Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Kontrowersyjne wykłady tak, ale bez agresji

0
Podziel się:

Kudrycka: Uczelnie nie mogą się zamykać, ale debata musi mieć charakter akademicki, wykluczający agresję.

Kontrowersyjne wykłady tak, ale bez agresji
(Jan BIELECKI/East News)

Uczelnie nie mogą się zamykać na wykłady nawet o kontrowersyjnych treściach, ale debata musi mieć charakter akademicki, wykluczający działania agresywne - uważa minister nauki prof. Barbara Kudrycka.

W ten sposób szefowa Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego odniosła się w Polsat News do przypadków z ostatnich tygodni, kiedy to na kilku uczelniach w Polsce doszło do zakłócania spotkań lub odwoływania zaplanowanych wykładów (chodzi m.in. o odwołanie planowanego na lubelskim UMCS spotkania z prof. Janem Hartmanem czy zakłócenie wykładu Adama Michnika na uczelni w Radomiu).

W ubiegły piątek w specjalnym oświadczeniu zaniepokojenie _ kolejnymi przypadkami naruszania akademickich zasad otwartości i swobody dyskusji _ wyraziło prezydium Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP).

_ - Uniwersytet jest naturalnym miejscem, gdzie powinny spotykać się, a także ścierać poglądy w najtrudniejszych nawet sprawach, także tych społecznie doniosłych, w oparciu o akademickie zwyczaje i normy - napisano w oświadczeniu podpisanym przez przewodniczącego KRASP, rektora Uniwersytetu Śląskiego prof. Wiesława Banysia. - Głównym wyznacznikiem dyskursu akademickiego powinna być zasada poszanowania godności i tolerancji, która wypływa z wielowiekowych dobrych obyczajów, przypomnianych w kodeksie Dobre Praktyki w Szkołach Wyższych. _Zdaniem min. Kudryckiej oświadczenie podpisane przez prof. Banysia jest _ jednoznaczne _.

_ - Uczelnie zawsze były przestrzenią do debaty i przedstawiania nawet bardzo kontrowersyjnych poglądów. Natomiast musi to być przedstawiane w taki sposób, aby debata miała charakter akademicki, a więc wykluczający różnego rodzaju agresywne zachowania _ - oceniła we wtorek szefowa resortu nauki. Wyraziła przy tym przekonanie, że dokument KRASP pozwoli zrozumieć rektorom uczelni, że _ nie powinni zamykać się przed naukowcami, czy nawet politykami, również po partii opozycyjnych _, tylko zabezpieczać spotkania tak, by debata miała charakter akademicki. Tym bardziej - dodała - jeśli temat jest trudny i kontrowersyjny.

Dopytywana, w jaki sposób określić, który zagadnienia mogą stanowić pewne zagrożenie, np. fizyczne, dla uczestników spotkania, odparła: _ Myślę, że granicą są tutaj wolności i prawa konstytucyjne _.

Pytana, czy np. byłyby podstawy odmówienia narodowcom prawa do zorganizowania wykładu na uczelni, prof. Kudrycka powiedziała, że _ jeśli narodowcy chcą przedstawić swoje tezy w sposób cywilizowany, podczas debaty akademickiej, mogą to zrobić _. _ Natomiast na pewno nie powinni tego robić z treściami faszystowskimi. Przede wszystkim sposób i metoda demonstrowania swoich poglądów - chyba to jest najważniejsze _ - dodała.

Minister odniosła się też do kwestii bibliotekarzy dyplomowanych i ich sytuacji związanej z deregulacją zawodów. _ Zależy nam na tym, by osoby, które ukończyły studia uprawniające do wykonywaniu zawodu bibliotekarza - nie tylko bibliotekoznawstwo, ale przede wszystkim - żeby to była jedyna bariera przed rozpoczęciem pracy w bibliotekach uczelnianych _. Natomiast - wyjaśniła Kudrycka - o tym, jakie stanowisko ma zajmować taka osoba i w jaki sposób ma być realizowana jej kariera zawodowa, decydować będą przede wszystkim władze biblioteki i władze uczelni, w której jest zatrudniona, a nie korporacja bibliotekarzy.

Czytaj więcej w Money.pl
Szokujące wyniki. Polscy naukowcy... Współczynnik sukcesu polskich naukowców w programie Advanced Grants ERC to zaledwie 1,5 procent, podczas gdy średnia w całej Unii Europejskiej to 14,1 procent.
"Minister Nowak kompletnie sobie nie radzi" Klub Solidarnej Polski przedstawił wniosek o wotum nieufności dla ministra transportu. Maja poparcie innych partii.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)