Wyrok SN - III ARN 21/94
Izba:Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Sygnatura:III ARN 21/94
Typ:Wyrok SN
Opis:Orzecznictwo S±du Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1994/2/22
Data wydania:1994-04-08

22.

Wyrok z dnia 8 kwietnia 1994 r.
III ARN 21/94

Przepis § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki
Terenowej i Ochrony rodowiska z dnia 3 lipca 1980 r. w sprawie warunków
technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki (Dz. U. Nr 17, poz. 62),
ustanawiający wymaganie, by budynki mieszkalne i gospodarcze usytuowane
były w odległo ci co najmniej 4 m od granicy działki, nie odnosi się do
magazynu wzniesionego zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania
przestrzennego na działce nie mającej cech działki zagrodowej, w indywidual-

nym gospodarstwie rolnym, jeżeli budynek ten odpowiada warunkom tech-

nicznym, okre lonym w tym przepisie prawa.

Przewodniczący SSN: Walery Masewicz, Sędziowie SN: Adam Józefowicz
(sprawozdawca), Jerzy Kwa niewski, Janusz Łętowski, Andrzej Wróbel,

Sąd Najwyższy przy udziale prokuratora Waldemara Grudzieckiego, po
rozpoznaniu w dniu 8 kwietnia 1994 r., sprawy ze skargi Janiny S. i Janiny K. na
decyzję Wojewody Bielskopodlaskiego z dnia 7 stycznia 1993 r. [...], w
przedmiocie
wydania pozwolenia na budowę budynku magazynowego, na skutek rewizji
nadzwyczajnej Ministra Sprawiedliwo ci [...] od wyroku Naczelnego Sądu Adminis-

tracyjnego-O rodek Zamiejscowy w Lublinie z dnia 9 wrze nia 1993 r. [...],

o d d a l i ł rewizję nadzwyczajną.

U z a s a d n i e n i e

Decyzją z dnia 16 listopada 1992 r. [...] Kierownik Urzędu Rejonowego w
B.P.
udzielił Telekomunikacji Polskiej SA Zakładowi Telekomunikacji w B. pozwolenia
na
budowę budynku magazynowego na działce nr [...] w B.P. Budynek ten niepodpiwni-

czony, parterowy zlokalizowany został w odległo ci 0,30 m (ze cianą oddzielenia
pożarowego) od granicy z działką sąsiednią, stanowiącą własno ć: Janiny S.,
Janiny
K., Waldemara K., Elżbiety G. i Teresy A. Pozwolenie to oparto na decyzji
lokali-

zacyjnej dotyczącej budynku magazynowego i projekcie technicznym na budowę
magazynu materiałów telekomunikacyjnych.
Rozpatrując sprawę na skutek odwołania Janiny S. i Janiny K. Wojewoda
Bielskopodlaski decyzją z dnia 7 stycznia 1993 r. utrzymał w mocy zaskarżoną
decyzję w cało ci. W uzasadnieniu decyzji stwierdził, że projektowany budynek
magazynowy przewidujący cianę tylną od strony granicy działki sąsiedniej jako
oddzielenie przeciwpożarowe spełnia warunki okre lone w przepisach § 202 i 203
rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony rodowiska
z dnia 3 lipca 1980 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać
budynki (Dz. U. Nr 17, poz. 62). Lokalizacja taka wynikła z funkcji budynku,
układu
placów składowych oraz dróg dojazdowych. Ponadto Wojewoda uznał, że
wykonanie ciany oddzielenia przeciwpożarowego od strony granicy działki zwalnia
lokalizację projektowanego budynku z obowiązku zachowania minimalnych
odległo ci, okre lonego w przepisach § 12-14 cyt. rozporządzenia oraz, że
projekto-

wany obiekt nie powoduje jakichkolwiek ograniczeń w użytkowaniu i zabudowie
działki sąsiedniej oraz nie narusza interesu osób trzecich. Wobec nie
stwierdzenia
wad postępowania przed organem pierwszej instancji utrzymano w mocy zaskar-

