Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
KRJ
|

Odszkodowanie za spam? Przepisy już dawno obowiązują. Zobacz jak możesz ukarać spamera

8
Podziel się:

W skali jednego dnia czyszczenie skrzynki mailowej nie zajmuje dużo czasu, ale w skali miesiąca, roku, 10 lat - już tak. Za ten czas możemy otrzymać odszkodowanie. Stanie się tak, jeśli maile przychodzą na skrzynkę bez naszej zgody. JAkie to będą pieniądze? O tym zdecyduje TSUE.

Odszkodowanie za spam? Przepisy już dawno obowiązują. Zobacz jak możesz ukarać spamera
Niemiecki sąd nakazał firmie zaprzestać wysyłania e-maili, ale prawnik żądał odszkodowania i odwoływał się do kolejnych instancji. (GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett, SOPA Images)

Unijne regulacje, które przewidują odszkodowania za złamanie zasad dot. ochrony danych osobowym, a więc również za spamowanie skrzynek mailowych, od dawna obowiązują. Wystarczy z nich korzystać - mówi w rozmowie z PAP Stephane De Schutter, brukselski adwokat specjalizujący się w ochronie danych.

Sprawa, do której odnosi się prawnik miała miejsce w Niemczech w 2018 roku. Pewien prawnik pozwał tam firmę, która zagracała mu skrzynkę mailową informacjami o "niepowtarzalnych okazjach" i "ostatnich sekundach promocji".

Zobacz także: Polacy łamią nowe obostrzenia. Uwaga! Policja ostrzega, że zmieniło się prawo

Niemiecki sąd nakazał firmie zaprzestać wysyłania e-maili, ale prawnik żądał odszkodowania i odwoływał się do kolejnych instancji. Sprawa trafiła w końcu aż do Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w Karlsruhe, który stwierdził, że należy w tej kwestii zwrócić się z pytaniami prejudycjalnymi do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Jak mówi De Schutter, rozsyłanie informacji marketingowych do konsumentów wymaga ich ważnej zgody . Jeśli takiej zgody nie ma, to jest to po prostu złamanie regulacji dotyczących e-prywatności sprecyzowanych przez unijne rozporządzenie w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (GDRP) z 2016 r. - wyjaśnia.

Jednak przed sądem kluczowe jest pytanie o poniesione straty. Jak je wykazać i co tak naprawdę tracimy przez spam?

- Może w skali jednego dnia czyszczenie skrzynki mailowej nie zajmuje dużo czasu, ale w skali miesiąca, roku, 10 lat - tak. Ten czas można przeznaczyć na coś pożytecznego. Podobnie jak uwagę, która jest rozpraszana przez przychodzące bez naszej zgody maile - przekonuej De Shutter.

Kolejna bardzo poważna sprawa, to fakt, że skoro dostajemy niechciane maile oznacza to, że nasze dane osobowe są w dyspozycji podmiotów, czy osób do tego niepowołanych. A przecież chodzi o naszą prywatność i bezpieczeństwo.

Nie wiadomo, co z nimi robią, do jakich jeszcze celów używaja, skąd i ile informacji o nas mają. Prowadzi to do uzasadnianego poczucia braku bezpieczeństwa. Choć są to straty niematerialne, to jednak realne i należą się za nie odszkodowania.

Jakiego zatem wyroku można spodziewać się w sprawie z 2018 r? Zdaniem, TSUE w orzeczeniu może tylko przypomnieć jakie są obowiązujące regulacje. Jedyna rzecz jaką należy wziąć pod uwagę przy ewentualnej decyzji o skierowaniu sprawy do sądu ws. uciążliwych maili, to legislacja państwa, w którym się mieszka, określająca sposób obliczania strat.

Decyzja TSUE może nie spowoduje lawiny pozwów. Może jednak zwiększyć świadomość zarówno obywateli, jak i sędziów, że taki problem i takie przepisy istnieją - konkluduje De Schutter.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(8)
Dobromir
3 lata temu
Kilka lat temu wysłałem pismo do pewnej żeby przestali przysyłać maile z reklamą pod rygorem, że za każdego kolejnego maila będę im wystawiła fakturę w wysokości 100zł +23%VAT jako pokrycie kosztów związanych; z zaśmiecaniem skrzynki, opłatami za miejsce na serwerze, opłatami za transfer, za czas poświęcony na ściganie poczty, kosztami prądu, przeglądaniem i czytaniem, czasem związanym z usuwaniem i opróżnianiem kosza i usuwaniem z serwera. Od tego czasu mam spokój taki, że sam od czasu do czasu sprawdzam czy ta firma jeszcze w ogóle istnieje ;) Pomogłem im. Na pewno zrobili sobie osobną listę przez którą filtrują kupowane maile. Pomagajcie innym a nie hejtujcie ;)
Mrord
3 lata temu
Mam od 7 lat bezpłatną skrzynkę na @outlook.com W tym czasie dostałem 2 maile ze spamem.
Kris
3 lata temu
eee, Wirtualna to chłam. Brak telefonu na e-maile nie odpowiadają...
pdr
3 lata temu
To samo należy zrobić z firmami które wydzwaniają po ludziach z nadzwyczajnymi promocjami. Powinni płacić za każdy wykonany telefon.
Smart
3 lata temu
Dostaję ok. 800 niechcianych wiadomości dziennie. Przejrzenie ich i usuwanie trwa godzinę. Codziennie. Adresu nie mogę zmienić, mail jest podany do kontaktu z Klientami.