Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

PKP PLK szczere do bólu. Informują o "rekordowej" stracie za 2023 r.

15
Podziel się:

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w piątek, że audytor zakończył badanie sprawozdania finansowego spółki za 2023 r. Prezes zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce przekazał, że jest zaskoczony poziomem straty, która wynosi 937 mln zł netto.

PKP PLK szczere do bólu. Informują o "rekordowej" stracie za 2023 r.
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi (PKP PLK, PKP PLK)

"Spółka wykazała stratę netto w wysokości 937 mln zł, co stanowi znaczący spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy to osiągnięto zysk netto w wysokości 173 mln zł" - czytamy w komunikacie PKP PLK.

Polskie Linie Kolejowe podały, że głównym powodem pogorszenia wyniku była konieczność uwzględnienia kosztów związanych z roszczeniami inwestycyjnymi. Wynoszą obecnie, jak podano, ponad 7 mld zł.

Mowa m.in. o żądaniach waloryzacji podpisanych umów na inwestycje. Spółka podała, że w 2023 r. musiała rozpoznać koszty w wysokości około 1 mld zł, głównie z tytułu roszczeń zgłoszonych przez wykonawców w 2022 roku i wcześniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Fala zwolnień w Polsce. Dominują te branże. "Pęka bańka"

"Zaskakujący" poziom straty PKP PLK

"Te koszty nie były dotąd uwzględniane w wynikach finansowych w latach poprzednich" - zaznaczyła spółka w komunikacie.

- Jestem zaskoczony poziomem straty w 2023 roku. Ujawniona wartość roszczeń wykonawców robót inwestycyjnych i ryzyko ich zapłaty spowodowały najgorszy wynik Spółki od 2005 r. Skarb Państwa oczekuje od PKP Polskich Linii Kolejowych SA wyniku finansowego w okolicach zera, a w poprzednim roku została wypracowana ogromna strata - stwierdził cytowany w komunikacie Piotr Wyborski, nowy prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Jedną z największych inwestycji spółki jest budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Jak pisał money.pl, wykonawca już kilka lat temu przekazał, że ze względu m.in. na wzrost cen stali i betonu nie jest w stanie dokończyć prac za zakontraktowaną kwotę.

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizacją ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(15)
Gauleiter Tus...
6 dni temu
Zniszczyć wszystko co Polskie POnieważ polskość to nienormalność.
Arkadiusz
1 tyg. temu
Przyszła nowa władza koalicja obywatelska z Tuskiem i standardowo wszystkie firmy nie rentowne na sprzedaż niemcom
Góral
1 tyg. temu
Nie ma tego złego co by pisowcom nie wyszło.
Ona
1 tyg. temu
Ostatnia propozycja Prezesa to żenujące 300zl podwyżki wynagrodzeń gdy minimalna za ten rok wzrasta o 700zl... Będzie coraz gorzej na PKP PLK. S.A. ludzie mają coraz większe wydatki a zarobki są min 12% poniżej rynku bo od stycznia 2024 do tej pory kolejarze dalej nie dostali podwyżek... współczuję kolejarzom
Janek
1 tyg. temu
Powiedzcie jak to jest jak rządził ten zły PiS to bezrobocie w dół firmy miliardowe zyski budżet do góry miliardy dla ludzi podatki w dół, przyszedł rudy zbawca na koniu i zwolnienia krach zamykanie firm budżet w dół o co kaman i nie mówcie że PiS miał szczęście bo 8 lat miał być krach i nic nie było