Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Podkomisja za przeprowadzaniem Lekarskiego Egzaminu Końcowego

0
Podziel się:

Podkomisja zdrowia zaproponowała w środę, by studenci medycyny zdawali
Lekarski Egzamin Końcowy. Zapisy rządowego projektu nowelizacji ustawy o zawodzie lekarza i lekarza
dentysty likwidują dotychczasowy Lekarski Egzamin Państwowy oraz staż podyplomowy.

Podkomisja zdrowia zaproponowała w środę, by studenci medycyny zdawali Lekarski Egzamin Końcowy. Zapisy rządowego projektu nowelizacji ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty likwidują dotychczasowy Lekarski Egzamin Państwowy oraz staż podyplomowy.

Zgodnie z zaproponowanymi przez podkomisję rozwiązaniami studenci medycyny mieliby kończyć studia Lekarskim Egzaminem Końcowym (LEK), studenci stomatologii - Lekarsko-Dentystycznym Egzaminem Końcowym (LDEP); miałyby one formę testu, a po jego zdaniu studenci uzyskiwaliby prawo do wykonywania zawodu. Rządowy projekt likwidował funkcjonujące obecnie Lekarski Egzamin Państwowy i Lekarsko-Dentystyczny Egzamin Państwowy, nie proponując innej formy egzaminacyjnej na koniec studiów. Obecnie medycy prawo do wykonywania zawodu otrzymują po zdaniu LEP-u i LDEP-u i odbyciu stażu podyplomowego.

Podkomisja przychyliła się do likwidacji stażu podyplomowego; nowelizacja przewiduje, że dla lekarzy praktyka zawodowa będzie się rozpoczynała na VI roku studiów, a dla dentystów - na V roku. Nowelizacja zakłada także obowiązkowe złożenie najważniejszych egzaminów końcowych - dla kierunku lekarskiego już na V roku studiów, a lekarsko-dentystycznego na IV.

Podkomisja chce, aby zmiany te obowiązywały dla rozpoczynających studia 1 października 2012 roku, a nie - jak uprzednio zapisano - od 1 października 2011 roku.

Jak powiedział PAP prezes NRL Maciej Hamankiewicz, przywrócenie do projektu nowelizacji egzaminu końcowego jest spełnieniem postulatów samorządów lekarskich. "O to zabiegaliśmy, aby utrzymać jakość kształcenia, by możliwe było prowadzenie rankingu uczelni, by egzamin warunkował przyznawanie prawa do wykonywania zawodu, wybór specjalizacji" - podkreślił. Prezes NRL skrytykował natomiast likwidację stażu podyplomowego.

Według MZ likwidacja stażu podyplomowego spowoduje szybsze wejście lekarzy i dentystów do systemu opieki zdrowotnej i zwiększy dostęp do świadczeń zdrowotnych. W ocenie MZ jest to niezbędne nie tylko ze względu na długotrwały obecnie proces kształcenia podyplomowego (od momentu uzyskania dyplomu wyższej uczelni do momentu otrzymania dyplomu lekarza specjalisty), ale również z powodu deficytu kadry lekarskiej, w tym szczególnie specjalistów. Obecnie stażysta, zanim uzyska samodzielność zawodową, przez 12-13 miesięcy pracuje pod nadzorem innego lekarza. Wynagrodzenia są pokrywane ze środków budżetu państwa.

Zgodnie z nowelą wprowadzony ma zostać modułowy system specjalizacji z jednoczesną zmianą dotychczasowego podziału specjalizacji na podstawowe i szczegółowe oraz zasad uznawania dorobku zawodowego i naukowego.

Moduł podstawowy będzie zawierać treści uniwersalne dla grupy specjalizacji, jak również wybrane zagadnienia obecnie nauczane w trakcie stażu podyplomowego (m.in. obowiązkowy kurs i egzamin z dziedziny ratownictwa medycznego). Moduł specjalistyczny ma zawierać wiedzę ściśle specjalistyczną. Skrócony będzie termin wydawania dokumentu uprawniającego do wykonywania zawodu lekarza, wyniesie on 30 dni, a nie - jak do tej pory - 3 miesiące.

Zmiany obejmą również kwestie związane z przyznawaniem miejsc szkoleniowych na określone specjalizacje. Decyzje w sprawie przyznawania i rozdziału rezydentur na poszczególne województwa będzie podejmować minister zdrowia, decyzje w kwestii pozostałych wolnych miejsc - wojewoda.

Projektu nowelizacji ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty należy do pakietu ustaw zdrowotnych, który ma poprawić sytuację służby zdrowia. Projekty wprowadzają duże zmiany m.in. w przepisach dotyczących funkcjonowania szpitali oraz w zasadach refundacji leków i kształcenia lekarzy. (PAP)

kno/ abr/ bk/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)