Notowania

propaganda
08.12.2014 16:38

Cenzura w Rosji. Kreml walczy z niezależną telewizją

TV Dożd musi nadawać z prywatnego mieszkania, a innej prywatnej telewizji TV2 z Tomska na Syberii grozi zamknięcie. Zobacz dlaczego.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Marc Veraart / Flickr (CC BY-ND 2.0))

Niezależna rosyjska telewizja internetowa Dożd ponownie została zmuszona do opuszczenia zajmowanego lokalu i w poniedziałek zaczęła nadawać z prywatnego mieszkania - informuje BBC, przypominając, że to już drugi taki przypadek w ostatnich miesiącach.

BBC zaznacza, że przekazy TV Dożd zasadniczo kontrastują z treściami w rosyjskich mediach państwowych i stanowią platformę dla prezentacji alternatywnych podglądów. Pisze, że zamknięcie grozi innej prywatnej telewizji TV2 z Tomska na Syberii.

Kreml jest od dawna oskarżany o podważanie niezależności mediów - przypomina BBC, podkreślając, że kwestia ta nabrała ostrości w tym roku, gdy Rosja interweniowała na Ukrainie, anektując Krym po kontrowersyjnym referendum w marcu.

Szefowa telewizji Dożd Natalia Sindiejewa powiedziała, że kanał będzie musiał czasowo nadawać z prywatnego mieszkania. Ekipę poproszono o opuszczenie poprzedniego lokalu mieszącego się w redakcji czasopisma _ Snob _, należącego do holdingu Oneksim biznesmena Michaiła Prochorowa. Dożd przeniósł się tam w październiku, gdy właściciel poprzedniej siedziby nie przedłużył ekipie umowy wynajmu.

Szefowa miesięcznika _ Snob _ Marina Geworkian powiedziała rosyjskiej agencji Interfax, że magazyn nigdy nie miał umowy najmu z telewizją Dożd i udostępniał jej swoje studio _ tymczasowo, do czasu znalezienia przez nią stałej siedziby _.

_ - Pomagaliśmy Dożdowi najlepiej jak potrafiliśmy, lecz chcemy uruchomić własne projekty, więc poprosiliśmy ich o wyprowadzenie się _ - powiedziała.

Telewizja Dożd znalazła się niedawno w ogniu krytyki za materiały na temat 70. rocznicy przełamania trwającej niemal 900 dni blokady Leningradu. Oburzenie wywołał sondaż, w którym pytano, czy nie należało raczej oddać miasta hitlerowcom, by ocalić ludzi.

Szczególnie oburzeni byli deputowani Komunistycznej Partii Federacji Rosyjskiej (KPRF). Ich zdaniem celem ankiety było _ sprofanowanie pamięci historycznej narodu rosyjskiego _. Telewizję Dożd ostro skrytykowali także przedstawiciele innych partii reprezentowanych w Dumie, nazywając sondaż _ próbą rehabilitacji faszyzmu _ i _ bluźnierstwem _.

TV Dożd uznała sondaż za błąd i przeprosiła wszystkich, którzy poczuli się nim dotknięci, lecz najwięksi operatorzy telewizji kablowej i satelitarnej w trybie jednostronnym wypowiedzieli umowy ze stacją.

Telewizję ukarano grzywną; musi zapłacić 200 000 rubli (13,5 tys. zł) na rzecz dwóch emerytów, którzy złożyli pozwy w związku z sondażem.

Telewizja Dożd nadaje od 2009 roku. Jest to bodaj jedyna niezależna stacja w Rosji.

Czytaj więcej w Money.pl
"Celem Putina jest sukces propagandowy" Wysyłając konwój z pomocą humanitarną na Ukrainę prezydent Rosji gra - pisze niemiecki dziennik _ Sueddeutsche Zeitung _.
Rosja uruchamia antyzachodnią propagandę - _ Zachód jest chytrą, przebiegłą bestią, która tylko zjada ciała narodów słowiańskich _ - oznajmił nacjonalistyczny pisarz i komentator polityczny Aleksandr Prochanow.
Rosjanie skarżą się na zachodnie sankcje W badaniu przeprowadzonym przez Centrum Analityczne Jurija Lewady taką opinie przedstawiła niemal połowa Rosjan.
Tagi: propaganda, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, prawo, wiadmości
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz