Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
aktualizacja

Szybka kolej w każdym województwie? Bez Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie to możliwe

90
Podziel się:

Choć trudno w to uwierzyć, ponad 100 miast i ponad milion Polaków nie mają dostępu do kolei. Niektóre duże miasta, np. Wrocław i Rzeszów, nie mają wygodnego, bezpośredniego, szybkiego połączenia kolejowego z Warszawą. Dopiero budowa Centralnego Portu Kolejowego może to zmienić.

Sieć nowych i zmodernizowanych linii kolejowych będzie się zbiegać niczym pajęczyna: w CPK i Warszawie
Sieć nowych i zmodernizowanych linii kolejowych będzie się zbiegać niczym pajęczyna: w CPK i Warszawie (Materiały prasowe, PKP Intercity)

W całych Czechach jest tylko jedno miasto zamieszkane przez ponad 10 tys. osób, które nie ma dostępu do kolei. Na Słowacji takich miast jest osiem, na Węgrzech sześć, a w Austrii pięć. W Polsce? Ponad 100.

Ta statystyka jest wstydliwa, ale na szczęście pojawiła się szansa, żeby tę przepaść cywilizacyjną zasypać. Dzięki budowie CPK i linii kolejowych, które mają tam dowieźć pasażerów. I to w satysfakcjonującym czasie pasażerów tempie.

Założenia są takie, że z Warszawy do Centralnego Portu Komunikacyjnego dojedziemy w 15 minut.

Z Łodzi i Płocka w około 25 minut. Z Krakowa i Katowic w około 1 godzinę 15 minut. Z Wrocławia, Poznania i Białegostoku w niewiele ponad 1 godzinę 40 minut.

To plany połączeń kolejowych zbudowanych dla CPK. Skorzystają z nich nie tylko pasażerowie nowego Portu Lotniczego Solidarność, ale przede wszystkim mieszkańcy Polski, którzy przemieszczają się po naszym kraju.

I mieszkańcy Zielonej Góry, i mieszkańcy Leszna, i Sanoka będą mogli cieszyć się z inwestycji kolejowych. I z pociągów jadących co godzinę z każdego regionu Polski w kierunku centrum kraju – do głównego krajowego dworca przesiadkowego, jakim stanie się CPK. Podróż po Polsce na wielu relacjach, na których nie ma bezpośrednich pociągów, będzie bardzo prosta. Trzeba będzie dojechać do CPK i tam przesiąść się w pociąg jadący do miejsca, w które chcemy dotrzeć.

I tak na przykład szprycha nr 1 poprowadzi od CPK przez Płock, Włocławek, Grudziądz, Tczew nad morze: do Trójmiasta, Lęborka i Słupska. Szprycha nr 6 pojedzie przez Grójec, Warkę, Radom, Ostrowiec Świętokrzyski, Stalową Wolę, Łętownię, Rzeszów aż po Sanok.

Z kolei szprycha nr 7, która prowadzi częściowo po istniejącej Centralnej Magistrali Kolejowej, rozgałęzi się na Katowice i Kraków (z nowym węzłem zbudowanym między tymi miastami) i Nowy Sącz.

Tam, gdzie dziś brakuje linii kolejowych lub są od lat nieremontowane, pojawią się odnowione lub wybudowane od zera tory.

Inwestycje związane z realizacją pierwszego etapu CPK szacowane są w sumie na poziomie do 35 mld zł. Tak zakłada rządowa Koncepcja CPK z listopada 2017 r. Ale koszt pozostałych etapów rozbudowy sieci kolejowej w Polsce to kolejne kilkadziesiąt miliardów. Znacznie więcej niż budowa samego lotniska.

Projekt rozpisany na lata

Budowa CPK zakłada, że powstanie pajęczyna nowych linii prowadzących z 10 kierunków do nowego portu lotniczego i Warszawy. Sieć kolejowa CPK będzie też dogodnie połączona z przygranicznymi obszarami Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i obwodu kaliningradzkiego.

Bezpośredni dostęp kolejowy do centralnego węzła komunikacyjnego będzie miało aż 120 miast, zamieszkałych przez łącznie 13 mln osób.

– Korzyści z inwestycji kolejowych w ramach Programu CPK są niezaprzeczalne. Te miasta znajdą się w strefie gwarantującej dojazd do CPK w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Naszym celem jest skomunikowanie, za sprawą lotniskowo-kolejowego węzła CPK w samym sercu Polski,różnych regionów kraju, w tym miejsc, do których dziś pociągi w ogóle nie dojeżdżają – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na nową kolejową oś Polski złoży się dziesięć tzw. szprych, czyli linii wychodzących z CPK i Warszawy. To największy projekt rozbudowy kolei od ponad trzech dekad. Bo ostatnie duże projekty kolejowe Polacy widzieli, niestety, jeszcze za PRL.

–Szprychy zbiegają się w planowanym węźle przesiadkowym w rejonie Baranowa i w Warszawie. Taki układ jest praktyczny i funkcjonalny w swojej prostocie. Zakładamy, że trasy będą obsługiwane nowymi pociągami jeżdżącymi z prędkością do 250 kilometrów na godzinę – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

W tej sprawie doszło już do podziału zadań. Spółka CPK będzie odpowiedzialna nie tylko za zadania lotniskowe, ale również kolejowe – głównie za budowę nowych linii. Z kolei w gestii spółki PKP Polskie Linie Kolejowe znajduje się modernizacja istniejących linii.

Podróże krótsze o godziny

Pierwszym elementem, który ma być gotowy wraz z uruchomieniem lotniska, jest 140-kilometrowa nowa trasa kolei dużych prędkości łączącą Warszawę z CPK i Łodzią, po której pociągi pojadą z prędkością do 250 km/godz. Nazywamy go etapem zero. W następnych etapach powstaną kolejne linie. Między innymi trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona w stronę Sieradza, gdzie rozgałęzi się na Poznań i Wrocław, powstaną też linie na Mazury, w kierunku Kielc czy Płocka.

Dzięki temu z Warszawy do Łodzi dojedziemy w 40–45 minut. Dzisiaj nie da się tego zrobić pociągiem szybciej niż w półtorej godziny. Z Poznania do Łodzi będzie można się dostać w czasie 1 godziny 5 minut. Dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godziny 20 minut. Do stolicy z Poznania będzie można się dostać w czasie poniżej 2 godzin. A to oznacza, że podróż będzie o blisko godzinę krótsza.

Jedną z nowych tras będzie linia z CPK przez Płock do Grudziądza i dalej do Gdańska.To sprawi, że podróż ze stolicy Pomorza do Warszawy będzie trwała dwie godziny. I to również oznacza, że uda się zaoszczędzić blisko godzinę. Dzięki budowie szprychy nr 1 pociągi wjadą do Płocka i Grudziądza, które dziś są odcięte od kolei dalekobieżnej.

Inwestycje rozłożone są również w innych częściach kraju. I tak w województwie dolnośląskim w ramach programu CPK powstanie prawie 120km nowych odcinków.

Jedna z nich połączy nie tylko Wrocław z Warszawą, o czym była mowa już wcześniej, ale umożliwi również podróż do czeskiej Pragi (dzięki współpracy z czeskim zarządcą torów SŽDC). Z Wrocławia do Wałbrzycha będzie można dojechać w około 35 minut, czyli krócej o około 25 minut od najszybszych obecnie połączeń.

Czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia skróci się o blisko dwie godziny! Z obecnych 3 godzin 55 minut do godziny 50 minut.

Rozbudowa sieci kolejowej w Polsce sprawi, że także część transportu towarowego zostanie przeniesiona z dróg na tory. Powinno to poprawić komfort podróżowania autostradami.

Szczegółowy harmonogram nowych linii kolejowych dla CPK

Szprycha nr 1 łączy Pomorze i Kujawy. Według planów powstaną połączenia na CPK, Płock, Włocławek, Grudziądz, Tczew, Trójmiasto, Lębork, Słupsk oraz na trasie od Włocławka przez Toruń, Bydgoszcz, Piłę, Szczecinek, Białogard i Kołobrzeg.

Szprycha nr 2 to trasa wiodąca przez Warmię. Według planów pociąg będzie kursował na trasie od CPK przez Warszawę, Nasielsk, Ciechanów, Działdowo i Olsztyn.

Szprycha nr 3 przebiega przez Podlaskie i Mazury. Połączy CPK i Warszawę z Zielonką, Tłuszczem, Czyżewem, Białymstokiem i Kuźnicą. Do tego pojawi się nowa linia z Białegostoku przez Ełk, Suwałki i Trakiszki. Na tym nie koniec nowości. Stworzone ma być również nowe połączenie z Tłuszcza przez Ostrołękę i Łomżę do Giżycka.

Szprycha nr 4 poprowadzi przez Siedlce, Białą Podlaską do Terespola. Szprycha nr 5 to województwo lubelskie. Tu pociągi pojadą od CPK i stolicy przez Otwock, Lublin i Trawniki do Chełmu. Do tego szybsza kolej ma biec nową linią przez Zamość do Tomaszowa Lubelskiego.

Szprycha nr 6 to kolej od Radomia w kierunku Podkarpacia. Pociąg pojedzie na trasie z Grójca przez Radom, Stalową Wolę, Rzeszów i Sanok. Do tego pasażerowie będą łatwiej podróżować na trasie z Rzeszowa przez Jasło do Krosna.

Szprycha nr 7 to trasa przez Kielce i Tarnów. W ramach tej szprychy pojawi się połączenie CPK z Krakowem i Nowym Sączem. Kolej pojedzie także do Katowic, Jastrzębia Zdrój (to największe miasto w Polsce pozbawione kolei), Buska Zdroju, Muszyny i Kielc.

Na mapie Polski pojawi się też szprycha nr 8, która będzie odpowiadać za komunikację z Częstochowy i całej Opolszczyzny. W tym wypadku kolej połączy CPK , Skierniewice, Częstochowę, Opole, Nysę i Kłodzko.

Z kolei szprycha nr 9 to trasa przebiegająca aż przez trzy regiony: Wielkopolskę, Lubuskie i Zachodniopomorskie. W tej części kraju powstanie połączenie z CPK przez Łódź,Sieradz, Wieruszów, Wrocław, Świdnicę, Wałbrzych i Lubawkę. Do tego Sieradz będzie połączony z Poznaniem i Szczecinem. Na trasie z Kalisza pojawi się trasa przez Leszno i Głogów do Zielonej Góry.

Ostatnia szprycha nr 10 połączy CPK i Warszawę z Sochaczewem, Kutnem, Koninem, Swarzędzem i Poznaniem.

Ta długa lista i znajdująca się powyżej mapa pokazują, jak wielkim wyzwaniem jest Centralny Port Komunikacyjny i związanie z nim inwestycje kolejowe. Ale warto to wyzwanie podjąć. Celem jest nie tylko wygodny dojazd do nowego lotniska, ale też poprawa standardu podróżowanie koleją po całym kraju.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(90)
nesia
4 lata temu
Tyko o wysiedleniach ludzi i wywlaszczeniach nie ma tu mowy!!!
Promil
4 lata temu
Jeden wielki chory pomysł,a ceny zaczna sie od ilu???200 zł?????juz teraz bardziej oplaca sie jechac samochodem niz autobusem czy pociagiem.z Łowicza do Świebodzina 140 zl berlinem,bo inaczej nie dojedziesz.dla mnie to totalnie chory pomysl
pasazer
5 lata temu
A kiedy sie zwroci ta inwestycja ? Ile lat trzeba bedzie sprzedawac bilety na teych liniach aby zwrocila sie ta inwestycja ?
Gry i zabawy
5 lata temu
Przyjdzie PO sprzeda tory i urealni linie kolejowe, a małe miasta odciąży od huku lokomotyw
Ech
5 lata temu
Kto dzisiaj jeździ pociągiem? Przecież pociągi kursują puste. A PiS chce jeszcze dodawać pociągi? Gdzie tu rachunek ekonomiczny?
...
Następna strona