żoną decyzję opartą na prawomocnej decyzji lokalizacyjnej, co do której nie
toczyło
się postępowanie o jej zmianę lub uchylenie.
Od powyższej decyzji ostatecznej Janina S. i Janina K. złożyły skargę.
Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 9 wrze nia 1993 r. [...]
oddalił
skargę. W uzasadnieniu orzeczenia Sąd Administracyjny stwierdził, że przedmiotem
sprawy jest decyzja o udzielenie pozwolenia budowlanego, oparta o przepisy Prawa
budowlanego, a nie decyzja o lokalizacji inwestycji, która jest ostateczna, nie
została
zaskarżona i nie toczy się wobec niej żadne postępowanie nadzwyczajne, okre lone
w k.p.a. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że nie znajduje potwierdzenia
zarzut,
że skarżące nie brały udziału w postępowaniu o udzielenie pozwolenia
budowlanego, gdyż było to przyczyną wznowienia postępowania w wyniku którego
została wydana zaskarżona decyzja.
Zdaniem Sądu Administracyjnego sposób zgromadzenia materiału dowodo-

wego w sprawie, jak również jego ocena odpowiada wymaganiom art. 77 § 1 i 80
k.p.a., bowiem szczegółowe uzasadnienie decyzji zawiera odpowied na zarzuty
odwołania w kwestii możliwo ci zbliżenia budynku do granicy ze względu na cianę
oddzielenia przeciwpożarowego oraz zabudowy na działkach skarżących, które są
zwolnione od obowiązku zachowania minimalnej odległo ci.
Mając na uwadze opinię Państwowego Terenowego Inspektora Sanitarnego
w B., Sąd Administracyjny stwierdził, że nie potwierdzają się zarzuty dotyczące
usytuowania czę ci fundamentów na działce sąsiedniej i co do uciążliwego
charakteru obiektu budowlanego. Wobec nie stwierdzenia naruszenia prawa przez
organy administracji Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę na podstawie
art.
207 § 5 k.p.a.
Od powyższego wyroku złożył rewizję nadzwyczajną Minister Sprawiedliwo -

ci, zarzucając zaskarżonemu wyrokowi rażące naruszenie art. 5 ust. 1 pkt 6
ustawy z
dnia 24 pa dziernika 1974 r.-Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38, poz. 229 ze zm.) w
związku z § 12 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki
Terenowej i Ochrony rodowiska z dnia 3 lipca 1980 r. w sprawie warunków tech-

nicznych jakim powinny odpowiadać budynki (Dz. U. Nr 17, poz. 62). Wnosił o
uchylenie zaskarżonego wyroku oraz decyzji organów obu instancji i zasądzenie od
Wojewody Bielskopodlaskiego na rzecz skarżących kosztów postępowania sądo-

wego.

Sąd Najwyższy zważył, co następuje:

Rewizja nadzwyczajna jest nieuzasadniona.
W bezspornie ustalonych okoliczno ciach sprawy nie można dopatrzyć się,
rażącego naruszenia przepisów prawa, wskazanych w rewizji nadzwyczajnej.
Nietrafny jest zarzut w odniesieniu do art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 24
pa dzier-

nika 1974 r.- Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38, poz. 229 ze zm.) w związku z § 12
ust.
1 i 2 rozporządzenia Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony
rodowiska z dnia 3 lipca 1980 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny
odpowiadać budynki (Dz. U. Nr 17, poz. 62). Przede wszystkim przepis § 12 w/w
rozporządzenia z dnia 3 lipca 1980 r. dotyczy budynków mieszkalnych i
gospodarczych na działkach zagrodowych w indywidualnych gospodarstwach
rolnych. Przepis ten nie odnosi się do okre lenia odległo ci między budynkami
mieszkalnymi i gospodarczymi znajdującymi się na działce, która nie jest działką
zagrodową w indywidualnym gospodarstwie rolnym, lecz ma inny charakter
użytkowy, przeznaczony w planie zagospodarowania przestrzennego na cele
usługowo magazynowe. W związku z tym działka ta decyzją Prezydium Zarządu
Miasta w B. z dnia 13 sierpnia 1991 r. [...] została wyłączona z produkcji
rolnej na
cele nierolnicze i niele ne pod budowę magazynu materiałów telekomunikacyjnych.
Z załączonej do akt mapy i opisu działek wynika, że sąsiadujące z działką [...],
na
której wzniesiono magazyn (działki [...] mają charakter rolny i nie są
zabudowane).
W tym stanie faktycznym trafnie-zdaniem Sądu Najwyższego-przyjęły organy
administracji I i II-ej instancji oraz Sąd Administracyjny, że wymieniony w
zarzucie
rewizji nadzwyczajnej przepis § 12 cyt. rozporządzenia z dnia 3 lipca 1980 r.
nie ma
zastosowania w sprawie, lecz przepis § 13 tego rozporządzenia dopuszczający
sytuowanie bezpo rednio przy granicy działki budynku gospodarczego,
spełniającego wymagania zawarte w tym przepisie. Stanowisko to jest zgodne z
wyja nieniem Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony rodowiska
zawartym w pi mie z dnia 15 maja 1982 r. [...] stwierdzającym, że przy granicy
działki mogą być sytuowane budynki przylegające do siebie z zastosowaniem wyma-

gań § 13 ust. 2, jeżeli będą posiadały cianę oddzielenia przeciwpożarowego o
odpowiedniej klasie odporno ci ogniowej. Zastosowanie w budynku magazynowym
zgodnie z pozwoleniem budowlanym oddzielenia przeciwpożarowego nie ma wpływu
na ewentualną zabudowę działki sąsiedniej. Zasadnie zatem przyjął Naczelny Sąd
Administracyjny, że pozwolenie budowlane nie narusza uprawnień wła cicieli
działek
sąsiednich, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 6 Prawa budowlanego, skoro
pozwolenie budowlane odpowiada warunkom technicznym, jakim powinny
odpowiadać budynki. Ponadto trafnie Sąd Administracyjny zwrócił uwagę, że
przedmiotem sprawy jest decyzja o udzieleniu pozwolenia na budowę, a nie decyzja
o ustaleniu lokalizacji inwestycji [...], która jest ostateczna i nie może być w
tym
postępowaniu kwestionowana ze względu na jego przedmiot. Trafnie też Sąd
Administracyjny uznał, że okre lenie w pozwoleniu na budowę zbliżenia budynku do
granicy działki nie narusza przepisów § 12-14 cyt. rozporządzenia i nie
ogranicza
ewentualnej przyszłej zabudowy sąsiednich działek.
Powyższy pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego znajduje potwierdze-

nie w starannie zebranym przez organy administracji materiale sprawy, który
umożliwił wydanie prawidłowej decyzji o udzieleniu pozwolenia na budowę maga-

zynu, zgodnego z analizowanymi przez Sąd Administracyjny przepisami prawa,
wskazanymi w uzasadnieniu zaskarżonego rewizją nadzwyczajną orzeczenia.
Naczelny Sąd Administracyjny należycie rozważył istotne aspekty prawne
swojego rozstrzygnięcia sprawy, uznając legalno ć zaskarżonej decyzji
administra-

cyjnej. Swoje stanowisko wyrażone w orzeczeniu przekonywująco uzasadnił. Sąd
Najwyższy podziela stanowisko Sądu Administracyjnego, jako zgodne z prawem.
Mając to na uwadze, Sąd Najwyższy doszedł do przekonania, że brak jest
uzasadnionych podstaw do uwzględnienia rewizji nadzwyczajnej i uchylenia
zaskarżonego wyroku. Dlatego na zasadzie art. 421 § 1 k.p.c. orzekł, jak w
sentencji.
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych - inne orzeczenia:
dokumentdata wyd.
[IA] III ARN 53/96   Wyrok SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1997/9/142
1996-10-04 
[IA] III ARN 51/96   Wyrok SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1997/8/123
1996-10-04 
[IA] III ARN 49/96   Postanowienie SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1997/9/146 Monitor Prawniczy 1997/6/243
1996-10-04 
[IA] III ARN 48/96   Wyrok SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1997/9/141
1996-10-04 
[IA] III ARN 47/96   Wyrok SN
Orzecznictwo S±du Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1997/7/110 Orzecznictwo S±dów Polskich 1997/9/435 Przegl±d Orzecznictwa Podatkowego 1999/7-8/348
1996-09-26 
  • Adres publikacyjny: