Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Co powinna zawierać umowa sponsoringu

0
Podziel się:

Istotne jest, by określony został sposób ekspozycji oznaczenia sponsora, formy i częstotliwości informowania o sponsorowaniu i obecność w mediach.

Co powinna zawierać umowa sponsoringu
(Jaggat/Dreamstime)

Obok tradycyjnej reklamy przedsiębiorcy coraz częściej wykorzystują inne formy promocji. Jedną z nich jest sponsoring, jednak warunkiem jego skuteczności jest m.in. odpowiednio skonstruowana umowa.

Istnieją różne definicje sponsoringu, jednak dla uchwycenia istoty tego zjawiska kluczowe są dwa elementy. Pierwszym jest samo sponsorowanie, czyli wspieranie przez sponsora w formie finansowej lub rzeczowej określonego celu - działalności charytatywnej, imprezy kulturalnej lub sportowej, określonej osoby, audycji telewizyjnej lub radiowej itp. Drugim elementem jest natomiast publiczne informowanie o fakcie sponsorowania, zwykle ze wskazaniem nazwy sponsora lub jego marki, znaku towarowego, logo lub oznaczenia określonego towaru lub usługi.

W przeciwieństwie do tradycyjnej reklamy przekaz sponsoringowy ma charakter obiektywnej informacji, której celem jest długofalowe budowanie pozytywnego wizerunku i renomy sponsora przez utrwalanie skojarzeń ze sponsorowanymi zjawiskami, uważanymi za społecznie użyteczne lub atrakcyjne przez potencjalnych nabywców towarów lub usług sponsora.

Jak wiele zjawisk gospodarczych sponsoring ma także swój aspekt prawny. Sponsora i sponsorowanego łączy prawna więź, mająca swoje źródło w umowie określającej wzajemne prawa i obowiązki stron. Umowa sponsoringu została wytworzona w praktyce obrotu anglosaskich systemów prawnych i jej kształt nie jest uregulowany w polskim prawie - przez prawników jest zatem określana jako umowa nienazwana. W związku z tym niezwykle istotnie jest odpowiednie ukształtowanie treści umowy przez precyzyjne i szczegółowe uregulowanie zasad współpracy stron.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/171/t125355.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/na;czym;polega;ubezpieczenie;ochrony;prawnej,34,0,789538.html) Na czym polega ubezpieczenie ochrony prawnej
W pierwszej kolejności należy się skupić na zdefiniowaniu świadczeń obu stron. Określenie świadczeń sponsora zwykle nastręcza mniej trudności - najczęściej mamy tu do czynienia z zobowiązaniem do zapłaty określonych kwot pieniężnych, do przekazania określonych rzeczy (przez przeniesienie własności lub udostępnienie do używania przez określony czas) lub do świadczenia usług.

Bardziej złożona jest kwestia świadczeń sponsorowanego, których charakter zależy od specyfiki konkretnego przypadku. Istotne jest w szczególności określenie sposobu ekspozycji oznaczenia sponsora, formy i częstotliwości informowania o sponsorowaniu, ewentualnej obecności w mediach.

Wachlarz możliwości jest szeroki, począwszy od wprowadzenia oznaczenia sponsora do oficjalnej nazwy sponsorowanego wydarzenia (w praktyce sponsorzy często występują w nazwach festiwali lub drużyn sportowych, w ostatnim czasie w związku z budową w Polsce nowych stadionów i hal sportowych na popularności zyskuje także znane od dawna w innych krajach oznaczanie nazwami sponsorów obiektów tego typu) aż po zamieszczenie niewielkiego logo sponsora na plakacie lub rękawie koszulki sportowca.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/113/t80497.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/kiedy;mozna;skorzystac;z;potracenia;wzajemnych;wierzytelnosci,206,0,771278.html) Kiedy można skorzystać z potrącenia wzajemnych wierzytelności
Częstą praktyką jest także przyznawanie sponsorowi uprawnienia do posługiwania się tytułami typu _ Oficjalny (główny, strategiczny) sponsor wydarzenia X _oraz do zamieszczania informacji o sponsorowaniu w materiałach reklamowych lub na opakowaniach produktów sponsora.

Kolejnym ważnym elementem umowy sponsoringu powinno być odpowiednie uregulowanie korzystania z praw własności intelektualnej przysługujących drugiej stronie umowy, którego celem musi być zarówno udzielenie odpowiednich licencji i zgód, jak i wyraźne ograniczenie zakresu korzystania z praw tylko do czynności niezbędnych dla prawidłowego wykonania umowy. W praktyce często zarówno sponsor, jak i sponsorowany korzystają z chronionych dóbr niematerialnych drugiej strony, tj. logo, znaku towarowego, firmy, wizerunku, więc upoważnienia muszą działać w obie strony.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/31/t95263.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/jak;zabezpieczyc;interesy;inwestora,248,0,741112.html) Jak zabezpieczyć interesy inwestora?
Przykładowo sponsor uzyskuje licencję na umieszczanie logo imprezy sportowej na opakowaniach swoich produktów, a sponsorowany na drukowanie i dystrybucję biletów czy plakatów zawierających logo sponsora. Często licencje są konstruowane jako technicznie nieodpłatne, nie ulega jednak wątpliwości, że korzyści z korzystania z praw własności intelektualnej są kompensowane przez inne świadczenia z umowy sponsoringu.

Sponsorzy często zabezpieczają swoje interesy wprowadzając do umów sponsoringu postanowienia gwarantujące im całkowitą wyłączność na sponsorowanie określonego wydarzenia lub przynajmniej wyłączność w ramach swojej branży, co uniemożliwia sponsorowanemu podjęcie współpracy z bezpośrednimi konkurentami sponsora.

Wskazane jest, aby umowa zapewniała sponsorowi możliwość kontrolowania sposobu wykonywania przez sponsorowanego jego zobowiązań, jak również działalności podmiotu sponsorowanego w zakresie w jakim potencjalnie mogłaby ona zaszkodzić wizerunkowi sponsora. Na wypadek podjęcia przez sponsorowanego działań nieakceptowanych lub niekorzystnych wizerunkowo, sponsor powinien być zabezpieczony np. prawem rozwiązania umowy lub domagania się zwrotu swoich świadczeń. Należy bowiem pamiętać, że zawarcie umowy sponsoringu powoduje wzajemne związanie wizerunków obu stron na dobre i na złe.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/76/t99404.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/kara;umowna;-;na;czym;polega,46,0,635438.html) Kara umowna - na czym polega? Można ją ustalić w przypadku wadliwego wykonania usługi czy opóźnienia w dostawie towaru.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/133/t109189.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/do;platiniego;w;sprawie;biedronki,213,0,769493.html) Do Platiniego w sprawie Biedronki Szef _ S _ przedstawi Platiniemu sprawę łamania praw pracowników sieci Biedronka.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/190/t131774.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/kiedy;przyjecie;oferty;oznacza;zawarcie;umowy,116,0,797300.html) Kiedy przyjęcie oferty oznacza zawarcie umowy Składający ofertę w postaci elektronicznej jest nią związany, jeżeli druga strona niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie. Nie prowadzi to jednak do zawarcia umowy.

Autor jest radcą prawnym w Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna, Oddział w Krakowie

wiadomości
porady prawne
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)