Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

CEPiK 2.0. Udogodnienia dla kierowców albo nowy bicz na kierowców

0
Podziel się:

Przewinienia i grzechy kierowców na wyciągnięcie ręki.

CEPiK 2.0. Udogodnienia dla kierowców albo nowy bicz na kierowców
(Fotolia)

Resort spraw wewnętrznych dostał zielone światło na rozbudowę systemu CEPiK( Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców)
.

To oznacza, że już wkrótce wystarczy dostęp do internetu, by sprawdzić np. wynik badania technicznego auta, czy - co dla wielu kluczowe - liczbę punktów karnych.Kierowcy często o nich zapominają.

Tymczasem w wielu przypadkach taki dostęp mógłby zapobiec utracie prawa jazdy - przekonuje Mariusz Sokołowski z Komendy Głównej Policji.

- " Często jest tak, że osoba, której odbieramy prawo jazdy w związku z przekroczeniem limitu punktu karnych robi wielkie oczy bo wydawało się, że ostatnie przewinienie było dawno. Chodzi o to by takich sytuacji unikać - przekonuje rzecznik KGP.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Samar.

Nowe rozwiązania mają wchodzić w życie stopniowo, od przyszłego roku. Usługa "Udostępnij dane pracodawcy" umożliwi weryfikację uprawnień kierowcy a tym samym pozwoli uniknąć sytuacji, w których przedsiębiorcy udostępniają służbowe samochody swoim pracownikom, którzy nie posiadają ważnych uprawnień.

Z części udogodnień już można korzystać. Np. 30 kwietnia 2014r. uruchomiono międzynarodową wymianę o kierowcach, w czerwcu 2014 r, zostały uruchomione pierwsze dwie e-usługi "Historia pojazdu" i "Bezpieczny Autobus", dzięki którym można sprawdzić niektóre informacje o kupowanym samochodzie oraz wstępnie zweryfikować autobus, którym zamierzamy wyruszyć w podróż. W listopadzie 2014 uruchomiony został moduł RESPER pozwalający na wymianę danych o prawach jazdy z państwami członkowskimi.

Zapis szczególnie bolesny dla kierowców

ak czytamy w dokumencie przedstawionym przez MSW, w zakresie wykonywania badań technicznych pojazdów, zmianie ulegną regulacje dotyczące pobierania opłat za ich wykonanie - pisaliśmy w raporcie Money.pl.

_ Proponuje się, aby obowiązek zapłaty za badanie techniczne powstał z chwilą jego rozpoczęcia, a nie zakończenia. Ponadto w związku z objęciem zasobem ewidencyjnym wszystkich informacji o badaniach technicznych pojazdów zasadnym jest pobieranie opłat ewidencyjnych od wszystkich badań technicznych pojazdów, a nie jak dotychczas tylko od wpisu do dowodu rejestracyjnego kolejnego terminu badania technicznego pojazdu - _ czytamy w dokumencie.

Co to oznacza? Teraz za przegląd płacimy w chwili pozytywnego zakończenia badania, czyli po przystawieniu przez mechanika pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku wykrycia usterek technicznych, zazwyczaj pojazd jest cofany i diagnosta wskazuje właścicielowi, co musi zrobić, by pojazd przeszedł pozytywnie kontrolę. Kierowca z reguły nic wtedy nie płaci.

Oczywiście zdarza się tak, że kontrolujący wypisuje krótkoterminowy dokument, w którym określa czas usunięcia usterek, ale wtedy też opłata wnoszona jest jednorazowo. Teraz ustawodawca chce, by właściciel płacił również za wskazanie usterek i odesłanie do poprawek. Ile? Projekt nie zawiera tak szczegółowych propozycji.

Opłaty za badania techniczne są ustalane urzędowo przez Ministerstwo Infrastruktury. Przykładowo: badanie samochodu osobowego to koszt 98 zł (z instalacją gazową 161 zł), a autobusu 199 zł.

Biorąc jednak 100 złotych za średnią opłatę za kontrolę techniczną pojazdu i zakładając ostrożnie, że tylko co dziesiąty zostanie cofnięty z kanału stacji diagnostycznej, dodatkowe pieniądze, które kierowcy będą musieli wyłożyć w ciągu roku to co najmniej 200 mln złotych.

Czytaj więcej w Money.pl
Kierowcy zapłacą dodatkowe setki milionów. Oto CEPiK 2.0 Rząd bierze się za kolejne zmiany w przepisach o ruchu drogowym. Znaczące rozszerzenie kontroli, które dotknie 20 mln Polaków, to także dodatkowe opłaty.
Paraliż drogowy we Francji. Przez Polaków? Francuscy kierowcy uważają, że ich sytuację finansową pogarsza konkurencyjność transportu z Europie Środkowo-wschodniej, w tym polskich przedsiębiorstw.
"Niemiecka płaca minimalna nielegalna" Minister infrastruktury zapowiedziała polsko-niemieckie konsultacje w tej sprawie.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)