Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

KE upomina Polskę: banki, drogi, porty

0
Podziel się:

KE wezwała Polskę do opracowania procedur poprawy bezpieczeństwa
tras europejskich, zwiększenia kontroli w portach oraz wdrożenia przepisów dotyczących kapitału i wynagrodzeń w bankach.

KE upomina Polskę: banki, drogi, porty
(jepoirrier/CC/Flickr)

KE wezwała Polskę do opracowania procedur poprawy bezpieczeństwa tras europejskich, zwiększenia kontroli w portach oraz wdrożenia przepisów dotyczących kapitału i wynagrodzeń w bankach. Chodzi o to, by banki nie premiowały ryzykownych transakcji.

Komisja Europejska przyjęła w czwartek comiesięczny pakiet decyzji o naruszeniu unijnego prawa przez kraje UE. Spośród 320 decyzji tym razem tylko trzy dotyczyły Polski. KE będzie czekać dwa miesiące na informacje o podjętych przez Polskę środkach w celu zapewnienia zgodności z prawem UE. Jeżeli nasz kraj nie spełni tego wymogu, KE może skierować wszystkie sprawy do unijnego Trybunału Sprawiedliwości.

_ - Brak odpowiednich procedur dotyczących przeprowadzania audytów i ocen wpływu może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego w ramach transeuropejskiej sieci drogowej, stwarzając potencjalne ryzyko dla kierowców i pasażerów _ - poinformowała KE.

Dyrektywę drogową państwa UE powinny były wdrożyć do 19 grudnia 2010. Zapisano w niej wymóg przeprowadzenia oceny wpływu różnych planowanych wariantów danego projektu infrastruktury drogowej na bezpieczeństwo ruchu. Przepisy odgrywają więc ważną rolę przy wytyczaniu przebiegu dróg. _ - Wreszcie w dyrektywie ustanowiono procedury dotyczące zarządzania bezpieczeństwem na istniejących już drogach _ - wskazuje KE. W kwestii bezpieczeństwa dróg, KE poza Polską upomniała też Belgię, Bułgarię, Irlandię, Grecję, Francję, Litwę, Luksemburg, Austrię i Słowenię oraz Słowację.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/108/t139372.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/unia;idzie;na;wojne;z;foliowkami,44,0,831788.html) Unia idzie na wojnę z foliówkami

Już w marcu rzeczniczka KE ds. transportu Helen Kearns ostrzegała, że skoro Polska nie wdrożyła dyrektywy infrastruktury drogowej i bezpieczeństwa na drogach, mogą zostać wdrożone procedury o naruszenie prawa, a dofinansowanie z UE może stanąć pod znakiem zapytania. Zaprzeczyło temu polskie ministerstwo infrastruktury.

Rzecznik resortu infrastruktury Mikołaj Karpiński poinformował że pomimo braku formalnej implementacji dyrektywy o bezpieczeństwie ruchu drogowego do prawa polskiego, wszystkie instytucje realizujące projekty drogowe, w tym głównie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz miasta na prawach powiatu, realizują projekty zgodnie z brzmieniem i z zaleceniami tej dyrektywy o bezpieczeństwie ruchu drogowego.

_ - Komisja Europejska oceniając projekty drogowe Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie wniosła do nich zastrzeżeń pod kątem realizacji i zgodności z postanowieniami dyrektywy _ - przekazał. Dodał, że postanowienia dyrektywy będą usankcjonowane w polskim systemie prawnym poprzez nowelizację ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, projekt tej pierwszej został już rozpatrzony na posiedzeniu Komitetu Stałego Rady Ministrów i czeka na rozpatrzenie go przez Radę Ministrów.

Komisja zwróciła też uwagę na fakt, że Polska nie wdrożyła _ ważnych przepisów dotyczących adekwatności kapitałowej i polityki wynagrodzeń w instytucjach finansowych _. Takie wymogi znajdują się w dyrektywie unijnej, której wybrane przepisy powinny być wdrożone do 1 stycznia 2011.

Chodzi o zapewnienie odpowiedniej kondycji finansowej banków i firm inwestycyjnych, a także o ograniczenie procederu _ nierozważnego podejmowania nadmiernego ryzyka _. KE uważa, że może do tego skłaniać obecny system wynagrodzeń w instytucjach finansowych. Handel instrumentami wysokiego ryzyka, tzw. instrumentami pochodnymi przez banki i fundusze, był postrzegany jako jedna z przyczyn kryzysu finansowego; dealerzy takich instrumentów bywali premiowani za podejmowanie takiego ryzyka.

_ - Organy nadzoru bankowego posiadają uprawnienia do nałożenia sankcji na banki stosujące politykę wynagrodzeń, która jest niezgodna z nowymi wymogami. Dyrektywa nie ustanawia jednak górnej granicy wynagrodzeń ani premii _ - wskazuje KE.

KE chce także, by banki zmieniły sposób oceniania ryzyka związanego z tzw. portfelem handlowym, czyli z instrumentami finansowymi posiadanymi i oferowanymi przez banki. Zdaniem KE, ocena ryzyka powinna w pełni odzwierciedlać _ potencjalne straty wynikające z niekorzystnych zmian rynkowych _.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/244/t124404.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/ngospodarka/telekomunikacja/artykul/roaming;bedzie;tanszy;bruksela;ma;plan,50,0,831026.html) Roaming będzie tańszy? Bruksela ma plan

Ponadto dyrektywa nakłada zaostrzone wymogi kapitałowe w przypadku tzw. resekurytyzacji (wtórny wykup wierzytelności) - tak, by zagwarantować, że _ banki w odpowiedni sposób uwzględniają ryzyko związane z inwestowaniem w tak złożone produkty finansowe _. Ze względu na stosunkowo niskie kapitały własne banków, niektóre z nich w czasie kryzysu nie były w stanie rekompensować strat związanych z ryzykownymi instrumentami finansowymi.

_ - Problemy te doprowadziły do upadku pojedynczych instytucji i uderzyły w całe społeczeństwo. Terminowe i prawidłowe wdrożenie dyrektywy jest niezbędne dla zaradzenia tym problemom _ - nawołuje KE. Wraz z Polską wśród krajów, które muszą wdrożyć wybrane przepisy dotyczące bezpieczeństwa banków, znalazły się także: Grecja, Hiszpania, Portugalia, Słowenia i Włochy. Komisja zwróciła się również do Belgii, Luksemburga, Słowacji i Szwecji o dokończenie wdrażania wszystkich przepisów dyrektywy.

Ponadto KE upomniała Polskę w sprawie niekompletnego przyjęcia zaostrzonych zasad kontroli statków zawijających do unijnych portów. Od 1 stycznia 2011 r. kraje UE powinny częściej dokonywać inspekcji na statkach stwarzających większe ryzyko i zaostrzyć warunki w odniesieniu do statków nieodpowiadających normom.

Zaostrzenie norm to efekt wypadków, jakim uległy u wybrzeży europejskich tankowce _ Erika _ (w 1999 r. u wybrzeży Bretanii) i _ Prestige _ (w 2002 r. u wybrzeży Hiszpanii). Polska, Cypr, Estonia i Portugalia nie dopełniły obowiązku zgłoszenia Komisji przed 31 grudnia 2010 r. środków podjętych w celu wdrożenia tych przepisów.

KE chce, by kontrolowane były wszystkie statki z krajów trzecich wpływające do portów UE (dotychczas 25 proc.).

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/48/t96560.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/unia-europejska/wiadomosci/artykul/67;mld;euro;przez;6;lat;tyle;da;polsce;ue,165,0,824485.html) 67 mld euro przez 6 lat. Tyle da Polsce UE? Będzie to prawdopodobnie podobna kwota dotacji, jak przyznana przez Brukselę na lata 20007-2013.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/100/t95076.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/unia-europejska/wiadomosci/artykul/unijny;budzet;wiekszy;o;blisko;5;procent,245,0,815605.html) Unijny budżet większy o blisko 5 procent? Prawie 133 miliardy euro. Komisja Europejska chce, by tyle wynosił unijny budżet na przyszły rok.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/89/t77913.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/bruksela;pozywa;nas;przed;trybunal;za;ptaki,153,0,772761.html) Bruksela pozywa nas przed Trybunał. Za ptaki Zdaniem Komisji Europejskiej nie wdrożyliśmy przepisów o ochronie dzikiego ptactwa.
wiadomości
kraj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)