Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Druga akcyza

0
Podziel się:

Pytanie: Nasza firma zakupiła na fakturę w USA uszkodzony samochód. Gdy auto przybyło do Polski - wyjęto z kontenera w Gdyni celnicy nie chcieli go odprawić przed otrzymaniem opinii z GIOŚ czy auto...

Pytanie: Nasza firma zakupiła na fakturę w USA uszkodzony samochód. Gdy auto przybyło do Polski - wyjęto z kontenera w Gdyni celnicy nie chcieli go odprawić przed otrzymaniem opinii z GIOŚ czy auto nie jest w rozumieniu GIOŚ odpadem. Poradzono mi, aby uniknąć długotrwałych procedur z tym związanych, abym wziął tranzyt i pojechać odprawić go na granicę z Niemcami. W spedycji wystawiono mi SAD tranzytowy ze wskazaniem miejsca odprawy na granicy w Niemczech zapłaciłem wszystkie opłaty tytułem zabezpieczenia i pojechałem na granicę. Tam auto odprawiłem bez problemu. Celnik niemiecki dokonał oględzin, zrobił zdjęcia, wpisał w Sadzie uszkodzenia - zapłaciłem cło i VAT a akcyzę następnego dnia w UC Gdynia. Następnie wystąpiłem do Izby Celnej - po okazaniu że dokonałem wszystkich opłat - o zwrot zabezpieczenia, które mi zwrócono. Następnie w ciągu miesiąca auto naprawiono i sprzedano. Wystawiono fakturę VAT i umowę zastrzeżenia przeniesienia własności do momentu pełnej zapłaty za auto a ja zarejestruję ten
samochód mając pełnomocnictwo na tego nabywcę. Faktura i umowa noszą datę 07.08.2009. W dniu 08.08.2009 zarejestrowałem samochód na nabywcę i tego samego dnia wpłynęły pieniądze na konto firmy. Auto wydano 09.08.2009. Teraz UC nakazał uiścić druga akcyzę, którą zapłaciłem, ale się odwołałem do dyrektora IC w Gdyni, który podtrzymał decyzję. W odwołaniu zarzuciłem, iż auto było rozbite - przedstawiłem opinię rzeczoznawcy samochodowego, sad niemiecki z wpisami, co było uszkodzone - na naprawę posiadam faktury, ale nie wzięto tego pod uwagę i wydatki w Polsce na naprawę obłożono akcyzą. W trakcie postępowania celnik prowadzący powiedział, iż to nie ma znaczenia, ze auto było rozbite i poniosłem nakłady na jego naprawę, Bo ustawodawca nie przewidział takiej sytuacji. Faktyczne przekazanie auto nastąpiło po zarejestrowaniu auto na nabywcę a nie w dniu wystawienia faktury VAT. Najpierw zarejestrowałem a potem wpłynęła należność za auto. Nie jestem pewien czy to jest na pewno nabycie wewnątrzwspólnotowe czy nie
import z USA - towar przekroczył granice Unii w Gdyni ? Zapłacono zabezpieczenie wszystkich należności celnych związanych z tym autem , ale potem je zwrócono. Zapytuje czy UC ma racje żądając zapłaty drugiej akcyzy biorąc po uwagę, ze auto było rozbite i naprawione w Polsce ? Faktury-przeniesiono własność na nabywcę jak auto było już zarejestrowane i czy była to na pewno dostawa wewnątrz wspólnotowa? Mogę przesłać skany bądź fax wszystkich dokumentów związanych ze sprawa. 24.08.2009 Odebrałem pismo podtrzymujące dyrektora IC. Proszę nie umieszczać mojej sprawy na lamach Waszej strony. Zapytuje czy UC ma rację żądając zapłaty drugiej akcyzy biorąc po uwagę, że auto było rozbite i naprawione w Polsce - faktury na naprawę mam -przeniesiono własność na nabywcę jak auto było już zarejestrowane i czy była to na pewno dostawa wewnątrz wspólnotowa?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest: 1) import samochodu osobowego niezarejestrowanego...

prawo podatkowe
porady
prawo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)