Postanowienie SN - III PO 16/95
Izba:Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Sygnatura:III PO 16/95
Typ:Postanowienie SN
Opis:Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych 1996/12/176
Data wydania:1995-11-09

Postanowienie z dnia 9 listopada 1995 r.
III PO 16/95

Wybór społecznego inspektora pracy przez pracowników zakładu pracy
(art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy - Dz. U.
Nr 35, poz. 163 ze zm.) nie podlega żadnej kontroli zewnętrznej.


Przewodniczący SSN: Walery Masewicz, Sędziowie SN: Janusz Łętowski
(sprawozdawca), Jerzy Kwaśniewski, przedstawiciel Ministerstwa Sprawiedliwości
Zdzisław Zaziemski, przedstawiciel Głównego Inspektora Pracy Mariola Jarzębczyk,

Kolegium Kompetencyjne przy Sądzie Najwyższym, z udziałem prokuratora
Włodzimierza Skoniecznego, po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 1995 r. na posiedzeniu
jawnym sprawy z wniosku Komisji Zakładowej NSZZ "Solidarność 80" przy Państ-
wowym Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej w K. o rozstrzygnięcie sporu
kompetencyjnego między Okręgowym Inspektoratem Pracy w K. a Sądem Rejono-
wym-Sądem Pracy w K. w sprawie organu właściwego dla oceny legalności wyboru
zakładowego społecznego inspektora pracy

p o s t a n o w i ł :

o d d a l i ć wniosek.


U z a s a d n i e n i e

Komisja Zakładowa NSZZ "Solidarność 80" przy PPKS w K. zwróciła się do
Kolegium Kompetencyjnego przy Sądzie Najwyższym o ustalenie, jaki organ powinien
rozstrzygnąć spór na tle zgodności z prawem wyboru Zakładowego Społecznego
Inspektora Pracy w PPKS w K. W sprawie tej uznały się za niewłaściwe zarówno organ
administracji państwowej (Okręgowy Inspektor Pracy w K.), jak i Sąd Rejonowy w K.
Stan faktyczny sprawy przedstawiał się następująco:
W dniu 6 października 1994 r. odbyły się w przedsiębiorstwie Państwowej Ko-
munikacji Samochodowej w K. wybory Zakładowego Społecznego Inspektora Pracy.
Wybory odbyły się w oparciu o regulamin uchwalony przez komisję wyborczą (nie zaś
przez działające w zakładzie organizacje związkowe). Wzięło w nich udział 227
pracowników (na ogólną liczbę 663 pracowników). Legalność wyborów została zakwes-
tionowana przez Komisję Zakładową NSZZ "Solidarność 80" przy PPKS w K. Podjęła
zatem starania o uzyskanie w tym zakresie korzystnej dla niej decyzji lub orzeczenia
nadzorczego organu zewnętrznego. Sąd Rejonowy-Sąd Pracy w K. stwierdził jednak
swą niewłaściwość i przekazał sprawę do rozpoznania Okręgowemu Inspektoratowi
Pracy w K. Także i ten organ uznał się jednak za niewłaściwy. W tej sytuacji - zgodnie z
opinią Ministerstwa Sprawiedliwości - Komisja Zakładowa NSZZ "Solidarność 80"
zwróciła się o rozstrzygnięcie problemu właściwości do Kolegium Kompetencyjnego
przy Sądzie Najwyższym.

Kolegium Kompetencyjne zważyło, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej
inspekcji pracy (Dz. U. Nr 35, poz. 163 ze zm.), społecznych inspektorów pracy
powołują i odwołują pracownicy zakładu pracy. Ustawodawca nie przewidział w tym
zakresie żadnej kontroli zewnętrznej - ani o charakterze nadzoru administracyjnego, ani
sądowego - i nie należy traktować tego jako przeoczenia, czy też niedopowiedzenia,
lecz jako świadome dążenie do tego, by wybór społecznego inspektora pracy leżał tylko
i wyłącznie w gestii pracowników danego zakładu i by żaden czynnik zewnętrzny w
procesie wybierania takiego inspektora nie brał udziału. Jeśli pracownicy zakładu - np.
na wniosek organizacji związkowej - uznają, że wybór inspektora został dokonany
nieprawidłowo, lub też, że inspektor źle wywiązuje się ze swych obowiązków, mogą
zawsze (art. 7 ust. 1 i 2 cyt. ustawy) odwołać go z tej funkcji i przeprowadzić nowe
(uzupełniające) wybory. W każdym jednak razie decyzja zebrania pracowników co do
wyboru społecznego inspektora pracy jest ostateczna i podważanie jej przez jakikolwiek
organ zewnętrzny należałoby - w świetle wyraźnego stanowiska ustawodawcy - uznać
za naruszające prawo. A skoro w świetle obowiązujących przepisów ani sąd, ani organ
administracji nie są w tego rodzaju sprawie właściwe, to wniosek zmierzający do
ustalenia organu kompetentnego dla oceny legalności wyboru przez pracowników
społecznego inspektora pracy powinien być uznany za niezasadny.
W tej sytuacji Kolegium Kompetencyjne postanowiło oddalić wniosek.

=======================================
Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych - inne orzeczenia:
dokumentdata wyd.
[IA] III PO 1/07   Wyrok SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2008/11-12/180
2007-03-14 
[IA] III PO 7/06   Wyrok SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2007/23-24/362
2006-12-06 
[IA] III PO 3/06   Wyrok SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2007/19-20/300
2006-09-06 
[IA] III PO 2/06   Wyrok SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2007/11-12/178
2006-05-10 
[IA] III PO 1/06   Wyrok SN
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Zbiór Urzędowy Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych 2007/9-10/147
2006-04-12 
  • Adres publikacyjny: