Przepisy wprowadzone w 2005 roku w swoich najważniejszych artykułach w ogóle nie działają. Resorty nie ujawniają kontaktów z nierejestrowanymi lobbystami, do czego są zobowiązane - mówi Grażyna Kopińska z Fundacji Batorego.
_ - Ustawa o lobbingu z 2005 r. i nowy, obowiązujący od stycznia Regulamin Pracy Rady Ministrów dają niedoskonałe, ale jednak pewne ramy prawne do kontrolowania lobbingu w legislacji na poziomie rządowym. Tylko trzeba by je stosować, tymczasem szczególnie kluczowe artykuły ustawy są martwe _ - powiedziała ekspertka Fundacji Batorego i członkini Obywatelskiego Forum Legislacji Grażyna Kopińska.
Chodzi o przepisy, które nakazują, by jeśli przedstawiciele administracji zetkną się z sytuacją, gdy _ czynności wchodzące w zakres zawodowej działalności lobbingowej są wykonywane przez podmiot niewpisany do rejestru _ zawodowych lobbystów, _ niezwłocznie _ i na piśmie powiadomili o tym ministra właściwego do spraw administracji publicznej, czyli dawniej szefa MSWiA, a dziś MAC. Ten z kolei powinien wyciągnąć jakieś konsekwencje wobec takich nieuprawnionych lobbystów.
_ - Przez dziewięć lat działania tejże ustawy nie słyszałam, żeby ktokolwiek skorzystał z tego artykułu, a chyba nikt kto interesuje się tą tematyką, nie ma złudzeń ilu niezarejestrowanych lobbystów próbuje wpływać na decyzje urzędnicze _ - stwierdziła Kopińska.
Ustawa nakazuje ponadto, by władze niezwłocznie udostępniały w Biuletynie Informacji Publicznej informacje o działaniach podejmowanych wobec nich przez zawodowych lobbystów, wraz ze wskazaniem oczekiwanego przez te podmioty sposobu rozstrzygnięcia.
_ - Przejrzałam po raz kolejny strony kilku ministerstw i nie ma tam nigdzie ujawnianych ad hoc informacji o działaniach zawodowych lobbystów. Nie ma nawet takiej zakładki. Wpisy, które można ewentualnie znaleźć, to realizacja innego przepisu ustawy, który nakazuje składanie co rok sprawozdań ogólnych. A te także są bardzo lakoniczne _ - uznała ekspertka. Jako przykład podała ostatnie sprawozdanie za rok 2013 Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, które obejmuje połączone Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
_ - Raport zawiera się w jednym zdaniu "nie podejmowano". Czyli mamy uwierzyć, że w stosunku do tak ważnych resortów nie podejmowano w tym roku żadnych działań lobbingowych. Z kolei na stronie ministerstwa zdrowia nie jestem w stanie znaleźć zakładki o działalności lobbingowej, może jest gdzieś głęboko ukryta _ - wytykała Kopińska.
Tymczasem, zdaniem ekspertki, lobbing przede wszystkim powinien być jawny, by było jasne, kto reprezentuje czyje interesy. Organy podejmujące decyzje, powinny ujawniać opinie, z którymi się zapoznały.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Dziś egzaminy na aplikacje prawnicze Do testów przystąpiło ponad 10 tysięcy osób. | |
Lokatorzy kamienic będą lepiej chronieni? Senatorowie przypominali o przypadkach wyłączania prądu lub ogrzewania, odcinania dostępu do wody, wyjmowania okien, zamurowywania wejść do budynków, czy mieszkań. | |
Oni nie chcą kar za obrazę uczuć religijnych Michał Kabaciński ocenił, że to kultura i projekty artystyczne najczęściej są zaskarżane na podstawie tego prawa. |