Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Zmora pracodawców. Dla nich "ciche odejście z pracy" jest gorsze od rzeczywistego

276
Podziel się:

Nowe zjawisko na rynku pracy, które dotyczy głównie młodych pracowników, spędza sen z powiek ich szefom. Z ich perspektywy "ciche odejście z pracy" jest czymś gorszym od rzeczywistego rzucenia papierami. Wystarczy jednak, że pracodawcy wprowadzą kilka zmian w swoim sposobie zarządzania, aby zmienić podejście zniechęconych pracowników.

Zmora pracodawców. Dla nich "ciche odejście z pracy" jest gorsze od rzeczywistego
Rzeczywista utrata pracowników, którzy psychicznie i tak są poza firmą, jest trudna, ale trwanie na stanowiskach osób "cicho rezygnujących" jest jeszcze gorsze dla biznesów - oceniają eksperci (Getty Images, PhotoAlto/Eric Audras)

"Ciche odchodzenie z pracy" (lub też "cicha rezygnacja") to coraz wyraźniej akcentujące się zjawisko na rynku pracy. Polega na mniejszym zaangażowaniu w wykonywanie obowiązków zawodowych i rezygnacji z dodatkowych czynności wykraczających poza to, na co szef i pracownik umówili się w kontrakcie. W money.pl pisaliśmy o nowym podejściu do pracy jako zjawisku dotyczącym głównie młodych osób, ale może ono być widoczne również wśród starszych pracowników.

"Cicha rezygnacja" to cios dla firmy

Profesor Anthony C. Klotz z University College London School of Management oraz profesor Mark C. Bolino z Price College of Business Uniwersytetu Oklahoma postanowili przyjrzeć się wpływowi "cichej rezygnacji" na dynamikę pracy w firmach. W swoim artykule w "Harvard Business Review" doszli do wniosku, że zrezygnowani pracownicy są zmorą pracodawców.

Naukowcy podkreślają, że większości stanowisk i obowiązków z nimi związanych nie da się w pełni zdefiniować w ofercie pracy lub w umowie. Dlatego tak istotni dla firm są pracownicy, którzy w razie potrzeby potrafią wyjść poza ramy i sprostać dodatkowym wymaganiom.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "10 takich pracodawców jak ty czeka w mojej skrzynce mailowej". Młodzi zaskakują na rekrutacji
W ocenie profesorów im więcej w przedsiębiorstwie pracowników "cicho rezygnujących", tym mniejsza jest jego konkurencyjność.

Menedżerowie, z którymi rozmawiali badacze, podkreślali, że choć utrata pracowników, którzy psychicznie i tak są poza firmą, jest trudna, to ich trwanie na stanowiskach jest jeszcze gorsze dla biznesów. Ich zdaniem, jeżeli ktoś rezygnuje ze zrobienia nadmiarowych obowiązków, to tym samym sprawia, że będą musieli je wykonać ich koleżanki i koledzy, którzy już i tak prawdopodobnie są obciążeni dodatkową pracą.

Trzy metody przeciwdziałania "cichym odejściom z pracy"

W swojej analizie w "HBR" Anthony C. Klotz i Mark C. Bolino podkreślają, że przekraczanie własnych granic w pracy wiąże się z kosztami dla pracowników, jednak te zazwyczaj były równoważone przez korzyści, jakie oferował pracodawca. Dlatego też nasilenie się zjawiska "cichych odejść z pracy" sugeruje, że doszło do zaburzenia tej relacji. Szefowie wymagają dodatkowego wysiłku, lecz w zamian nie inwestują wystarczająco dużo w podwładnych, by im wynagrodzić nadmiar obowiązków.

Naukowcy proponują trzy strategie dla szefów, które mogą pomóc poprawić atmosferę w firmie i z powrotem "natchnąć" pracowników. Pracodawcy powinni:

  1. Zdefiniować na nowo podstawowe zadania zawodowe. Ponad dwa i pół roku od wybuchu pandemii to dobry moment na ponowne przedyskutowanie obowiązków z zatrudnionymi. Choć stopniowe poszerzanie zakresu podstawowych obowiązków pracownika to naturalny proces, to w trakcie pandemii koronawirusa uległ on znacznemu przyspieszeniu. Teraz zatem, kiedy prawie cały świat najprawdopodobniej na dobre wyszedł z lockdownu, jest doskonały moment na ustalenie z zatrudnionymi, które zadania trzeba kwalifikować jako te podstawowe, a które – jako dodatkowe.
  2. Słuchać potrzeb oraz inwestować w ludzi. Pracownicy potrzebują poczucia, że firma o nich dba. Aby im je zapewnić, trzeba najpierw wiedzieć, czego oni tak naprawdę potrzebują. Zatrudnieni w końcu nie są jednolitą grupą: dla jednego istotny może być przede wszystkim elastyczny grafik, dla drugiego – możliwość rozwoju i awansu, a trzeci zadowoli się po prostu podwyżką. Ważne jest, aby liderzy wiedzieli, kogo mają na pokładzie, jakimi ludźmi się otoczyli. To poprawi atmosferę i pozwoli pracownikom poczuć się docenionymi.
  3. Wprowadzać mniej "kultury zgiełku", a więcej "adresowanych" obowiązków. Liderzy powinni zrezygnować z wymuszania na pracownikach bycia w ciągłej gotowości, bo doprowadza to do wypalenia zawodowego. Jeżeli jednak będą znali swój zespół, to będą wiedzieć, do kogo kierować konkretne zadania, tak, żeby nie było to dla nich nadmiernie uciążliwe. Jeżeli np. zatrudnionego "napędza" pomaganie innym, to chętniej podejmie się dodatkowego obowiązku, jeżeli będzie on mieć charakter prospołeczny.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
praca
rynek pracy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(276)
mareK
4 miesiące temu
Jeszcze nie spotkałem się z artykułem który przedstawił by sprawę z drugiej strony. Rok temu rzuciłem pracę i poszedłem na swoje bo miałem już dość kierowania ludźmi którzy maja tylko pretensje od pierwszego dnia pracy. Całe dnie zamiast na efektywnej spokojnej pracy mijały mi na wysłuchiwaniu problemów o których istnieniu nawet filozofom się nie śniło. Ludzie którzy "ambicjami" przewyższają Armstronga a faktycznie maja problemy z ogarnięciem czynności na poziomie neandertalczyka. Co z tego, że szef chciał dawać dobre podwyżki i sam od siebie kilka razy do roku podnosił w niewielkim stopniu wzrost wynagrodzenia żeby zachęcić pracowników, aby znaleźć i wynagrodzić co ambitniejszych i zbudować odpowiednią kadrę. Jak już ktoś zaczynał pracować w sposób który wyróżniał go na tle innych to reszta od razu ściągała takiego do parteru, mówiąc, że jest frajer, lizus i, że samo mu się należy. Malkontenctwo, negatywne nastawienie, plotkarstwo, apatia, niechlujstwo, brak kultury osobistej, siedzenie na telefonie, lekceważenie przełożonych. Większość pracowników woli być w du*ie i nie zrobić nic, żeby się wykazać i więcej zarobić. Wszystko po najmniejszej linii oporu. Ważniejsze jest co inni powiedzą. Prawda jest niestety taka, że większość z was nie robi nic w tym kierunku, aby zostać zauważonym i docenionym. Nie robicie kompletnie nic, aby szef mógł z czystym sumieniem powiedzieć robota wykonana wzorowo należy wam się podwyżka. Wam się po prostu należy. Dlatego macie to co macie.
Hehehe
7 miesięcy temu
Problemy istnieją gdyż firmy nie należą do menadżerów lecz do bez twarzy podmiotow. Taki kapitalizm choruje i zaraża wszystkich kończąc na spoleczenstwach, które się dają atomizowac.
HOST
7 miesięcy temu
idiotyczna analiza. cicha rezygnacja? to powinien być standard. Za rzeczy które nie są zawarte w kontrakcie powinna być premia, podwyżka, awans, motywacja pracownika. Dlaczego niby normalny człowiek ma urabiać ręce po łokcie dla satysfakcji szefa... za darmo? To myślenie niewykształconego postkomunistycznego robola, "podliżę się, pokażę że robię więcej, naskarżę na kogoś i mnie nie zwolnią, bo gdzie ja znajdę pracę z moimi kompetencjami?" normalni ludzie wiedzą, że podpisując umowę, sprzedają swój czas i wiedzę/umiejętności a nie podpisują cyrograf- nie oddają się w niewolę, jedynie sprzedają swoje usługi. oczekujecie benefitów za darmo? to działa w dwie strony.
wkurzony
7 miesięcy temu
adresowanw obowiazki - co za belkot. Ludzie odchodza z pracy jak im sie nienplaci albo ich nie szanuje. moze od trgo zacznijcie eksperci
ccc
rok temu
to jest tak, że minusy korpo łączy się z wadami mikrobiznesów i z tego tworzy firmę w PL
...
Następna strona