Na 230 skrzyżowaniach zamontowany zostanie elektroniczny system sterowania ruchem, dający pierwszeństwo przejazdu pojazdom komunikacji miejskiej. Zakończenie budowy planowane jest na koniec przyszłego roku.
Jak poinformował Piotr Grabowski z łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu, wartość kontraktu na montaż systemu sterowania ruchem zawartego przez ZDiT z firmą SPRINT wynosi ok. 78 mln zł.
Przedstawiciel wykonawcy Marcin Duzinkiewicz podkreślił, że będzie to pierwszy w Polsce obszarowy system sterowania ruchem o tak dużym zasięgu, obejmujący większość skrzyżowań na najbardziej zurbanizowanym terenie miasta.
Montaż systemu na 230 skrzyżowaniach będzie wymagał zbudowania 50 km kanalizacji kablowej i 1,5 tys. studni oraz położenie 500 tys. km miedzianych kabli. Na łódzkich ulicach zamontowanych zostanie ok. 2 tys. świetlnych sygnalizatorów. Na przystankach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne tablice informacyjne dla pasażerów.
Na głównych ulicach zamontowanych zostanie też dziewięć tablic o zmiennej treści. Według Grabowskiego będą na nich wyświetlane informacje o utrudnieniach w ruchu, korkach itp. Na skrzyżowaniach będzie działać ok. 130 kamer do podglądu i 30 kamer do systemu rozpoznającego tablice rejestracyjne. Umożliwi to pomiar prędkości pojazdów na kolejnych odcinkach drogi.
Nad sprawnością działania systemu czuwać będą pracownicy nowego centrum operacyjnego. _ - W działającym obecnie centrum operatorzy monitorujący największe skrzyżowania w mieście mogą na bieżąco decydować, np. o zmianie kolejności zmiany świateł, która ma upłynnić ruch. W centrum, które dopiero zbudujemy, system będzie obsługiwany przez komputer. Zadaniem operatorów będzie jedynie kontrolowanie prawidłowości jego działania _ - zaznaczył rzecznik ZDiT.
Jak podkreślają twórcy projektu, jego podstawowym celem jest uprzywilejowanie w ruchu miejskim tramwajów i autobusów. Wszystkie pojazdy MPK na trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego oraz na aktualnie modernizowanej, przecinającej Łódź ze wschodu na zachód trasie W-Z wyposażone zostaną w nadajniki GPS.
Wysyłane przez nie sygnały odbierane będą przez sensory umieszczone na trasach komunikacji publicznej, które następnie skomunikują się ze sterownikiem na skrzyżowaniu i _ zawiadomią go _ o zbliżającym się pojeździe. Sterowniki przełączą sygnalizację świetlną, aby umożliwić priorytetowy przejazd tramwajowi lub autobusowi.
Przedstawiciele firmy SPRINT podkreślili, że montaż systemu będzie wymagał przeprowadzenia w mieście wielu prac ziemnych.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Jakim typem kierowcy jesteś? W naszym prawie 40 milionowym kraju, ponad 20 milionów mieszkańców posiada prawo jazdy.... | |
Grand Prix Rosji pod wielkim znakiem zapytania? Wydawałoby się, że polityka nie powinna w żaden sposób oddziaływać na sport. Niestety, gdy politykę... | |
Sejm pracuje nad kolejnymi e-usługami Dzięki nim przed zakupem auta będzie można sprawdzić jego historię, a wysyłając dzieci na wypoczynek, będzie można sprawdzić, czy wiozący je autokar jest sprawny. | |
Nowy bat na pijanych kierowców Zatrzymano pierwszego kierowcę, któremu zgodnie z nowym białoruskim ustawodawstwem zostanie skonfiskowany samochód za drugą w ciągu roku jazdę po pijanemu. |