powiatach rozbieranych jest na części; tylko około 20 proc. jest legalizowanych i ponownie wprowadzanych na rynek. Najczęściej są to auta kompaktowe, o wartości od 50 do 80 tys. zł, dość nowe.

Wynika to m.in. z warunków rejestracji samochodów oraz kosztów legalizacji skradzionych pojazdów. Dlatego dla złodziei bardziej opłacalne jest rozbieranie łupów na części. Gangi często też współpracują z paserami, którzy mają legalne punkty demontażu pojazdów, szroty lub sprzedają na aukcjach internetowych. _ - To, jakie auta są kradzione, zależy więc też od cen rynkowych nowych części oraz podaży na konkretne elementy. Drogie, luksusowe samochody legalizowane są głównie na podstawie zagranicznych dokumentów zakupionych razem z wrakami aut _ - dodaje informator.

Podobnie jak w 2013 r., także i w 2014 złodzieje najczęściej kradli auta z parkingów niestrzeżonych i osiedlowych. Nieco rzadziej z parkingów przed centrami handlowymi.

W KSP, na terenach podległych której nadal dochodzi do największej liczby kradzieży aut, powołano we wrześniu 2014 r. specjalną grupę Tokio. Jej zadaniami jest rozpracowywanie stołecznych szajek złodziei samochodów. - _ W wyniku działań tej grupy od końca września do końca ub. roku zatrzymano 45 osób, które usłyszały w sumie 55 zarzutów, m.in. włamania do samochodu, paserstwa. Odzyskano 17 aut, a kolejnych 14 trafiło do badań. Policjanci zlikwidowali też 14 "dziupli" _ - powiedziała Anna Kędzierzawska z zespołu prasowego Komendy Stołecznej Policji.

Czytaj więcej w Money.pl
Unia dopłaci do nowych aut. Ile można zyskać? Toyota proponuje dofinansowanie zakupu nowych aut. Sprawdziliśmy, jakie korzyści czekają na klientów, którzy zdecydują się na zakup wybranych modeli.
Kradzieże samochodów. Wyroki dla członków gangu Trzy osoby, spośród pięciorga oskarżonych o udział w zorganizowanej grupie przestępczej skazał sąd w Przemyślu na kary dwóch lat więzienia w zawieszeniu.
Toyota z usterką. 2 miliony aut do kontroli Japoński producent samochodów Toyota poinformował, że z powodu problemów z poduszką powietrzną wzywa do warsztatów.
Tagi: kradzież samochodów, toyota, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, prawo, wiadmości
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
  1. Polecane
  2. Najnowsze
  3. Popularne