Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Małe sklepy spożywcze toną w długach. Przywrócenie VAT-u pogorszy sytuację

4
Podziel się:

Sytuację małych i średnich sklepów pogorszy przywrócenie od 1 kwietnia br. 5 proc. stawki VAT m.in. mięso, ryby, produkty mleczarskie, jaja, miód, orzechy, warzywa i owoce, tłuszcze zwierzęce i roślinne, pieczywa czy makarony - wskazuje BIG InfoMonitor.

Małe sklepy spożywcze toną w długach. Przywrócenie VAT-u pogorszy sytuację
Małe sklepy spożywcze funkcjonują na granicy opłacalności (East News, ARKADIUSZ ZIOLEK)

Zaległości płatnicze małych sklepów spożywczych wzrosły r/r o 19 proc., czyli o 37 mln zł - wynika z opublikowanych w czwartek danych BIG InfoMonitor. W tym czasie zaległości sieci handlowych obniżyły się o niemal 655 mln zł

Według analityków BIG InfoMonitor, sytuację małych i średnich sklepów pogorszy przywrócenie od 1 kwietnia br. 5 proc. stawki VAT m.in. mięso, ryby, produkty mleczarskie, jaja, miód, orzechy, warzywa i owoce, tłuszcze zwierzęce i roślinne, pieczywa czy makarony.

W opinii głównego analityka BIG InfoMonitor Waldemara Rogowskiego, wyższy VAT dla właścicieli małych sklepów oznacza konieczność podniesienia cen. Inaczej - jak wskazał - jest w dużych sieciach handlowych, które oferują tysiące produktów więc mogą np. skutecznie negocjować ceny od dostawców, prowadzić taką politykę cenową, by sprzedawać żywność taniej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Miał zrujnować rodzinną firmę, a teraz ma 120 salonów i podbija rynek w Polsce - Marcin Ochnik

Dodał, że toczące między sobą zażartą batalię duże sieci dyskontów już przedstawiają listy produktów, które mimo powrotu VAT-u u nich nie zdrożeją.

W tej sytuacji małe sklepy w starciu z dużymi stają się jeszcze mniej konkurencyjne, zwłaszcza, że już dotkliwie odczuwają skokowy wzrost kosztów utrzymania i inflację - wskazał Rogowski.

Dodał, że dyskonty mają już ponad 40 proc. udział w zakupach spożywczych Polaków. - Dzięki promocjom i ekspansywnej reklamie ich udział w rynku cały czas rośnie, co zwiększa zagrożenie dla najmniejszych przedsiębiorców – zaznaczył.

Małe sklepy toną

Z analizy danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK, zobowiązania podmiotów oferujących w detalu żywność, napoje i wyroby tytoniowe przekroczyły na koniec lutego br. 884 mln zł. Wyliczono, że przeterminowane zobowiązania całego handlu detalicznego wyniosło 3 mld zł.

Ze statystyk wynika, że zaległości płatnicze firm o numerze PKD 472 (małe i średnie sklepy oferujące sprzedaż detaliczną żywności, napojów i wyrobów tytoniowych), w ciągu ostatniego roku wzrosły o blisko 37 mln zł (19 proc.) do 229,4 mln zł na koniec lutego br.

Wykazano, że problemy ze spłatą bieżących zobowiązań i kredytów ma 2 937 aktywnych, zawieszonych i zamkniętych firm. Przy czym - jak wykazano - gros przeterminowanego zadłużenia pochodzi z firm prowadzących sklepy mięsne (prawie 43 mln zł) oraz owocowo-warzywne (niemal 34 mln zł), a także przedsiębiorstw handlujących pozostałą żywnością (PKD 4729Z). Zauważono też, że spory, bo 55 proc. skok zadłużenia do ponad 7 mln zł, zanotowały sklepy rybne oraz sprzedawcy pieczywa i ciast. W przypadku tych ostatnich podmiotów zadłużenie wzrosło o 41 proc. do niemal 20 mln zł.

Zgoła inaczej - jak napisano - wygląda sytuacja w grupie firm, z numerem PKD 4711Z, do których klasyfikują się m.in. sieci handlowe i większość sklepów z ofertą artykułów spożywczych. Tu zaległości w ostatnim roku spadły o niemal 117 mln zł do ponad 655 mln zł, a liczba dłużników obniżyła się o 50 do 7084 podmiotów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(4)
Andrzej
3 tyg. temu
Obniżka VAT nie obniżyła cen w małych sklepach. Pamiętam zdziwienie pani sklepikarki, gdy dzień po obniżce zapytałem czemu chleb nie potaniał, skoro VAT spadł. Nerwowo policzyła obniżkę na kalkulatorze i wypłaciła mi różnicę gotówką. Niestety jej zmienniczka tematu nie ogarniała i sprzedawała mi chleb po zawyżonej cenie. Wniosek jest taki, że obniżkę VAT sklepikarze "przekuli" w dodatkową marżę.
1960
3 tyg. temu
No niestety, pokolenie sklepikarzy odchodzi w niepamięć, młode pokolenie będzie pracować i kupować w sieciówkach jak woleli kupować w lidlach biedronkach i żabkach. Swoją drogą mają coś z psychiką, w okolicy zaobserwowałem że chodzą do żabki na kawę że swoim kubkiem - jak widzę taką lalę z młodzieńcem w rurkach to już się martwię co będzie z tym pięknym krajem.
Misiu
3 tyg. temu
Tusk wrócił!! Wielkie sieci stać, aby "wziąć na klatę " 5% VAT, ale małych już nie! Zagłosowali sobie na koniec biznesu!
Ooo
3 tyg. temu
Spóźniony ten artykulik.