Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Wiceszef ABW: Prowokacje groźniejsze od podsłuchów

0
Podziel się:

To nie podsłuchy, ale działania tajnych agentów lub prowokacja policyjna najbardziej godzą w prywatność jednostki - uważa wiceszef ABW płk Jacek Mąka.

Wiceszef ABW: Prowokacje groźniejsze od podsłuchów
(iStockphoto)

To nie podsłuchy, ale działania tajnych agentów lub _ prowokacja policyjna _ najbardziej godzą w prywatność jednostki - uważa wiceszef ABW płk Jacek Mąka. Podkreśla, że polskie prawo nie określa granic takiej prowokacji.

Swe przemyślenia o _ kontroli operacyjnej _, stosowanej dziś przez dziewięć polskich służb specjalnych, Mąka przedstawił w najnowszym numerze wydawanego przez ABW kwartalnika _ Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego _.

Zabierając głos w debacie na temat podsłuchów, Mąka zwrócił uwagę, że ta forma _ kontroli operacyjnej _ jest niesłusznie - jego zdaniem - postrzegana jako najbardziej dolegliwy sposób ingerencji służb w prywatność jednostki. Dodał, że taką opinię można zresztą wysnuć choćby z ustawy o ABW, która pozwala Agencji na wniosek do sądu o założenie podsłuchu tylko wtedy, gdy inne środki okażą się bezskuteczne. Jego zdaniem w ten sposób ustawodawca sugeruje posługiwanie się w działaniach służb środkami uznanymi za _ mniej inwazyjne _, łagodniej ingerującymi w prywatność jednostki.

_ - Problem w tym, iż porównując poszczególne metody operacyjne pod kątem ich inwazyjności, trudno oprzeć się wrażeniu nie do końca przemyślanej filozofii rozumowania ustawodawcy _ - stwierdza wiceszef ABW. Jego zdaniem, obejmując jedynie podsłuchy rygorystycznym systemem kontroli sądowej, ustawodawca wydaje się nie dostrzegać tego, że inne metody uznane przez niego za _ mniej szkodliwe _, w praktyce operacyjnej są zdecydowanie bardziej dolegliwe.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/203/t96203.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/rzecznik;chce;ograniczyc;podsluchiwanie,23,0,739863.html) Rzecznik chce ograniczyć podsłuchiwanie
Według Mąki bardziej niż podsłuch w sferę praw człowieka ingerują np. działania z wykorzystaniem tajnego agenta i prowokacji - tzw. zakupu kontrolowanego lub kontrolowanego wręczenia korzyści majątkowej. Podkreśla, że metody te pozwalają na _ bezpośrednie oddziaływanie na rozpracowywaną osobę _ i stosowanie _ aktywnych technik stymulacyjnych _ wobec niej, a nie tylko na bierne rejestrowanie jej zachowań. Mąka dodaje, że te metody nie są objęte kontrolą sądową i _ pozostają w gestii nadzoru prokuratorskiego _.

Wiceszef Agencji wskazuje także, że w polskim prawie granice prowokowania do popełnienia przestępstwa lub posługiwania się tajnym agentem charakteryzuje _ nadmierna ogólnikowość _ lub wręcz unikanie przez ustawodawcę próby określenia jakichkolwiek zasad stosowania tych narzędzi. Mąka odnosi wrażenie, iż _ ustawodawca pozostaje w błędnym przekonaniu, że problemy rozwiążą się same, bez jego ingerencji _. Podkreśla też, że system sądowej kontroli w Polsce nad podsłuchami jest _ jednym z bardziej rygorystycznych rozwiązań obowiązujących w Europie, co przeczy występującym często w dyskursie publicznym opiniom sugerującym zupełnie inny stan rzeczy _.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/201/t20425.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/zadamy;wyjasnienia;polskiej;watergate,84,0,765268.html) "Żądamy wyjaśnienia polskiej Watergate"
Dziś dziewięć służb specjalnych może stosować podsłuchy i inne formy _ kontroli operacyjnej _. Podsłuchiwać mogą tylko za zgodą sądu - dla wykrycia wymienionych w odpowiednich ustawach ściśle określonych najgroźniejszych przestępstw, jeśli inne środki zawiodą. Prasa często donosi o różnych nieprawidłowościach. W czerwcu weszła w życie ustawa nakazująca służbom pokazywanie sądom materiałów operacyjnych uzasadniających wniosek o podsłuch. Ostatnio ujawniono, że w ubiegłym roku służby podsłuchiwały ponad 6 tys. osób - wcześniej takie dane były tajne.

W czerwcu tego roku rzecznik praw obywatelskich Irena Lipowicz zaskarżyła do Trybunału Konstytucyjnego ustawy pozwalające służbom specjalnym zdobywać w tajny sposób, głównie podsłuchem, dane o obywatelu, których zakresu precyzyjnie nie określono. Według RPO narusza to konstytucyjne prawo do prywatności.

Niedawno sekretarz rządowego Kolegium do spraw Służb Specjalnych Jacek Cichocki zapowiedział rewolucyjną propozycję: powołanie przez Sejm od 2013 r. niezależnej 6-osobowej komisji, która kontrolowałaby tajne służby pod kątem przestrzegania praw obywateli. Komisja uzyskiwałaby wgląd w najbardziej wrażliwe akta służb i przesłuchiwałaby ich funkcjonariuszy. - _ W państwach, gdzie powstały takie organy, afery ze służbami specjalnymi się skończyły _ - podkreślił Cichocki.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/99/t74595.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/walka;o;swiadka;koronnego;premier;sprzeciwil;sie;sluzbom,216,0,884696.html) Tusk sprzeciwił się służbom. Chodzi o świadka Premier nie zgodził się, aby służby specjalne zbudowały własny pion ochrony świadka, niezależny od Centralnego Biura Śledczego.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/202/t80074.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/krason;podsluchujac;specsluzby;nie;lamaly;prawa,184,0,692152.html) Krasoń: Podsłuchując specsłużby nie łamały prawa Sejmowa komisja badała ich działalność za czasów rządów PiS.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/161/t113313.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/inwigilacja;dziennikarzy;pod;lupa;sejmowej;speckomisji,228,0,691940.html) Inwigilacja dziennikarzy pod lupą sejmowej speckomisji Krasoń: Za rządów PiS nadużywano technik operacyjnych.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)